(۱۰) بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity
در مقاله بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity (1)، توضیحاتی در مورد افق دوم شرکتهای مخابراتی در آینده از دیدگاه مککنزی و پیش نیازهای موفقیت آنها، آموزش یک بازار نابالغ و فروش مشاورهای، ارائه داده شد. در این مقاله درمورد پیشنیازهای موفقیت در این افق توضیحات بیشتری داده خواهد شد.
پیشنیازهای موفقیت در افق دوم
علاوه بر پیشنیازهای افق دوم – که در مقاله قبل در مورد آنها توضیحاتی داده شد – پیشنیازهای دیگری نیز باید برای موفقیت مهیا شوند. این پیشنیازها عبارتاند از:
-
هدف قرار دادن مشتریان و تصمیمگیرندگان جدید
در کسبوکارهای مخابراتی به طور سنتی، مسئولین تدارکات در شرکتهای مشتری، از نقاط اصلی تماس با مشتریان بودهاند. با این حال، برای پیشنهادهای افق ۲، نقاط تماس تغییر خواهد کرد. مدیران ارشد اطلاعات، مدیران واحدهای تجاری و مدیران عملیاتی تصمیمگیرندگان کلیدی برای چنین تصمیماتی خواهند بود. این ذینفعان دارای اختیارات بیشتری هستند، نقشهای عملکردی متنوعی دارند و بیش از هر فناوری خاصی بر نتایج کسبوکار متمرکز هستند. شرکتهای مخابراتی برای رفع نیازهای خود باید در ترکیب تیمهای فروش خود تجدیدنظر کنند زیرا حتی شناسایی تصمیمگیرندگان جدید میتواند برای اپراتورها یک چالش باشد.
-
ایجاد مشارکتهای گسترده
از آنجایی که مشتریان شبکههای یکپارچه ۵G اولویتهای فناوری و نیازهای تخصصی متفاوتی دارند، اپراتورها باید شبکه گستردهای از شرکا را برای خود ایجاد کنند؛ به عنوان مثال، شرکتی که از یک برند خاص از سرورها استفاده میکند، ممکن است تمایلی به اتخاذ راهحلهای شبکه خصوصی نداشته باشد، مگر اینکه شرکت مخابراتی با شرکت سازنده سرورها شراکت داشته باشد. در افق دوم، اپراتورها توانایی ارائه تمام جنبههای یک راهحل را ندارند. مشارکت استراتژیک با شرکتهای معتبر میتواند شکافهای توانایی شرکتهای مخابراتی را پر کرده و اعتبار آنها را افزایش دهد.
-
رقابت با بازیگران غیرمخابراتی
اپراتورها با طیف وسیعی از رقبای جدید در فضای راهحلهای شبکه روبرو هستند – از OEMهای سختافزاری گرفته تا یکپارچهسازهای سیستم. این امر مستلزم آن است که شرکتهای مخابراتی مزیتهای رقابتی خود را دوباره بازسازی و آنها را برای مقابله با داراییهای اصلی هر رقیب به بازار عرضه کنند. به عنوان مثال، اپراتورها میتوانند بیتجربگی یکپارچهسازهای سیستم در عملیات شبکه و محدودیتهایی را که فروشندگان تجهیزات شبکه با آن مواجه هستند، به دلیل نداشتن طیف، برای مشتریان برجسته کنند.
در مقاله بعد، بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق سوم، Platforms & Solutions (1)، در مورد افق سوم از افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات صحبت خواهد شد.
منبع:
“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.
نازنین فرهادی