Premium connectivity

(۹)بررسی افق‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity


در مقاله نقش­‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۲)، از دیدگاه مک­کنزی به افق‌­های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات اشاره شد. در این مقاله افق دوم با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

افق دوم، Premium connectivity

در افق دوم، اپراتورها، شبکه با کیفیت بالاتر و قابل اعتمادتر را برای حل نیازهای تجاری خاص کاربران نهایی ارائه می­کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از شبکه‌های خصوصی، محاسبات لبه‌ و سایر فناوری‌هایی که ۵G آن­ها را ممکن می‌کند و همچنین ایجاد یک اکوسیستم قوی از شرکای مکمل انجام می‌دهند. افق ۲ می­تواند تا سال ۲۰۲۸، ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در صنعت مخابرات ارزش ایجاد کند. همچنین شرکت­های مخابراتی موفق در این افق می­توانند درآمد بی­سیم خود را تا پنج درصد افزایش دهند.

در افق دوم، ارزش اقتصادی اساساً از روابط B2B ناشی می‌شود و نقش شرکت‌های مخابراتی از فروش اتصال خالص به فروش راه‌حل‌های سفارشی تغییر می‌کند. برای مثال با ارائه خدمات اپراتورها در این افق، یک شرکت ممکن است بتواند با اجرای یک راه­‌حل بینایی کامپیوتر در یک شبکه خصوصی برای ردیابی محصولات در سراسر انبارهای خود، ردیابی دارایی و موجودی خود را بهبود داده یا ممکن است با آپلود فیلم و عکس و تجزیه­وتحلیل آن­ها به­صورت بی­درنگ و پیش­بینی نیازهای تعمیر و نگهداری، کارایی خط تولید را افزایش دهد.

پیش­نیازهای موفقیت در افق دوم

همانند افق ۱، در افق دوم نیز ایجاد کسب­‌وکار مستقل اولین گام حیاتی برای موفقیت است. علاوه بر این، موفقیت در افق دوم پیش­نیازهایی دارد. این پیش­نیازها عبارت‌­اند از:

  • آموزش یک بازار نابالغ

کسب‌وکارها تا حد زیادی از مزایای ۵G در افق اول آگاه هستند؛ اما درک کمتری از مزایایی که این فناوری می‌تواند در افق ۲ برای آن­ها ایجاد کنند دارند. اپراتورها باید با آموزش کسب‌وکارها در مورد ارزشی که این راه‌حل‌ها می‌توانند داشته باشند، بازاری برای راه‌حل‌های شبکه‌ ایجاد کنند. حتی شرکت‌هایی با تیم‌های IT بالغ ممکن است درک نکنند که چگونه تغییر جنبه‌های خاصی از معماری شبکه (سخت‌افزار، رسانه‌های انتقال و غیره) می‌تواند به آن­ها در رسیدن به اهداف تجاری کمک کند. در این راستا یک شرکت مخابراتی آسیایی یک نمایشگاه راه‌اندازی کرد تا به مشتریان خود در مورد راه­حل­های نسل بعد کارخانه­‌های هوشمند آموزش دهد. این اپراتور نشان داد که چگونه روبات­‌هایی که از تصاویر دوربین سه­بعدی استفاده می­‌کنند می­‌توانند اشیا را حمل کرده و چگونه انتقال تصویر با وضوح بالا می­تواند کنترل کیفیت و تشخیص مشکلات تجهیزات در خطوط تولید را بهبود دهد.

  • فروش مشاوره­ای (Consultative selling)

برای تبدیل شدن به یک شریک قابل اعتماد برای شرکت­‌ها، اپراتورها باید رویکرد فروش خود را از محصول محوری (فروش تلفن و طرح‌­ها) به راه­حل محوری (همکاری با مشتریان برای طراحی راه­‌حل­‌ها) تغییر دهند. این رویکرد علاوه بر تخصص عمیق فنی شبکه به دانش عمیق در مورد صنعت نیز نیاز دارد. یک زیربرند جدید می­تواند به اپراتورها، به‌­عنوان یک شریک متخصص در استفاده از فناوری برای دستیابی به نتایج تجاری، کمک کند.

ادامه پیش­نیازهای موفقیت در افق دوم، در مقاله بررسی افق­های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity (2) بیان خواهند شد.

منبع:

“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.

نازنین فرهادی