(۷)بررسی افق های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity
در مقاله بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (1)، توضیحاتی در مورد افق اول شرکتهای مخابراتی در آینده از دیدگاه مککنزی ارائه داده شد. در این مقاله درمورد افق اول و رویکردهای جدید برقراری اتصال در این افق توضیحات بیشتری داده خواهد شد.
رویکرد جدید برای درآمدزایی از دسترسی به ۵G
با توجه به اینکه ۵G هنوز در روزهای اولیه خود است، بهترین نمونه از یک محصول۵G ، دسترسی ثابت بیسیم (FWA) است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای خانهها و مشاغل با استفاده از امواج رادیویی، به جای کابل یا فیبر، فراهم میکند. این رویکرد برای اکثر شرکتهای مخابراتی فعلی ناآشنا است. با یادگیری نحوه ایجاد کسبوکارهای جدید و قوی در افق ۱ – که شامل ترکیبی از مشتریان B2B و B2C است – شرکتهای مخابراتی پایهای برای موفقیت در افقهای ۲ و ۳ ایجاد میکنند؛ جایی که بیشترین ارزش در حوزه B2B نهفته است.
عوامل موفقیت برای FWA
علاوه بر عوامل موفقیت گستردهتر که کلید راهاندازی هر کسبوکار جدید در افق ۱، است؛ سه ملاحظه برای موفقیت در دسترسی ثابت بیسیم در ۵G بسیار مهم است. این سه ملاحظه عبارتاند از:
-
بلوغ شبکه ۵G
وقتی مشتریان با یک ارائهدهنده اینترنت خانگی یا تجاری روبرو هستند، انتظار یک اتصال قابل اعتماد را دارند. از آنجایی که مشتریان FWA باید از پهنای باندی که پس از برآورده شدن خواستههای کاربران تلفن همراه باقی میماند استفاده کنند، اپراتورها لازم است اطمینان داشته باشند که شبکه ۵G آنها ظرفیت مازاد مورد نیاز برای رضایت این کاربران را دارد. اگر اپراتورها این محصول را قبل از بلوغ کافی شبکههایشان معرفی کنند، کاربران اینترنت خانگی و تجاری ممکن است ناامید شوند و این موضوع به کسبوکار اپراتورها آسیب میرساند.
-
عرضه مرحلهای
از آنجایی که ظرفیت شبکه از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، منطقی است که اپراتورها دسترسی ثابت بیسیم ۵G را ابتدا در مناطق جغرافیایی با ظرفیت بالاتر آزمایش کنند. آنها میتوانند هرگونه مشکلات در این نواحی را قبل از افزایش مقیاس برطرف کنند. به طور معمول، اپراتورها این محصول را ابتدا در مناطق روستایی و حومه شهر معرفی میکنند؛ جایی که رقبای کمتری وجود دارد و انتقال سیگنال قویتر است. از آنجا که مشتریان در چنین مناطقی ممکن است قبلاً فقط به یک ارائهدهنده خدمات اینترنتی (ISP) دسترسی داشتهاند، به اینترنت ماهوارهای متکی بودهاند، یا به اینترنت دسترسی نداشتهاند، به احتمال زیاد از فرصت تست درایو این سرویس استقبال میکنند.
-
استراتژی کسبوکار
در این کسبوکار، لازم است استراتژی بهوضوح تعریف شده باشد. شرکتهای مخابراتی یکپارچه باید تأثیر بالقوه دسترسی ثابت بیسیم را بر تجارت ISP موجود خود در نظر بگیرند و اطمینان حاصل کنند که این دو محصول مکمل یکدیگر هستند و ضرر در فروش را محدود کنند. این سرویس بهویژه برای برقراری اتصال برای دورترین مشتریان در مناطق صعبالعبور مفید است؛ جایی که قرار دادن خطوط فیبر هزینه زیادی دارد.
در مقاله بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (3) درمورد ویژگی ها و الزامات پیادهسازی FWA بیشتر صحبت خواهد شد.
منبع:
“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.