مقررات جدید در هند برای جلوگیری از تبلیغ دخانیات در پلتفرم‌های استریم


وزارت بهداشت هند دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای درباره استعمال دخانیات، برای خدمات ویدیویی بر اساس تقاضا صادر کرده است که ارائه‌دهندگان این خدمات در صورت نمایش فعالیت‌هایی چون سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات دخانی روی صفحه نمایش، با هشدارها و سپس اقدامات اجرایی رو برو می‌شوند. مقررات جدید، به نام «قوانین اصلاحی سیگار و سایر محصولات تنباکو، ۲۰۲۳»، تا سه ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

این سیاست به روز شده مستلزم گنجاندن نکات بهداشتی ضد سیگار با حداقل نیم دقیقه در ابتدا و وسط برنامه است. همچنین نمایش برجسته یک هشدار سلامت متنی در پایین صفحه در طول توالی نمایش که سیگار نکشیدن را تبلیغ می‌کند الزامی نموده است.

علاوه بر این، یک سلب مسئولیت صوتی و تصویری با جزئیات، درباره‌ی اثرات مضر سیگار، که کمتر از ۲۰ ثانیه طول نمی‌کشد، در ابتدا و نیمه راه هر برنامه مورد نیاز است. این بند بخش مهمی از تلاش‌های هماهنگ وزارت بهداشت برای گسترش کمپین مبارزه با دخانیات است.

مصرف تنباکو در هند قابل توجه است و این کشور یکی از بزرگترین مصرف کنندگان تنباکو در سراسر جهان است. بیش از ۲۶۰ میلیون بزرگسال در هند از انواع تنباکو استفاده می‌کنند که تنباکوی بدون دود (smokeless tobacco) رایج ترین نوع آن است. همچنین این قوانین جدید، مطابق با مقررات مشابهی است که بیش از یک دهه برای پخش تلویزیونی در بازار جنوب آسیا وجود دارد.

در تلاشی بیشتر برای جلوگیری از استعمال دخانیات، این سیاست تصریح می‌کند که پلتفرم‌های استریم از نمایش برند هر گونه سیگار یا سایر محصولات تنباکو منع می‌شوند و از محصولات مشابه دیگر نمی‌توان در محتوای تبلیغاتی برای محتوای پلتفرم استفاده کرد.‌ قوانین جدید به نمایندگان وزارت بهداشت و رفاه خانواده و وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات این اختیار را می‌دهد تا در صورت عدم رعایت آن‌ها اقدامات تنبیهی انجام دهند.

البته به گزارش دهلی نو، در ۲ ژوئن ۲۰۲۳، غول‌های پخش استریم یعنی نتفلیکس، آمازون و دیزنی به طور خصوصی درباره چالش احتمالی این قانون و راه‌های دیگر برای قوانین هشدار دخانیات جدید هند بحث کردند، در این میان ترس از نیاز به ویرایش میلیون‌ها ساعت محتوای وب موجود، ضربه این قوانین به تجربه مشتری و تحت فشار قرار گرفتن تولید از جمله چالش‌های مورد بحث بود.

 

پویا دکری‌اصفهانی