بانکداری دیجیتال

مالزی به دنبال انقلاب در بانکداری دیجیتال به کمک مجوزهای رگولاتوری


در راستای دستیابی به تحول دیجیتال در مالزی، این کشور به دنبال تاسیس بانک­‌های دیجیتال است.

مردم مالزی مشتاق انقلاب صنعت بانکداری

بیشتر از ۷۰ درصد مردم مالزی مشتاق انقلاب در صنعت بانکداری بوده و از آن استقبال می­‌کنند. با شیوع ویروس کرونا، اعطای این مجوزها به تاخیر افتاده و این سبب شده تا تمامی بانک­‌ها که به صورت سنتی عمل می­‌کنند.

بازیگران فین تک در مالزی بدنبال مجوز فعالیت بانکداری دیجیتال

همچنین تمامی بازیگران عرصه fintech مشتاق درخواست از رگولاتوی برای فعالیت ­های بانکداری دیجیتال و گرفتن مجوز باشند. برای دریافت این مجوزها بانک­‌ها هنوز با صنعت بانکداری دیجیتال فاصله زیادی دارند که با الزامات رگولاتوری موظف هستند تا این خلاها را پر کنند.

رگولاتوری مالزی در حال بررسی و ارزیابی توانایی بانک های متقاضی

همچنین رگولاتوری در بررسی درخواست­‌های این بانک‌­ها میزان سازگاری و توانایی آن­ها برای ارائه خدمات دیجیتال بانکی، توانایی حفاظت از اطلاعات مشترکین، توانایی مدیریت ریسک و همچنین میزان انطباق فعالیت‌­های آنان با قانون سرویس­‌های پولی و مالی در آن کشور و همچنین میزان به کارگیری الزامات بانکداری دیجیتال توسط این بانک‌­ها را درنظر خواهد گرفت و سپس اقدام به صدور مجوز برای این بان‌ک­ها خواهند کرد.

مهمترین مساله بانکداری دیجیتال نوآوری است…

یکی از مهم­ترین مسائلی که در این راستا مطرح می­‌شود آن است که این بانک‌­ها باید نوآوری‌­های متفاوتی داشته باشند تا بتوانند در زنجیره رقابت در این عرصه موفق باشند و این موضوع در مجوزهای صادره از طرف رگولاتوری نیز در نظر گرفته می‌­شود. از مهم­ترین مزایای بانکداری دیجیتال برای مشترکین، دسترسی بهتر به خدمات و با قیمت­‌های بسیار کمتر، توسعه صنعت بانکداری در مالزی و برداشتن گام­‌هایی در راستای تحول دیجیتال است. صنعت بانکداری دیجیتال سبب می‌­شود تا تعداد افرادی که در مالزی به خدمات بانکداری دسترسی ندارند نیز کاهش پیدا کند. همچنین طبق گزارشی در مالزی بانک‌­هایی که به سمت دیجیتالی شدن پیش نمی‌­روند و به صورت سنتی به ارائه خدمات می‌­پردازند پس از مدتی شاهد کاهش سودآوری خود تا مرز ۶۰ درصد در ۲۰۲۵ خواهند بود.

 

نگار افتخار

منبع:

 

Malaysia is gearing up for a digital banking revolution