رهگیری اشیاء و مدیریت زنجیره تامین در میان حوزه‌های پر رونق اینترنت اشیاء در ۲۰۲۳


حوزه اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال بلوغ است و شاهد رشد مداوم و محبوبیت آن در مشاغل، محل کار و شهرها و همچنین در استفاده خانگی هستیم. در حالی که هر فناوری به طور متناسب با فاکتورهای خاص خود رشد می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود که رشد IoT در طی چند سال آینده به صورت نمایی بیشتر از فناوری‌های دیگر ادامه یابد.

بر اساس مطالعه جدیدی که  در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی، توسط International Data Corporation (IDC) انجام شده، انتظار می‌رود بازار جهانی اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۳ به ۱٫۱ تریلیون دلار برسد و پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا در ۲۰۲۳، از ۱۵ میلیارد عبور کنند که ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد و این حجم بالای تکثیر دستگاه‌های اینترنت اشیا به دلیل کاهش هزینه حسگرها و اتصال و همچنین افزایش قدرت پردازش دستگاه‌های لبه (که با توسعه ۵G زمینه آن بیشتر فراهم می‌شود) خواهد بود، که همچنان در آینده کسب و کارها خرد و بزرگ و خدمات دهندگان بخش عمومی اثر مثبتی خواهد ‌گذاشت.

همچنین بنابر پیش‌بینی‌ها، از سال ۲۰۲۳، ایالات متحده، چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان‌ به ترتیب ۵ کشور برتر اینترنت اشیا خواهند بود. این کشورها دارای بیشترین تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا و همچنین بزرگترین بازارهای اینترنت اشیا هستند. انتظار می‌رود که ایالات متحده بیشترین رشد را در اینترنت اشیا داشته باشد و پس از آن چین و ژاپن قرار دارند و در نهایت کره جنوبی و آلمان رشد متوسط‌تری داشته باشند و به طور کلی بیان‌گر این است که این فناوری برای کشورهای بزرگ صنعتی جهان بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

به عنوان مثال ایالات متحده بیشترین تعداد دستگاه IoT را دارد که انتظار می‌رود ۸٫۴ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار گیرد. این کشور همچنین بزرگترین بازار IoT را دارد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۱ تریلیون دلار برسد. به احتمال زیاد ایالات متحده شاهد رشد شدید در تمام صنایعی باشد که دستگاه‌های IoT را بکار می‌برند. با این حال، انتظار می‌رود صنایع بهداشتی، حمل و نقل و ساخت و سازها مهمترین عامل این رشد باشند.

بدون شک روندهای متعددی به گسترش مداوم اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۳ کمک خواهند کرد، اما مهمترین عوامل در افزایش تقاضا برای دستگاه‌های اینترنت اشیا را می‌توان به، نیاز به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بهتر در سراسر صنایع، نظارت از راه دور، جهت‌گیری به سوی شهر هوشمند و مراقبت‌های بهداشتی تقسیم نمود.

بنابر‌این دستگاه‌های اینترنت اشیا مزایای مختلفی را ارائه می‌دهند که از آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها استفاده می‌شود. به طور چشم‌گیری مزایای استفاده از اینترنت اشیا در کسب و کارها و سازمان‌ها مشهود و در حال رشد است و همان طور که (IDC) پیش‌بینی کرده اینترنت اشیا در حال حاضر تأثیر عمده‌ای بر صنایع دارد، به طوری که رهگیری دارایی، نگهداری و تعمیرات قابل پیش بینی، نظارت بر شرایط، کنترل کیفیت و مدیریت زنجیره تامین ۵ مورد از بیشترین موارد استفاده از این فناوری هستند.

بنابراین این فناوری برای کسب و کارها اثر معناداری خواهد داشت و اگر در حال حاضر کسب و کاری از فناوری اینترنت اشیا استفاده نمی‌کند، به مرور مزیت رقابتی خود را از دست خواهد داد، بنابراین مطمئناً مورد استفاده‌ای وجود دارد که می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا کارایی یا نتیجه نهایی خود را بهبود بخشند.

از آنجا که همچنان IoT از فناوری‌های برتر آینده خواهد بود، فروم اینترنت اشیاء ایران همچون سال‌های گذشته ششمین دوره رویداد تخصصی «لیگ اینترنت اشیا ایران» در دست برگزاری دارد.

کمک به بلوغ اکوسیستم اینترنت اشیا کشور، تمرکز‌زدایی و شناسایی تیم‌های توانمند صاحب ایده از شهرستان‌های مختلف، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا مبتنی بر اینترنت اشیا و پاسخ به مشکلات و نیازهای واقعی حوزه های مختلف کشور از طریق اینترنت اشیاء مهمترین اهداف این رویداد هستند که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برگزار خواهد شد.

علاقمندان برای شرکت در این رویداد میتوانند به سایت http://iraniotforum.org/ مراجعه نمایند.

 

پویا ذکری‌اصفهانی