بهبود فرایند بیمه خودرو و بهینه‌سازی آن با داده‌های خودرو متصل در آمریکا


شرکت چندملیتی وگو (Wejo) که در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل داده و نرم‌افزار فعالیت می‌کند همکاری دو جانبه‌ای را با شرکت فورد (Ford) آمریکا در زمینه بهبود خدمات بیمه خودرو بر مبنای داده‌های جمع‌آوری شده از خودرو متصل آغاز کرده است. این همکاری، ارائه‌دهندگان خدمات بیمه در ایالت متحده را قادر می‌سازد تا رفتارهای رانندگان در حین رانندگی را از طریق داده‌های جمع‌آوری شده از خودروهای متصل بهتر درک کنند و بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پردازش رفتار راننده راهکارهای بیمه‌ای متنوعی را به رانندگان پیشنهاد می‌دهد. دو شرکت فورد و وگو همچنین در ماه ژوییه سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه مشابهی را برای خودروهای فورد در سراسر اروپا پیاده کردند.

بر مبنای این طرح، و با رضایت مشتری، از داده‌های خودروی متصل می‌توان برای ایجاد سیاست‌های بیمه خودرو مبتنی بر نوع استفاده بهره برد که در این حالت به مشتریان بر اساس رفتارهای رانندگی آن‌ها پاداش داده می‌شود. این داده‌ها می‌تواند به صنعت بیمه خودرو کمک کند تا جزئیات ارائه شده توسط مشتری را بهتر تأیید کند، تقلب بیمه را شناسایی و به حداقل برساند، مدل‌های قیمت‌گذاری پویا و دقیق‌تری ارائه دهد و خطرات سفرها و دغدغه‌های سیاست‌گذاران و مشتریان را کاهش دهد.

ریچارد بارلو، موسس و مدیرعامل وگو در این رابطه می‌گوید: گسترش همکاری‌های مشترک وگو با فورد در ایالات متحده، منافع متقابلی را هم برای بیمه‌شدگان و هم برای بیمه‌گذاران فراهم می‌کند، چراکه شرکت‌های بیمه خودرو از داده‌های وسایل نقلیه متصل استفاده می‌کنند و بر همین مبنای روش‌های متعددی برای ارائه خدمات بیمه پیش روی خود خواهند داشت. بارلو با بیان اینکه شرکت متبوعش در تلاش است تا با همکاری با خودروسازان برای کمک به بیمه‌گذاران در استفاده از تحلیل داده‌ها، به بازار بیمه ۱٫۷ میلیارد دلاری آمریکا تا سال ۲۰۳۰ دست پیدا کند؛ همکاری گسترده با فورد را گامی مهم در جهت اختراع مجدد فرایندهای بیمه خودرو برای آینده‌ای هوشمندتر و ایمن‌تر است.

امی گراهام، مدیر بازاریابی خدمات در شرکت خودروسازی فورد، نیز می‌گوید: «ما خرسندیم که روابط خدمات داده‌های بیمه خود را با وگو در بازار ایالات متحده گسترش دهیم. داده‌های خودروی متصل به ارائه‌دهندگان بیمه این امکان را می‌دهد تا رفتارهای رانندگی را بهتر درک کنند که می‌تواند منجر به تخفیف برای دارندگان بیمه‌نامه شود و در نهایت به کاهش کل هزینه مالکیت خودرو برای مشتریان ما کمک کند.

 

عارف جعفری