(۸) بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity
در مقاله بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق اول، Core connectivity (2)، توضیحاتی در مورد افق اول شرکتهای مخابراتی در آینده از دیدگاه مککنزی و رویکردهای جدید برقراری اتصال در این افق توضیحات ارائه داده شد. در این مقاله درمورد قابلیتهای موردنیاز برای ارائه خدمات FWA توضیحات بیشتری داده خواهد شد.
ویژگیها و قابلیتهای موردنیاز برای ارائه خدمت شبکه ثابت بیسیم ۵G
-
تیم های توسعه محصول، بازاریابی و فروش اختصاصی برای هدایت رشد کسبوکار
این تیمها باید بتوانند بدون نگرانی در مورد اینکه چگونه FWA با تصویر بزرگتر سرویسهای سنتی ارائهشده توسط سازمان هماهنگ میشود، کار کنند. آنها باید در حوزه استراتژی و تصمیمگیری، بدون درگیر شدن در تشریفات اداری شرکت، استقلال داشته باشند. شرکتهای خوب، در مخابرات و سایر صنایع، اغلب از این رویکرد برای توسعه محصولات جدید استفاده میکنند.
-
تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد متناسب با سرویس
شاخصهای کلیدی عملکرد باید به گونهای طراحی شوند که تیمها را به توسعه محصول مناسب و آزمایش آن در بازارهای مناسب تشویق کنند. اگر در سرویس FWA شاخصهای کلیدی سنجش عملکرد همان شاخصهای رایج کسبوکارهای تلفن همراه مانند میزان درآمد، تعداد مشترکین و اهداف فصلی باشد، تیمها میخواهند در سریعترین زمان ممکن، FWA را به حداکثر تعداد خانهها و مشاغل وارد کنند. این تلاش میتواند نتیجه معکوس داشته باشد و مشتریان را در برخی از مناطق با شبکههای بیش از حد شلوغ ناامید کند.
-
آزادی برای توسعه روشهای جدید کسبوکار
به طور سنتی، اپراتورها به طور کامل محصولات را قبل از انتشار آنها توسعه میدهند. جدایی از کسبوکار اصلی، به شرکتهای مخابراتی اجازه میدهد تا نمونههای اولیه و آزمایشی FWA را برای مصرفکنندگان منتخب پیاده و سپس تجربه کاربری را قبل از راهاندازی گسترده، اصلاح کنند. برای مثال، یکی از شرکتهای مخابراتی آمریکای شمالی، FWA را در چند بازار منتخب آزمایش کرد تا پیشنهادهای خود را قبل از گسترش تدریجی به بازارهای دیگر اصلاح کند.
-
در نظر گرفتن بازارهای بالقوه
علاوه بر فروش FWA به مشتریان فعلی، این سرویس میتواند خانوادههایی را که دسترسی محدود به اینترنت دارند هدف قرار دهد. این خدمت – که میتواند سرمایه کمتری نسبت به فناوری سیمی داشته باشد – میتواند در مناطقی که به دلیل اقتصاد ضعیف، مشتری فناوریهای سیمی نبودهاند، عرضه شود. بر اساس گزارش NCTA، انجمن اینترنت و تلویزیون، تا سال ۲۰۲۱، تقریباً ۱۲ درصد از خانوادههای ایالات متحده همچنان «کم خدمت» بودند؛ زیرا توان پرداخت خدمات پهنای باند و سرعت کافی را نداشتند.
در مقاله بعد، بررسی افقهای محتمل اپراتورهای مخابراتی؛ افق دوم، Premium connectivity، افق دوم آینده شرکتهای مخابراتی بررسی خواهد شد.
منبع:
“Navigating the three horizons of 5G business building,” Mckinsey, 2023.