اروپا ۱۹ پلتفرم را نامگذاری می‌کند که باید خطرات الگوریتمی را تحت DSA گزارش دهند


اتحادیه اروپا اسامی بیش از ده پلتفرم را تأیید کرده است که طبق قوانین گسترش تجارت الکترونیک، با نام مستعار قانون خدمات دیجیتال (DSA) با سخت ترین سطح مقررات روبرو خواهند شد. این لیست ترکیبی از خدمات دیجیتالی آشنا، از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا موتورهای جستجو و فروشگاه‌های برنامه است که توسط شرکت‌های انتفاعی مستقر در ایالات متحده، با چندین بازیگر بین‌المللی (عمدتاً اروپایی) و یک شرکت غیرانتفاعی توسعه می‌یابند.

لیست کامل ۱۹ پلتفرم تعیین شده به شرح زیر است:

(Alibaba AliExpress، Amazon Store، Apple AppStore، Bing، Booking.com، Facebook، Google Play، Google Maps، Google Search، Google Shopping، Instagram، LinkedIn، Pinterest، Snapchat، Twitter، Wikipedia، YouTube، Zalando)

پلتفرم‌های فهرست ‌شده فوق باید، معیارهای پلت‌فرم‌های آنلاین بسیار بزرگ (VLOPs) یا موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ {دو مورد از ۱۹ پلتفرم‌های فوق} (VLOSEs) را که در اصطلاحات مقرراتی بیان شده رعایت ‌کنند.

تعیین دو اصطلاح VLOP یا VLOSE به دلیل ایجاد الزامات اضافی برای ارزیابی و کاهش خطرات سیستمی مرتبط با استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی است. به این معنی که پلتفرم‌ها باید نسبت به تجزیه و تحلیل و گزارش مسائل احتمالی مرتبط با عملکرد فناوری‌هایی مانند ابزارهای رتبه‌بندی محتوا و سیستم‌های توصیه‌کننده فعال باشند و همکاری‌های لازم را به عمل آورند. ایده اتحادیه اروپا استفاده از الزامات شفافیت الگوریتمی اجباری برای ایجاد پاسخگویی است – به این معنی که پلتفرم‌های تنظیم‌شده نمی‌توانند چشم خود را بر روی آسیب‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی ببندند، زیرا این قانون مستلزم اتخاذ «اقدامات معقول، متناسب و مؤثر» برای ریسک‌های شناسایی‌شده، با گزارش‌دهی و برنامه‌های کاهش آن‌ها، مشروط به ممیزی و نظارت مستقل توسط کمیسیون اروپا (با حمایت مرکز تازه تاسیس اروپایی شفافیت الگوریتمی) است. در حالی که جریمه های عدم رعایت می‌تواند تا ۶ درصد از گردش مالی سالانه جهانی پلتفرم اعمال شود.

ریسک‌هایی که VLOP/VLOSE باید در نظر بگیرند شامل آسیب‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یا الگوریتمی به حقوق اساسی مانند آزادی بیان، گفتمان مدنی و فرآیندهای انتخاباتی، امنیت عمومی و سلامت عمومی، خشونت بر اساس جنسیت، ایمنی کودکان و سلامت روان می‌شود.

DSA همچنین محدودیت‌هایی را برای تبلیغات هدفمند تعیین می‌کند – با ممنوعیت پردازش داده‌های حساس برای هدف‌یابی تبلیغات یا استفاده از اطلاعات کودکان – در حالی که بازارها الزاماتی برای بررسی هویت فروشندگان دارند. در جاهای دیگر، این مقررات از پلتفرم‌ها می‌خواهد که شرایط و ضوابط مشخصی داشته باشند و آن‌ها را با جدیت و غیر خودسرانه اجرا کنند. معیار اصلی برای تنظیم به عنوان VLOP/VLOSE داشتن بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا است. همچنین یکی دیگر از الزامات این مقررات این است که VLOP ها مکانیزمی برای کاربران برای پرچم گذاری محتوای غیرقانونی و اقدام سریع بر روی اعلان‌ها داشته باشند.

VLOPها/VLOSEها همچنین باید با مفاد کلی DSA مطابقت داشته باشند، که از اوایل سال آینده (۲۰۲۴) به طور گسترده‌تری برای سرویس‌های دیجیتال و پلت‌فرم‌های کوچک‌تر اعمال می‌شود و تعهداتی را در مورد نحوه پاسخگویی آن‌ها به گزارش‌های محتوای غیرقانونی و همچنین در زمینه‌هایی مانند اطلاعیه ایجاد می‌کند. همچنین مکانیسم‌های اقدام و رسیدگی به شکایات، علاوه بر تعهدات شفافیت و بسیاری موارد دیگر از جمله این الزامات است.

 

 

پویا ذکری‌اصفهانی