هشدار شرکت‌های فناوری اروپایی در نامه‌ای سرگشاده نسبت به مقررات مربوط به هوش مصنوعی


بنیانگذاران بزرگ فناوری، مدیران عامل، VCها و غول‌های صنعت در سراسر اروپا نامه‌ای سرگشاده به کمیسیون اتحادیه اروپا امضا کرده‌اند و هشدار داده‌اند که اگر اتحادیه اروپا قوانینی را برای سرکوب نوآوری تصویب کند، اروپا ممکن است انقلاب مولد هوش مصنوعی را از دست بدهد.

مدیران ۱۵۰ کسب‌وکار، از جمله زیمنس آلمان و ایرباس فرانسه، خطرات قوانین سخت‌گیرانه را برجسته کردند و گفتند که این قوانین در حالی که در مقابله با چالش‌های احتمالی نیز ناکام است؛ می‌تواند توانایی شرکت‌های اروپایی را برای رقابت در هوش مصنوعی تهدید کند. این شرکت‌ها در نامه سرگشاده‌ای اعلان نمودند که هوش مصنوعی “فرصت پیوستن مجدد به آوانگاردهای تکنولوژیک” را ارائه می‌دهد، اما پیشنهادات نظارتی فعلی در سطح اتحادیه اروپا می‌تواند فرصت‌ها را سرکوب کند.

در میان غول‌های صنعت اروپایی، این نامه همچنین شامل امضاهای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ اروپایی از جمله Blablacar، Criteo، Felix Capital، OneRagtime VC، Ynsect، Elaia Partners، Mistral AI، GetYourGuide، Ventech، wefox، Atomico VC و La Famiglia VC است.

در این نامه که روز جمعه به کمیسیون اروپا، پارلمان و کشورهای عضو ارسال شد، آمده است: «در ارزیابی ما، پیش‌نویس قانون، رقابت‌پذیری و حاکمیت فناوری اروپا را بدون مقابله مؤثر با چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، به خطر می‌اندازد».

اتحادیه اروپا تقریباً دو سال بر روی پیش‌نویس‌های پیشنهادی (قانون هوش مصنوعی) کار کرده است که به عنوان مبنایی برای مذاکرات بین کشورهای عضو و کمیسیون اروپا عمل می‌کند، اما بنابر نظر عده ای از منتقدان، می‌تواند این حوزه حقوقی را به سخت‌ترین حوزه در جهان برای اجرای پلتفرم‌های هوش مصنوعی تبدیل کند. تقاضاها برای مقررات در هشت ماه گذشته از زمان راه‌اندازی چت ربات OpenAI ChatGPT افزایش یافته است و این نگرانی را در میان برخی از دولت‌های اروپایی – مانند ایتالیا که استفاده از GhatGPT را ممنوع کرده است – تقویت کرده که هوش مصنوعی مولد منجر به موجی از مشکلات جدید در مورد حریم خصوصی و سایر مسائل دیگر خواهد شد.

با این حال، امضاکنندگان مانند خودروسازی رنو، استدلال می‌کنند که قوانین پیشنهادی ممکن است «بدون توجه به موارد استفاده» مدل‌های اساسی هوش مصنوعی را «به شدت» تنظیم کند.

این نامه استدلال می‌کند که هزینه‌های انطباق و ریسک‌های مسئولیت ممکن است نامتناسب باشد و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را مجبور به ترک اتحادیه اروپا به منظور بهره‌گیری از نوآوری‌های جدید هوش مصنوعی نموده و «شکاف بهره‌وری» با ایالات متحده ایجاد کند. همچنین استدلال می‌کنند که تنظیم‌گران باید قانونی ایجاد کنند که محدود به «انطباق سخت» باشد نه «اصول گسترده در رویکرد مبتنی بر ریسک»، مگر نه اروپا مجبور خواهد شد در حاشیه دوران جدید هوش مصنوعی بماند. این شرکت‌ها خواستار تشکیل یک نهاد نظارتی اتحادیه اروپا متشکل از کارشناسان صنعت هستند که می‌تواند نحوه اعمال قوانین جدید را نظارت کند و پیشرفت‌های فناوری جدید را در نظر بگیرد.

البته این نامه منتقدان و مخالفاتی نیز دارد، نماینده پارلمان اروپا که در تهیه پیش‌نویس قوانین هوش مصنوعی مشارکت داشت، امضا‌کنندگان را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این شرکت‌های بزرگ‌تر توسط «تعدادی متهاجم» لابی می‌شوند.

البته سخنگوی این نامه در دفاع از شرکت‌ها، بیان داشت که با تمام پیچیدگی‌های این فناوری، انقلاب آینده هوش مصنوعی به طور قابل توجهی آینده هر قاره را شکل خواهد داد و مدت‌هاست که درباره فقدان رهبری فناوری در اروپا بحث می‌شود و شرکت‌های مذکور به این نتیجه رسیده‌اند که قانون هوش مصنوعی، در شکل فعلی‌اش، پیامدهای فاجعه‌باری برای رقابت‌پذیری اروپا دارد. در آخر آن‌ها اشاره می‌کنند که دست کشیدن بسیاری از استعدادهای اروپایی از موقعیت‌های پیشرو و همکاری با شرکت‌های فناوری ایالات متحده، یک روحیه خطرناک برای نوآوری و توسعه فناوری اروپایی است.

 

پویا ذکری‌اصفهانی