بررسی افق های محتمل اپراتورهای مخابراتی

(۷)بررسی افق های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity


در مقاله بررسی افق­های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (1)، توضیحاتی در مورد افق اول شرکت­های مخابراتی در آینده از دیدگاه مک­کنزی ارائه داده شد. در این مقاله درمورد افق اول و رویکردهای جدید برقراری اتصال در این افق توضیحات بیشتری داده خواهد شد.

رویکرد جدید برای درآمدزایی از دسترسی به ۵G

با توجه به اینکه ۵G  هنوز در روزهای اولیه خود است، بهترین نمونه از یک محصول۵G ، دسترسی ثابت بی­سیم (FWA)  است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای خانه­ها و مشاغل با استفاده از امواج رادیویی، به جای کابل یا فیبر، فراهم می­کند. این رویکرد برای اکثر شرکت­های مخابراتی فعلی ناآشنا است. با یادگیری نحوه ایجاد کسب­‌وکارهای جدید و قوی در افق ۱ – که شامل ترکیبی از مشتریان B2B و B2C است – شرکت­های مخابراتی پایه­ای برای موفقیت در افق­‌های ۲ و ۳ ایجاد می­کنند؛ جایی که بیشترین ارزش در حوزه B2B نهفته است.

عوامل موفقیت برای FWA

علاوه بر عوامل موفقیت گسترده‌تر که کلید راه‌اندازی هر کسب‌وکار جدید در افق ۱، است؛ سه ملاحظه برای موفقیت در دسترسی ثابت بی­سیم در ۵G بسیار مهم است. این سه ملاحظه عبارت­اند از:

  • بلوغ شبکه ۵G

وقتی مشتریان با یک ارائه­‌دهنده اینترنت خانگی یا تجاری روبرو هستند، انتظار یک اتصال قابل اعتماد را دارند. از آنجایی که مشتریان FWA باید از پهنای باندی که پس از برآورده شدن خواسته‌های کاربران تلفن همراه باقی می‌ماند استفاده کنند، اپراتورها لازم است اطمینان داشته باشند که شبکه‌ ۵G آن­ها ظرفیت مازاد مورد نیاز برای رضایت این کاربران را دارد. اگر اپراتورها این محصول را قبل از بلوغ کافی شبکه‌هایشان معرفی کنند، کاربران اینترنت خانگی و تجاری ممکن است ناامید شوند و این موضوع به کسب‌وکار اپراتورها آسیب می­‌رساند.

  • عرضه مرحله‌ای

از آنجایی که ظرفیت شبکه از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، منطقی است که اپراتورها دسترسی ثابت بی­سیم ۵G را ابتدا در مناطق جغرافیایی با ظرفیت بالاتر آزمایش کنند. آن­ها می‌توانند هرگونه مشکلات در این نواحی را قبل از افزایش مقیاس برطرف کنند. به طور معمول، اپراتورها این محصول را ابتدا در مناطق روستایی و حومه شهر معرفی می­کنند؛ جایی که رقبای کمتری وجود دارد و انتقال سیگنال قوی‌­تر است. از آنجا که مشتریان در چنین مناطقی ممکن است قبلاً فقط به یک ارائه‌­دهنده خدمات اینترنتی (ISP) دسترسی داشته‌­اند، به اینترنت ماهواره­ای متکی بوده‌­اند، یا به اینترنت دسترسی نداشته‌اند، به احتمال زیاد از فرصت تست درایو این سرویس استقبال می­کنند.

  • استراتژی کسب­‌وکار

در این کسب­وکار، لازم است استراتژی به‌­وضوح تعریف شده باشد. شرکت‌های مخابراتی یکپارچه باید تأثیر بالقوه دسترسی ثابت بی­سیم را بر تجارت ISP موجود خود در نظر بگیرند و اطمینان حاصل کنند که این دو محصول مکمل یکدیگر هستند و ضرر در فروش را محدود کنند. این سرویس به‌­ویژه برای برقراری اتصال برای دورترین مشتریان در مناطق صعب‌­العبور مفید است؛ جایی که قرار دادن خطوط فیبر هزینه زیادی دارد.

در مقاله بررسی افق­های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (3) درمورد ویژگی­ ها و الزامات پیاده­سازی FWA بیشتر صحبت خواهد شد.

 

 

منبع:

“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.