(۵)نقش‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات۲


در مقاله نقش­‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۱)، از دید مؤسسه­ ارزش تجاری IBM (IBV)، در مورد نقش­های محتملی که اپراتورهای مخابراتی در عصر ۵G بر عهده می­گیرند صحبت کردیم. McKinsey نیز نقش­‌های محتمل این سازمان­‌ها در آینده صنعت مخابرات را پیش­بینی کرده است. این نقش‌­ها با دسته­‌بندی IBV شباهت‌­ها و تفاوت­‌هایی دارند. در این مقاله، از دید McKinsey به نقش‌­های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده نگاه خواهد شد.

همانطور که به‌­طور مفصل در مقالات گذشته گفته شد، پیاده­‌سازی فناوری ۵G تنها به معنای سرمایه­‌گذاری در این حوزه نیست. پیاده­‌سازی درست به ایجاد ارزش از نوآوری­‌های بالقوه در صنایع مختلف نیاز دارد. با رسیدن به این نقطه، اپراتورها بر سر یک دوراهی قرار دارند و باید بین دو مسیر انتخاب کنند؛ آن­ها می‌توانند ایفاکننده نقشی جزئی در آینده صنعت مخابرات باشند یا سعی کنند سازمان خود را به‌عنوان سازنده کسب‌وکارهای ۵G و شریک حیاتی برای سازمان‌هایی که به‌دنبال موارد استفاده از ۵G هستند در اکوسیستم جایابی کنند.

افق‌­های پیش روی شرکت­های مخابراتی

شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با کار کردن در سه افق متمایز از ایجاد کسب‌وکارهای ۵G، از فرصت ظهور این فناوری حداکثر استفاده را ببرند. افق اول اتصال هسته، که فرصتی  بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار را تا سال ۲۰۲۸ ارائه می‌کند. افق دوم، اتصال پریمیوم، با ارزش تخمینی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۸ و افق سوم، پلتفرم­‌ها و راه‌­حل­‌ها با پتانسیل بالقوه خلق ارزش چندین برابر بیشتر از افق ۲، خواهد بود. این سه افق در شکل ۱ دیده می­شوند.

افق‌های کاری اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات

شکل ۱– افق­های کاری اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات

وقتی اپراتورها در هر افق، کسب­‌وکاری را ایجاد می­کنند با چالش­ها، مشتریان و رقبای جدیدی روبرو خواهند شد. برای سازگاری با شرایط جدید، آنها باید طرز فکر و رویکردهای تجاری خود را تغییر دهند. در حال حاضر، اکثر اپراتورها در مراحل ابتدایی سفرهای ۵G خود هستند. از میان ۱۰۰ شرکت مخابراتی با بیشترین مشترک در جهان، بیشترین تعداد (یعنی ۴۲ شرکت) در مرحله‌ه­ای هستند که به آن “پیش افق” گفته می‌­شود؛ به این معنی که هنوز اتصال ۵G را به مشتریان خود ارائه نکرده‌­اند. ۳۲ مورد دیگر بر روی افق ۱ متمرکز شده‌اند. آن­ها این شانس را دارند که ریسک کنند، سریع شکست بخورند، از اشتباهات خود درس بگیرند و ایده­‌های جدید را پرورش دهند.

رویکرد تجاری اپراتورها درمورد کسب درآمد در هر افق می­تواند آن­ها را برای موفقیت (یا شکست) در افق­های بعد آماده کند. در هر افق، کلید کسب درآمد از ۵G برای شرکت‌های مخابراتی این است که نقش خود را دوباره تصور کنند و از ارائه‌دهندگان شبکه به ارائه­‌دهندگان راهکار تبدیل شوند. شرکت‌هایی که در هر افق حضور دارند، می‌خواهند بسیاری از ارزش‌هایی را که در دهه گذشته از دست دادند، پس بگیرند؛ ده‌ه­ای که در آن بازیگران فناوری از اتصالی که ارتباطات مخابراتی امکان‌پذیر کرده بود، درآمد کسب کردند.

در مقاله­‌های بعد درمورد هر کدام از افق­ی‌ها و الزامات آن صحبت خواهیم کرد.

منبع:

“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.

   نازنین فرهادی