(۵)نقشهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات۲
در مقاله نقشهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۱)، از دید مؤسسه ارزش تجاری IBM (IBV)، در مورد نقشهای محتملی که اپراتورهای مخابراتی در عصر ۵G بر عهده میگیرند صحبت کردیم. McKinsey نیز نقشهای محتمل این سازمانها در آینده صنعت مخابرات را پیشبینی کرده است. این نقشها با دستهبندی IBV شباهتها و تفاوتهایی دارند. در این مقاله، از دید McKinsey به نقشهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده نگاه خواهد شد.
همانطور که بهطور مفصل در مقالات گذشته گفته شد، پیادهسازی فناوری ۵G تنها به معنای سرمایهگذاری در این حوزه نیست. پیادهسازی درست به ایجاد ارزش از نوآوریهای بالقوه در صنایع مختلف نیاز دارد. با رسیدن به این نقطه، اپراتورها بر سر یک دوراهی قرار دارند و باید بین دو مسیر انتخاب کنند؛ آنها میتوانند ایفاکننده نقشی جزئی در آینده صنعت مخابرات باشند یا سعی کنند سازمان خود را بهعنوان سازنده کسبوکارهای ۵G و شریک حیاتی برای سازمانهایی که بهدنبال موارد استفاده از ۵G هستند در اکوسیستم جایابی کنند.
افقهای پیش روی شرکتهای مخابراتی
شرکتهای مخابراتی میتوانند با کار کردن در سه افق متمایز از ایجاد کسبوکارهای ۵G، از فرصت ظهور این فناوری حداکثر استفاده را ببرند. افق اول اتصال هسته، که فرصتی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار را تا سال ۲۰۲۸ ارائه میکند. افق دوم، اتصال پریمیوم، با ارزش تخمینی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ و افق سوم، پلتفرمها و راهحلها با پتانسیل بالقوه خلق ارزش چندین برابر بیشتر از افق ۲، خواهد بود. این سه افق در شکل ۱ دیده میشوند.
شکل ۱– افقهای کاری اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات
وقتی اپراتورها در هر افق، کسبوکاری را ایجاد میکنند با چالشها، مشتریان و رقبای جدیدی روبرو خواهند شد. برای سازگاری با شرایط جدید، آنها باید طرز فکر و رویکردهای تجاری خود را تغییر دهند. در حال حاضر، اکثر اپراتورها در مراحل ابتدایی سفرهای ۵G خود هستند. از میان ۱۰۰ شرکت مخابراتی با بیشترین مشترک در جهان، بیشترین تعداد (یعنی ۴۲ شرکت) در مرحلههای هستند که به آن “پیش افق” گفته میشود؛ به این معنی که هنوز اتصال ۵G را به مشتریان خود ارائه نکردهاند. ۳۲ مورد دیگر بر روی افق ۱ متمرکز شدهاند. آنها این شانس را دارند که ریسک کنند، سریع شکست بخورند، از اشتباهات خود درس بگیرند و ایدههای جدید را پرورش دهند.
رویکرد تجاری اپراتورها درمورد کسب درآمد در هر افق میتواند آنها را برای موفقیت (یا شکست) در افقهای بعد آماده کند. در هر افق، کلید کسب درآمد از ۵G برای شرکتهای مخابراتی این است که نقش خود را دوباره تصور کنند و از ارائهدهندگان شبکه به ارائهدهندگان راهکار تبدیل شوند. شرکتهایی که در هر افق حضور دارند، میخواهند بسیاری از ارزشهایی را که در دهه گذشته از دست دادند، پس بگیرند؛ دههای که در آن بازیگران فناوری از اتصالی که ارتباطات مخابراتی امکانپذیر کرده بود، درآمد کسب کردند.
در مقالههای بعد درمورد هر کدام از افقیها و الزامات آن صحبت خواهیم کرد.
منبع:
“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.