(۲)بیمها و امیدهای آینده صنعت مخابرات؛ نقش تعیین کننده استراتژیهای توسعه کسبوکار در حوزه ۵G
استراتژیهای توسعه کسبوکار اپراتورهای مخابراتی با توسعه (۱)
در سالهای آینده اپراتورها هنوز هم میتوانند درآمدهای قابل توجهی را با ارائه خدمات اتصال به دست آورند؛ اما انتظار نمیرود که این خدمات، پیشران درآمدزایی و رشد برای این سازمانها باشند. نوکیا پیشبینی کرده است که تنها ۱۳% از درآمدهای شرکتها از فناوری ارتباطات اینترنتی (ICT)، مستقیماً از خدمات برقراری اتصالات به شکل سنتی و اولیه به دست خواهد آمد. طبق گزارش IDC نیز بازار خدمات اتصال و ارتباطات، به ارزش ۱.۵۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰، تا سال ۲۰۲۵ تنها ۵% رشد خواهد کرد؛ رقمی که از نرخ تورم فعلی بسیار کمتر است. نکته مهم این است که بخش قابلتوجهی از فرصت رشد ناشی از شبکههای ارتباطی، نه مستقیماً از ارائه خدمات اتصال، بلکه احتمالاً از لایه برنامههای کاربردی و خدمات دیجیتالی است که به وسیله خدمات اتصالی امکانپذیر میشوند.
مؤسسه ارزش تجاری (IBV) در سال ۲۰۲۰، هزینه های سرمایههای(CapEx) و درآمدهای ۱۰ اپراتور برتر مخابراتی جهان را با ۱۰ شرکت برتر اینترنتی مقایسه کرد. بر اساس این مقایسه هزینه های سرمایه های اپراتورهای مخابراتی دو برابر شرکتهای اینترنتی است؛ در حالی که ارزش بازار شرکتهای اینترنتی ۶ برابر اپراتورهای مخابراتی است. زمانی که اپراتورها هزینه های سرمایهگذاریهای خود در حوزه های مرتبط با ۵G را افزایش دهند، شکاف بین هزینه های سرمایههای و درآمدهای اپراتورها و شرکتهای اینترنتی بیشتر نیز خواهد شد. درس مهمی که اپراتورهای مخابراتی باید از این مقایسه بگیرند این است که برای تولید ارزش اقتصادی باید به دنبال ایجاد ارزشهای تجاری بروند که به کمک خدمات اتصال امکانپذیر میشوند.
به کمک شناسایی نیازهای سازمانها و الزامات منحصربه فرد آنها، میتوان نحوه ایجاد ارزش تجاری به کمک فناوری و خدمات اتصال را بهتر درک کرد؛ اما این نیازها اغلب پویا هستند و شکل بسیار متفاوتی از اتصال پیشرفته را میطلبند. اتصال پیشرفته مبتنی بر فناوری اطلاعات است، مجازیسازی شده و به صورت نرمافزاری تعریف شده است. به کمک فناوری، اتصال پیشرفته قابل برنامهریزی است و میتواند با اهداف و مدلهای مصرف مورد نیاز کاربران نهایی سازگار شود. اتصال پیشرفته اگر چه ممکن است شامل فناوری ۵G باشد، اما بسیار فراتر از این فناوری است و ممکن است شکلهای متنوعی از SDN، MEC، WiFi، فیبر و سایر اجزا را شامل شود. در تکاملیافتهترین شکلهای خود، اتصال پیشرفته راهحلهای پویا را با ادغام خدمات اتصال با فناوریهای مبتنی بر فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون ادغام میکند.
ارائه ارزش به مشتریان سازمانی در این چشمانداز در حال تحول، اپراتورها را ملزم میکند تا رویکرد جدیدی را برای نحوه ورودشان به بازار، نحوه توسعه و پشتیبانی از خدمات، افزودن ارزش تجاری علاوه بر اتصال و نحوه تعامل با مشتریان در پیش بگیرند. این تغییر مستلزم ظهور مدلهای سازمانی و کسبوکار جدیدی است که با رویکردهای ارزشآفرین سازمان همسو باشند.
منبع:
“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.