تأثیر هوش مصنوعی بر کشاورزی در هند


انجمن جهانی اقتصاد به بررسی هوش مصنوعی برای نوآوری کشاورزی (AI4AI) با هدف تغییر بخش کشاورزی در هند که با ترویج استفاده از هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌ها انجام می‌شود، می‌پردازد. این ابتکار به رهبری مرکز انقلاب صنعتی  چهارم (C4IR) هند و بستر شکل دادن به آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نمایندگان دولتی، آکادمیسین‌ها و تجار را برای همکاری در زمینه توسعه و اجرای راه حل‌های نوآورانه در بخش کشاورزی گرد هم می آورد.

از طریق AI4AI، پروژه Saagu Baagu با همکاری دولت Telangana راه اندازی شد و آن را به عنوان اولین پروژه هند برای اجرای چارچوبی در جهت بیشنه کردن فناوری‌های نوظهور و بهبود بهره‌وری، کارآیی و پایداری در بخش کشاورزی آغاز کرد. این پروژه توسط C4IR هند، دولت Telangana و Digital Green با همکاری سه استارتاپ فناوری کشاورزی هند هدایت می شود. از ژانویه سال ۲۰۲۳ ، بیش از ۷۰۰۰ کشاورز در پروژه آزمایشی (با تمرکز بر تولیدکنندگان فلفل دلمه‌ای) ثبت نام کرده‌اند. این کشاورزان در قالب فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی در مواردی چون کاشت، تست کیفیت، آزمایش خاک، نظارت بر سلامت محصولات زراعی، پیش بینی و تخمین میزان زرع و همچنین دسترسی به مشتریان و تأمین کنندگان جدید در جغرافیای مختلف، پشتیبانی می‌شوند.

چالش‌های اجرای AI برای کشاورزی در هند چیست؟

هند با چالش تغذیه جمعیت رو به رشد مواجه است و در عین حال خطراتی مانند تغییرات آب و هوایی، همه گیری کرونا و اختلال در زنجیره تأمین نیز روبروست. برای رسیدگی به این چالش‌ها، بخش کشاورزی باید چابک‌تر و کارآمدتر شود.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ استارتاپ Agri-Tech در هند وجود دارد که طیف وسیعی از راه حل‌های مبتنی بر فناوری، از جمله امور مالی دیجیتالی، بیمه خرد، دسترسی به ورودی‌های کشاورزی، آزمایش کیفیت، قابلیت ردیابی و سیستم عامل‌های اتصال را ارائه می‌دهد. آن‌ها این پتانسیل را دارند که به طور قابل توجهی در بهبود بهره‌وری و پایداری کمک کنند، اما زیرساخت‌های پراکنده فناوری، هزینه بالای عملیات، عدم دسترسی به داده‌ها و تخصص فنی محدود، مقیاس این فناوری‌ها را مختل می‌کند.

رویکرد هند

دولت هند معتقد است رویکرد حمایت از کشاورزان هندی به وسیله فناوری هوش مصنوعی موثرترین روش خواهد بود و هر چه بیشتر منجر به تقویت اکوسیستم کشاورزی دیجیتال توسعه یافته می‌شود و در این راستا سه سیاست حائز اهمیت می‌باشد:

  • کشاورزی “sandbox”، که امکان آزمایش ایمن و ارزیابی فناوری‌های هوش مصنوعی در یک محیط کنترل شده را فراهم می‌کند؛
  • یک تبادل داده و یک سیاست جدید مدیریت داده، که هدف آن اطمینان از این است که داده‌های جمع‌آوری شده به درستی مدیریت و مورد استفاده قرار می‌گیرند به گونه‌ای که اخلاقی و شفاف باشند؛
  • پروژه Saagu Baagu با جمع کردن طیف وسیعی از ذینفعان، همکاری را امکان پذیر کرده و یک رویکرد همگرا برای معرفی چهارمین انقلاب صنعتی به کشاورزان هندی ایجاد کرده است.

 

پویا ذکری‌اصفهانی