(۳)هر اپراتور، برای توسعه کسبوکار خود، به یک استراتژی خاص برای خلق ارزش نیاز دارد.
بیمها و امیدهای آینده صنعت مخابرات؛ نقش تعیین کننده استراتژیهای توسعه کسبوکار در حوزه ۵G(2)
هر اپراتور برای خلق ارزش – برای کاربران نهایی و شرکای خود – لازم است موقعیت خود را در اکوسیستم جایابی کند. برخی از اپراتورها میتوانند با تخصصی کردن خدمات اتصال خود به موفقیت دست یابند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با یکپارچهسازی فناوریها و قابلیتها، بیشتر به شرکتهای فناوری شبیه شوند. نکته مهم این است که یک اپراتور برای خلق ارزش استراتژی مشخص داشته باشد – که حول محور ارائه ارزش پایدار و مدلهای تجاری مقیاسپذیر متمرکز است – و بتواند کل سازمان را برای پیاده سازی استراتژی خود هماهنگ کند.
همانطور که در شکل ۱ دیده میشود، برای آنکه یک اپراتور درمورد استراتژی مناسب توسعه کسبوکار خود تصمیم بگیرد لازم است ۲ متغیر اصلی را در نظر داشته باشد. متغیر اول، میزان مشارکت اپراتور در پشتیبانی فنی و عملیاتی نتایج کسبوکار و دیگری میزان مشارکت اپراتور در فعالیتهای ورود به بازار مانند فروش، بازاریابی، مشاوره، مدیریت اکوسیستم، تحویل و پشتیبانی است. در متغیر اول، در ابتدای طیف اپراتوری است که خدمات اتصال پیشرفته ارائه میکند و نسبت به اپراتورهای سنتی پتانسیل بیشتری برای ایجاد ارزش تجاری دارد. اپراتورهایی که در وسط طیف اتصال قرار میگیرند ممکن است تنظیمکننده اتصال باشند؛ برای مثال، با استفاده از برش شبکه موارد استفاده خاص این خدمات را در شرکتها، کارخانههای تولیدی، دانشگاهها یا بزرگراهها ارائه دهند. در انتهای طیف، اپراتورها میتوانند راهحلهای انتها به انتهای هوشمند ارائه دهند که اتصال را با محاسبات ادغام و اتوماسیون با درجات بالا را ممکن میکند. در متغیر دوم، رهبری ورود به بازار، اپراتورهایی که در سمت راست محور قرار دارند، فرهنگ سازمانی، مهارتها و فناوری خود را برای حمایت از انواع فعالیتهای بازاریابی و فروش مانند توسعه راهحل، مشاوره، فروش، بازاریابی، تحویل، پشتیبانی و سایر خدمات تغییر دادهاند. در شکل ۱، اندازه پیکانهای آبی نمایانگر میزان پتانسیل بازار برای خلق ارزش توسط اپراتور است.
شکل ۱-نقشهای مختلف اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات
با توجه به این دو متغیر، چهار نقش را میتوان برای اپراتورها برای توسعه کسبوکار آنها با ظهور ۵G در نظر گرفت: توانمندساز، پلتفرم، متخصص و یکپارچهساز. در ادامه در مورد هر کدام از این نقشها و الزامات آنها بیشتر صحبت خواهد شد.
منبع:
“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.
نازنین فرهادی
[۱]
“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.