برگزاری دو سمینار تخصصی گروه طیف در دومین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کیش (کیتکس ۲۰۲۲)


دومین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کیش (موسوم به کیتکس ۲۰۲۲) از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در جزیره کیش برگزار شد. این نمایشگاه که به نوعی اولین گردهمایی پرشور شرکت‌ها مختلف فعال در اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از همه‌گیری بیماری کرونا بود، با هدف تکمیل زنجیره علمی فناوری‌های ارتباطی، تسهیل تجاری سازی ایده‌های نوآورانه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تسریع ورود محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای داخلی و جهانی، برنامه‌ریزی شده بود.

دو روز آخر این نمایشگاه، با برگزاری دو سمینار تخصصی «توسعه نسل پنجم ارتباطات (۵G): چشم‌انداز پیش رو و چالش‌های سرمایه‌گذاری» و «فرصت‌های توسعه هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا با نگاهی به چالش‌های حوزه انرژی، کشاورزی و خدمات شهری با استفاده از طرفیت شرکت‌های داخلی» به همت گروه علمی-تحلیلی طیف، شاهد حضور پرتعداد فعالان حوزه ICT بود.

در نشست تخصصی توسعه ۵G که با حضور مدیران ارشد از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورهای مخابراتی کشور و همچنین شرکت‌های ارائه کننده خدمات و تامین کننده تجهیزات برگزار شد مشخص شد که همچنان دیدگاه‌های متفاوت بین رگولاتور و اپراتور در توسعه ۵G در کشور وجود دارد. مهمترین محورهای مورد بحث در این رویداد نحوه تخصیص باند فرکانسی به اپراتورهای مختلف در باند ۳ گیگاهرتز، روند سرمایه‌گذاری بر روی توسعه شبکه، ایجاد و توسعه زیرساخت فیبرنوری مناسب برای ایستگاه‌های رادیویی ۵G و همچنین مکانیسم تعهدات توسعه‌ای بود.

نشست تخصصی اینترنت اشیا نیز با حضور مسئولان ارشد ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفتر هوشمندسازی توانیر، نمایندگان اداره کسب و کار سازمانی اپراتور همراه اول، مسئولان واحدهای فاوای شهرداری‌های تهران و مشهد، و همچنین جمعی از شرکت‌های عضو فروم اینترنت اشیا ایران برگزار شد. در این نشست محورهای مختلفی از جمله برنامه‌ و سیاست‌های ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال برای توسعه کاربردهای اینترنت اشیا در کشور، روند ناترازی مصرف انرژی برق در کشور و نیاز به بکارگیری هوشمندسازی در مدیریت مصرف و همچنین رویکرد اپراتور همراه در توسعه هوشمندسازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.