سرویس های دیجیتال

کمیسیون اتحادیه اروپا به دنبال قانون سرویس های دیجیتال


کمیسیون اتحادیه اروپا به دنبال نظریات مشورتی رگولاتوری و تمامی ذی­نفعان حوزه سرویس ­های دیجیتال از قبیل پلتفرم­ های آنلاین، بیزینس ­های مختلف، مشترکین و… برای پیاده ­سازی قانون سرویس ­های دیجیتال( Digital Services Act -DSA) در اروپا است.

قانون سرویس های دیجیتال

این قانون به دنبال اصلاح و به روز کردن قوانین مرتبط با تجارت الکترونیک، حفاظت از اطلاعات مشترکین، بازارهای سرویس ها و پلتفرم­ های دیجیتال، پایش و نظارت فعالیت­ های رقابتی و افزایش رقابت بین پلتفرم ­های مختلف اتحادیه اروپاست.

اهداف نظرسنجی کمیسیون اتحادیه اروپا

یکی از اهداف نظرسنجی و ارائه نظریه­ های مشورتی از به روز کردن تمامی قوانین و مقررات، بهبود شاخص­ های تحول دیجیتال، ارتقا نسل رگولاتوری و هموارشدن مسیر این کشورها جهت دستیابی به تحول دیجیتال است.

چهارچوب جدید برای سرویس های دیجیتال

این کمیسیون به دنبال آن است تا بتواند چهارچوب رگولاتوری جدیدی برای سرویس­ های دیجیتال و پلتفرم­ های آنلاین در اتحادیه اروپا داشته باشد. این درحالی است که امروزه پلتفرم­ های آنلاین نقش بسیار موثری در زندگی افراد و دربرداشتن اطلاعات مهم آن­ها دارند و به دلیل این اهمیت، نیاز به تدوین مقررات جدید مرتبط با سرویس ­های دیجیتال نیز احساس می شود.

اینترنت امن

از دیگر اهداف نظریات مشورتی، تلاش برای برقراری تعادل بین تمامی ذی­نفعان حوزه اینترنت است تا علاوه بر وجود اینترنت با فضای امن و بدون نشت اطلاعاتی و از بین رفتن اطلاعات، نوآوری و خلاقیت در فضای پلتفرم­ ها نیز از بین نرود.

مرزبندی حدود مسئولیت بازیگران حوزه سرویس های دیجیتال

در این قانون به دنبال آن هستند تا وظایف و حدود مسئولیت هریک از بازیگران حوزه سرویس ­های دیجیتال به درستی مرزبندی و مشخص شود و همچنین نظارت مستمر رگولاتوری بر اطمینان از قابلیت اجرا و داشتن ضمانت اجرای مناسب جهت نقض اطلاعات مشترکین، شرایط و ضوابط برای ارائه دهندگان پلتفرم، بررسی استفاده از ابزارهای جدید توسط رگولاتور برای افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار برخی پلتفرم­ ها مشخص شود تا در نهایت علاوه بر انسجام و بهبود بازار، رویکرد جدید رگولاتوری و دستیابی به تحول دیجیتال سریع ­تر در این کشورها محقق شود.

نگار افتخار

منبع:

https://techcrunch.com/2020/06/02/europe-asks-for-views-on-platform-governance-and-competition-tools/