(۹)بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity
در مقاله نقشهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۲)، از دیدگاه مککنزی به افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات اشاره شد. در این مقاله افق دوم با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.
افق دوم، Premium connectivity
در افق دوم، اپراتورها، شبکه با کیفیت بالاتر و قابل اعتمادتر را برای حل نیازهای تجاری خاص کاربران نهایی ارائه میکنند. آنها این کار را با استفاده از شبکههای خصوصی، محاسبات لبه و سایر فناوریهایی که ۵G آنها را ممکن میکند و همچنین ایجاد یک اکوسیستم قوی از شرکای مکمل انجام میدهند. افق ۲ میتواند تا سال ۲۰۲۸، ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در صنعت مخابرات ارزش ایجاد کند. همچنین شرکتهای مخابراتی موفق در این افق میتوانند درآمد بیسیم خود را تا پنج درصد افزایش دهند.
در افق دوم، ارزش اقتصادی اساساً از روابط B2B ناشی میشود و نقش شرکتهای مخابراتی از فروش اتصال خالص به فروش راهحلهای سفارشی تغییر میکند. برای مثال با ارائه خدمات اپراتورها در این افق، یک شرکت ممکن است بتواند با اجرای یک راهحل بینایی کامپیوتر در یک شبکه خصوصی برای ردیابی محصولات در سراسر انبارهای خود، ردیابی دارایی و موجودی خود را بهبود داده یا ممکن است با آپلود فیلم و عکس و تجزیهوتحلیل آنها بهصورت بیدرنگ و پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری، کارایی خط تولید را افزایش دهد.
پیشنیازهای موفقیت در افق دوم
همانند افق ۱، در افق دوم نیز ایجاد کسبوکار مستقل اولین گام حیاتی برای موفقیت است. علاوه بر این، موفقیت در افق دوم پیشنیازهایی دارد. این پیشنیازها عبارتاند از:
-
آموزش یک بازار نابالغ
کسبوکارها تا حد زیادی از مزایای ۵G در افق اول آگاه هستند؛ اما درک کمتری از مزایایی که این فناوری میتواند در افق ۲ برای آنها ایجاد کنند دارند. اپراتورها باید با آموزش کسبوکارها در مورد ارزشی که این راهحلها میتوانند داشته باشند، بازاری برای راهحلهای شبکه ایجاد کنند. حتی شرکتهایی با تیمهای IT بالغ ممکن است درک نکنند که چگونه تغییر جنبههای خاصی از معماری شبکه (سختافزار، رسانههای انتقال و غیره) میتواند به آنها در رسیدن به اهداف تجاری کمک کند. در این راستا یک شرکت مخابراتی آسیایی یک نمایشگاه راهاندازی کرد تا به مشتریان خود در مورد راهحلهای نسل بعد کارخانههای هوشمند آموزش دهد. این اپراتور نشان داد که چگونه روباتهایی که از تصاویر دوربین سهبعدی استفاده میکنند میتوانند اشیا را حمل کرده و چگونه انتقال تصویر با وضوح بالا میتواند کنترل کیفیت و تشخیص مشکلات تجهیزات در خطوط تولید را بهبود دهد.
-
فروش مشاورهای (Consultative selling)
برای تبدیل شدن به یک شریک قابل اعتماد برای شرکتها، اپراتورها باید رویکرد فروش خود را از محصول محوری (فروش تلفن و طرحها) به راهحل محوری (همکاری با مشتریان برای طراحی راهحلها) تغییر دهند. این رویکرد علاوه بر تخصص عمیق فنی شبکه به دانش عمیق در مورد صنعت نیز نیاز دارد. یک زیربرند جدید میتواند به اپراتورها، بهعنوان یک شریک متخصص در استفاده از فناوری برای دستیابی به نتایج تجاری، کمک کند.
ادامه پیشنیازهای موفقیت در افق دوم، در مقاله بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity (2) بیان خواهند شد.
منبع:
“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.