(۱)استراتژیهای توسعه کسبوکار اپراتورهای مخابراتی با توسعه ۵G
در طول دهه گذشته، برقراری اتصال نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرد اما با این حال صنعت مخابرات به طور مداوم با کاهش درآمد متوسط به ازای هر کاربر روبرو بوده است. در واقع، پیشبینی میشود که درآمدهای این صنعت تا سال ۲۰۳۰ تقریباً ثابت خواهد ماند. با نگاه به آینده کوتاه مدت و میان مدت، اپراتورها لازم است خطوط درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کنند. به نظر نمیرسد اپراتورها بتوانند این رشد قابل توجه در درآمدهای خود را تنها از درآمدهای خدمات مصرف کننده ایجاد کنند.
از طرف دیگر اپراتورهای مخابراتی به سرمایهگذاری در حوزه های پیشرفتهای شبکه – از جمله ۵G و فیبر – نیاز دارند که هزینه های سنگینی را بر آنها تحمیل میکند. علاوه بر این، اپراتورها برای برآورده کردن انتظارات مشتریان درمورد عملکرد بهتر خدمات دریافتی، به سرمایهگذاری در فناوری هایی مانند شبکه تعریف شده توسط نرمافزار (SDN) و پلتفرمهای Multi-access Edge Computing (MEC)نیاز دارند؛ سرمایه گذاری هایی که همگی نیازمند منابع مالی هستند.
علاوه بر این، اپراتورها برای افزایش قیمت خدمات مصرفکننده – که به کمک سرمایه گذاری در فناوری های نوظهور کیفیت بالاتری پیدا کرده اند – تحت فشار هستند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، Verizon برنامههای خود را برای دریافت ۱۰ دلار اضافی از مشترکان، برای طرحهای خدمات پرسرعت ۵G رها کرد. هیچ فروشنده دیگری نیز در ایالات متحده نتوانسته است با موفقیت، مبلغ بیشتری را برای خدمات ۵G به عنوان یک مزیت ویژه دریافت کند.
در مقابل پیشبینی های ناامیدکننده از وضعیت درآمدی اپراتورهای مخابراتی در سالهای آینده، بازار خدمات برقراری اتصال در راهحلهای صنعتی در حال رشد است و به اپراتورها راهی برای گسترش کسبوکار و درآمدشان ارائه میدهد. علاوه بر این، قابلیت های عملکردی منحصر به فرد ۵G نیز فرصت های جدیدی را برای ایجاد درآمدهای جدید در شرکتهای مخابراتی ایجاد میکند که در گذشته وجود نداشت. کاهش تأخیر، افزایش قابلیت اطمینان، قابلیت پشتیبانی از تعاملات دستگاه به دستگاه و بیشترین دسترسی، عواملی هستند که ۵G به صنعت مخابرات، برای بازنگری در نقش برقراری اتصال در ایجاد ارزش برای مشتری و تحویل آن، هدیه میدهد. بنابراین دور از ذهن نیست که ۷۲% از اپراتورهای مخابراتی انتظار دارند که بیشترین درآمد از ۵G را از فرصتهای تجاری به تجاری (B2B)، تجاری به تجاری به مصرفکننده (B2B2C) یا فرصتهای دولتی / شهرهای هوشمند به دست آورند. همچنین طبق گزارش IHS Markit، انتظار می رود ۵G تا سال ۲۰۳۵ باعث ایجاد فروش سالانه ۱۳٫۱ تریلیون دلاری در بخش های مختلف صنعت بشود.
با وجود تمام پیشبینی های خوشایندی که از ایجاد درآمد فناوری ۵G برای صنعت مخابرات در سال های آینده وجود دارد، اپراتورهای مخابراتی بدون آمادگی برای آینده، نمی توانند این پیشبینی ها را محقق کنند. برای اینکه اپراتورهای مخابراتی بتوانند بیشترین ارزش را از فرصتهای نوظهور کسب کنند، لازم است در مورد خدمات و قابلیت هایی که ارائه میکنند و نقشهایی که در اکوسیستمهای ارزشآفرین برعهده میگیرند، انتخابهای استراتژیک داشته باشند و بتوانند عملیات کسب وکار، عملیات شبکه و فعالیت های بازاریابی خود را با این انتخاب ها هماهنگ کنند. سؤال مهمی که برای یک شرکت مخابراتی در مراحل توسعه شبکه ۵G مطرح میشود این است که استراتژی های محتمل یک اپراتور برای توسعه کسب وکار خود در حوزه ۵G چه میتواند باشد؟
منبع:
“Telecom strategies for a 5G future,” IBM, 2022.
نازنین فرهادی