افق‌های محتمل اپراتور

(۶)بررسی افق‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول Core connectivity


در مقاله نقش­‌های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده متفاوت صنعت مخابرات (۲)، از دیدگاه مک­کنزی به افق‌­های محتمل اپراتورهای مخابراتی در آینده صنعت مخابرات اشاره شد. در این مقاله افق اول با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

افق ۱، Core connectivity

در افق ۱، شرکت‌های مخابراتی همچنان تأمین‌کنندگان اصلی اتصال هستند، اما فرصتی برای کسب درآمد ازمحصولات برتر اتصال نیز دارند. با انجام این کار، صنعت مخابرات می­تواند بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار را تا سال ۲۰۲۸ به دست آورد. پتانسیل بالقوه برای شرکت­‌های مخابراتی بر اساس جغرافیا، ساختار بازار و شدت رقابت متفاوت است؛ با این حال موفقیت در افق ۱ می­تواند درآمد بی­سیم را تا سه درصد افزایش دهد.

در این افق، دو راه اصلی برای کسب درآمد وجود دارد. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند امکان دسترسی به۵G  را برای مصرف‌کنندگان بی‌سیم تلفن همراه افزایش دهند. راه دوم این است که این شرکت­ها می‌توانند محصولات جدیدی با قابلیت ۵G عرضه کنند. خدمت جدیدی که تحلیل­های مختلف احتمال موفقیت آن را بیشتر می­دانند، دسترسی ثابت بی‌سیم[۱] (FWA) است.

آنچه صنعت مخابرات تا امروز امتحان کرده است

به‌طور سنتی، شرکت‌های مخابراتی محصولات و خدمات جدید را به‌عنوان افزونه‌هایی در نظر می‌گیرند که می‌توانند درآمدهای بیشتری برای سازمان ایجاد کنند. این رویکرد پیشنهادهای جدید را با پیشنهادهای موجود، برای جلوگیری از ریزش مشتریان، افزایش درآمد و برآورده کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد سازمان[۲] بسته‌بندی می‌کند. این رویکرد سنتی اگر برای افزایش فروش دسترسی به ۵G برای مصرف­کنندگان تلفن همراه نیز اعمال شود منطقی است.

اپراتورها در سراسر جهان برنامه‌های فعال­‌شده با ۵G را با برنامه‌های خدماتی، از جمله پخش ویدئو، پخش موسیقی و خدمات ابری بازی، در طرح‌های پریمیوم ۵G، بسته­بندی می­کنند. برخی از اپراتورها با اجازه دادن به مشتریان برای انتخاب سرعت متمایز، بالاترین سرعت و بالاترین توان را برای مشتریانی که برای این ویژگی‌ها ارزش قائلند و مایل هستند که پول بیشتری برای آن پرداخت کنند، رزرو می‌کنند. یکی از اپراتورهای اروپایی به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از بین سه سطح سرعت مختلف، حداکثر یک گیگابایت در ثانیه، انتخاب کنند. در این حالت شرکت­های مخابراتی به مشتریان این امکان را می­دهند که به طور موقت عملکرد شبکه در دسترس خود را برای فعالیت­هایی مانند تماس‌­های ویدئویی مهم یا بازی­های رقابتی موبایل بهبود دهند. چندین اپراتور آسیایی نیز با اجازه دادن به مشترکین برای خرید خدمات اتصال بهتر به­ صورت موقت، درآمد خود را افزایش داده­اند.

با این­که این راهکار هنوز فرصت کسب درآمد از ۵G  را به صورت تدریجی در اختیار اپراتورها قرار می­دهد، پتانسیل محدودی دارد. برای ایجاد فرصت­‌های رشد در افق ۱، اپراتورها لازم است رویکردی کمتر آشنا برای محصولات و خدماتی که با دسترسی به شبکه ۵G  امکان­پذیر می­شوند، اتخاذ کنند. در مورد این رویکرد در مقاله بررسی افق‌­های محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (2) صحبت خواهد شد.

 

منبع:

“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.