(۳)هر اپراتور، برای توسعه کسب‌وکار خود، به یک استراتژی خاص برای خلق ارزش نیاز دارد.


بیم‌ها و امیدهای آینده صنعت مخابرات؛ نقش تعیین کننده استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار در حوزه ۵G(2)

هر اپراتور برای خلق ارزش – برای کاربران نهایی و شرکای خود – لازم است موقعیت خود را در اکوسیستم جایابی کند. برخی از اپراتورها می‌توانند با تخصصی کردن خدمات اتصال خود به موفقیت دست یابند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با یکپارچه‌سازی فناوری‌ها و قابلیت‌ها، بیشتر به شرکت‌های فناوری شبیه شوند. نکته مهم این است که یک اپراتور برای خلق ارزش استراتژی مشخص داشته باشد – که حول محور ارائه ارزش پایدار و مدل‌های تجاری مقیاس‌پذیر متمرکز است – و بتواند کل سازمان را برای پیاده ­سازی استراتژی خود هماهنگ کند.

همانطور که در شکل ۱ دیده می­شود، برای آن­که یک اپراتور درمورد استراتژی مناسب توسعه کسب‌­وکار خود تصمیم بگیرد لازم است ۲ متغیر اصلی را در نظر داشته باشد. متغیر اول، میزان مشارکت اپراتور در پشتیبانی فنی و عملیاتی نتایج کسب‌وکار و دیگری میزان مشارکت اپراتور در فعالیت­‌های ورود به بازار مانند فروش، بازاریابی، مشاوره، مدیریت اکوسیستم، تحویل و پشتیبانی است. در متغیر اول، در ابتدای طیف اپراتوری است که خدمات اتصال پیشرفته ارائه می­کند و نسبت به اپراتورهای سنتی پتانسیل بیشتری برای ایجاد ارزش تجاری دارد. اپراتورهایی که در وسط طیف اتصال قرار می­گیرند ممکن است تنظیم­‌کننده اتصال باشند؛ برای مثال، با استفاده از برش شبکه موارد استفاده خاص این خدمات را در شرکت­‌ها، کارخانه­‌های تولیدی، دانشگاه‌­ها یا بزرگراه‌­ها ارائه ­دهند. در انتهای طیف، اپراتورها می‌توانند راه‌حل‌های انتها به انتهای هوشمند ارائه دهند که اتصال را با محاسبات ادغام و اتوماسیون با درجات بالا را ممکن می­کند. در متغیر دوم، رهبری ورود به بازار، اپراتورهایی که در سمت راست محور قرار دارند، فرهنگ سازمانی، مهارت­‌ها و فناوری خود را برای حمایت از انواع فعالیت‌­های بازاریابی و فروش مانند توسعه راه­‌حل، مشاوره، فروش، بازاریابی، تحویل، پشتیبانی و سایر خدمات تغییر داده­اند. در شکل ۱، اندازه پیکان­‌های آبی نمایانگر میزان پتانسیل بازار برای خلق ارزش توسط اپراتور است.

شکل ۱-نقش­های مختلف اپراتورهای مخابراتی در آینده­ متفاوت صنعت مخابرات

 

با توجه به این دو متغیر، چهار نقش را می­توان برای اپراتورها برای توسعه کسب­‌وکار آن­ها با ظهور ۵G در نظر گرفت: توانمندساز، پلتفرم، متخصص و یکپارچه­‌ساز. در ادامه در مورد هر کدام از این نقش‌­ها و الزامات آن­ها بیشتر صحبت خواهد شد.

منبع:

“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.

نازنین فرهادی

[۱]

“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.