افق سوم مخابراتی Solutions & Platforms

(۱۱)بررسی افق‎ های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق سوم، Solutions & Platforms( 1)


در مقاله نقش‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۲) از دیدگاه مککنزی به افق‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات اشاره شد. در این مقاله افق سوم با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

افق سوم، Solutions & Platforms

افق سوم، از کسب وکار اصلی شرکت‌های مخابراتی دورتر است؛ بنابراین نیاز به تلاش بیشتری برای ایجاد توانمندی ‌های لازم در سازمان دارد. از طرف دیگر افق سوم این پتانسیل را دارد که بیشترین سود را داشته باشد ؛ سودی که می‌تواند چندین برابر بیشتر از ارزش ایجادشده در افق دوم باشد.

در حالی که صنعت مخابرات در افق دوم، شبکه‌های خصوصی و محاسبات لبه را برا ی امکان‌پذیر کردن راه‌حل‌های ساخته شده و پشتیبانی شده توسط سایر بازیگران ارائه می‌دهد، در افق سوم شرکتهای مخابرات ی باید خود را درجایگاه ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های انتها به انتها قرار دهند. توسعه کسب و کار در افق سوم هنوز در مراحل ابتدایی است و شرکت‌های موفق و شاخص یا رویکردهای استاندارد شده اند ک هستند و راه‌حل‌های قدرتمند ۵G به تعداد‌کم در بازار وجود دارند.

رویکردهای امیدوارکننده

اگرچه پیمایش افق سوم آسان نیست، اما در این افق دو رویکرد با پتانسیل بالا وجود دارد: رویکرد عمودی ورویکرد پلتفرم.

❖ رویکرد عمودی

شرکت‌های مخابراتی می توانند یک صنعت عمودی را که در آن راه‌حل‌های انتها به انتها بیشترین پتانسیل ارزش را دارند انتخاب کنند . پس از ارائه موفقیت آمیز راه‌حل‌ها به این صنعت، این شرکت‌ها می توانند با کمک‌ این موفقیت، راه‌حل‌های خود را به صنایع عمودی جد‌ید گسترش دهند . برای مثال، یک شرکت مخابراتی ممکن است با صنعت تولید شروع کند و راه حلهای کارخانه متصل را قبل از گسترش این راه‌حل به سایر بخش های عمودی توسعه دهد .

برای درک بهتر این رویکرد، تصور کنید که یک شرکت دوربین فیلمبردار ی در فضا ی باز، از موفقیت خود درمحصول اصلی استفاده م یکند و صنعت گسترده تر تأمین امنیت خانه‌ها را هدف قرار میدهد . این شرکت ممکن است ابتدا تولید قفل های هوشمند را در دستور کار خود قرار دهد ، سپس به سمت سیستم‌های هشدار متصل، سیستم روشنایی هوشمند در فضای باز، دوربین های داخلی و یک برنامه اجتماعی یکپارچه محله ای حرکت کند.نتیجه این رویکرد، یک فروشگاه است که در حوزه امنیت خانه پیشرو است.

❖ رویکرد پلتفرم

اپراتورها ممکن است به جا ی فروش مجدد، خرید یا حتی توسعه راه‌حل‌ها، بر ساخت یک پلتفرم ۵G – مشابه پلتفرم هایی که در حال حاضر برای برنامه های موبایل، خدمات ارتباطی و نرم افزارهای مبتنی بر ابر وجود دارد تمرکز کنند. یک شرکت مخابراتی آسیایی پلتفرمی ایجاد کرده است که به شرکت ها اجازه می دهد بخش‌هایی ازشبکه ۵G خود را در صورت تقاضا فعال کرده و به ابزارهای ایجاد شده توسط شریک تجاری خود دسترسی داشته باشند. بازار این پلتفرم مانند یک فروشگاه اپلیکیشن عمل میکند و راه‌حل‌هایی را برای مدیریت هوشمند انبار،آموزش اعمال واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR/VR) تشخیص و نگهداری تجهیزات و موارد دیگر ارائه می دهد.

در مقاله بعد، بررسی افق‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی ؛ افق سوم،( Solutions & Platforms2 ،)در مورد افق سوم از افق‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات بیش تر صحبت شده و درس های سایر صنایع برای موفقیت در این افق را مرور خواهیم کرد.

منبع:

 “Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.