سمینار تخصصی فروم اینترنت اشیا ایران در دومین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کیش (کیتکس ۲۰۲۲)


سمینار تخصصی «فرصت‌های توسعه هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا با نگاهی به چالش‌های حوزه انرژی، کشاورزی و خدمات شهری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی» ۲۲ اردیبهشت ماه، به عنوان یکی از بخش‌های دومین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کیش (موسوم به کیتکس ۲۰۲۲) در جزیره کیش برگزار شد. در این رویداد که پس از همه‌گیری کرونا از اولین رویدادهایی بود که با حضور فعال شرکت‌ها و اعضای اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور صورت می‌پذیرفت، محل مناسبی برای گردهمایی عموم ذینفعان فراهم شده ‌بود.

طیف وسیع بازیگران اکوسیستم اینترنت اشیا کشور از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای سیاست‌گذاری و پشتیبانی)، اپراتورهای ارتباطی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و تجهیزات اینترنت اشیا به عنوان مهمانان فروم اینترنت اشیا در این سمینار حضوری فعال بهم رساندند.

با توجه به تعاملات دو و چندجانبه میان فروم اینترنت اشیا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این نشست دکتر حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به تشریح برنامه، الویت‌ها‌ و سیاست‌های ستاد برای توسعه خدمات و سرویس‌های اینترنت اشیا در سطح کلان در کشور پرداختند. ایشان همچنین اولویت‌های حمایتی و سیاست‌های تخصیص بودجه برای توسعه همه‌جانبه سرویس‌ها و کاربردهای اینترنت اشیا و هوشمندسازی در کشور در سال جاری را اعلام کردند. بر همین اساس و طی گفتگو و تبادل نظر شرکت‌های عضو فروم حاضر در نشست با دکتر ملازاده، راهکارهای ایجاد همکاری مشترک با ستاد برای نیل به اهداف مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

در ادامه و با توجه به تجربه همکاری فروم اینترنت اشیا ایران با مجموعه توانیر، مهندس هادی مدقق، مدیرکل محترم دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر، اولویت‌ها و برنامه‌های آن مجوعه را برای مدیریت هوشمند مصرف برق و کمک به کاهش ناترازی مصرف در کشور با همکاری شرکت‌های توانمند داخلی تشریح کرد. شرکت‌های عضو فروم نیز با اعلام آمادگی برای همکاری با مجموعه توانیر اذعان داشتند که مدل‌های تجاری متناسب برای این همکاری باید توسعه یابد.

همچنین در ادامه این نشست، سرکار خانم سوداگری از مدیران توسعه کسب و کار سازمانی همراه اول به تشریح رویکرد این اپراتور برای ارائه خدمات هوشمندسازی در کشور پرداختند و اشاره کردند که همراه اول با دسته‌بندی حوزه‌های مورد علاقه این اپراتور برای هوشمندسازی، رویکردهای متفاوتی اعم از ارائه راهکار نهایی و همکاری با شرکای مختلف و همچنین نحوه تعامل با ذینفعان و بهره‌برداران در راستای ارائه خدمات هوشمندسازی در پیش گرفته است.

در این نشست حاضرین بر این باور بودند که اکوسیستم‌سازی و اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد هم‌افزایی میان بازیگران مختلف در اکوسیستم به عنوان یک ضرورت در تجاری‌سازی خدمات اینترنت اشیا مطرح است. در واقع این امر مورد توافق جمعی بود که می‌توان با یک نگاه اکوسیستمی به توسعه سرویس‌های اینترنت اشیا و بهره‌گیری حداکثری از توان تمامی بازیگران، نه تنها به کیفیت مطلوب در ارائه سرویس رسید، بلکه ضریب تأثیرگذاری و دامنه کار را تا حد مطلوبی بالا برد که در نهایت باعث تسریع حرکت به سمت تجاری‌سازی اینترنت اشیا خواهد شد. بر همین اساس، فروم اینترنت اشیا ایران به عنوان یک نهاد مؤثر در ایجاد همکاری و هم‌افزایی بازیگران اکوسیستم اینترنت اشیا در ایران و در قالب یک ساختار غیردولتی پیشرو و تصمیم‌ساز و در تعامل کامل با نهادهای دولتی و پشتیبان، زمینه رشد و توسعه درون‌زا و برون‌گرای خدمات اینترنت اشیا در تمامی بخش‌های اقتصادی در کشور را فراهم می‌آورد.