EN

آنهایی که با صدای انقلاب صنعتی بیدار نشدند؛ ملت‌های توسعه‌نایافته کنونی لقب گرفته‌اند. اکنون صدایی دیگر در راه است، آنهایی که گوش خود را بر این صدا می بندند بــــه طور مسلم حاشیه نشینان فقیر دنیای فردا خواهند بود

– لسترور

تاریخ نشان میدهد که زندگی بشر همواره دارای جهش‌های زیادی بوده است و موج‌های فراوانی را به خود دیده است. در این بین برخی با هر موج پیش رفتند قدرت گرفتند و برخی اسیر موج‌های پیاپی ‌شدند و غرق شدند. قدرتمندان دنیای فردا مزد ۲ چیز را می‌گیرند؛ موج‌شناسی و زمان‌بندی!

رشد اقتصاد جهانی در حال توقف است و این موضوع جدیدی نیست؛چرا که ۵۰ سال است که رشد اقتصادی رو به سقوط می‌رود. نکته مهم‌تر اینجاست که پیشرفت‌های عظیم همواره در چنین شرایطی بوجود آمده اند؛ اما موج عظیم بعدی چه خواهد بود؟ چه زمانی این امواج به ما خواهند رسید؟ واکنش ما در مقابل این امواج باید چه باشد؟
امروزه حجم اطلاعات و ارتباطات به قدری وسیع است که شاید شناسایی موج‌ها کار چندان دشواری نباشد؛ چالش اصلی دنیای امروز همان زمان‌بندی است که نشان می‌دهد چه‌موقع و چگونه بر موج‌ها سوار شویم…
گروه علمی تحلیلی طیف هرساله با برگزاری کنفراس‌های بین‌المللی ارتباطات در همین راستا ساحل ارتباطات ایران را هدف گرفته است و با بهره‌گیری از افراد شاخص این صنعت اقدام به برگزاری هفتمین کنفراس بین‌المللی ارتباطات ایران (ICT-2017) نمود.

اهمیت کنفرانس ارتباطات ایران:

بهره برداری از ظرفیت شبکه های ارتباطی ثابت موجود و توسعه نسل سوم و چهارم ارتباطات سیار و افزایش ضریب نفوذ باند پهن در میان عموم مردم، در سالهای نه چندان دور یکی از اهداف مهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است که درسالهای اخیر گام های بلندی برای تحقق آن از سوی دولت و بخش خصوصی برداشته شده است. اکنون و در آستانه آغاز به کار دولت دوازدهم، از یک سو سرمایه­‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های پیشرفته همچون شبکه های فیبرنوری که بتواند جوابگوی نیاز بلندمدت کشور باشد و از سوی دیگر نفوذ فناوری‌ها ، پلتفرم‌ها و خدمات مبتنی بر اینترنت و شبکه های ارتباطی گسترده همچون اینترنت اشیاء زمینه را برای انقلاب دیجیتالی در عرصه خدمات بین بخشی همچون انرژی، مسکن و مدیریت شهر، حمل‌ونقل و گردشگری، صنعت‌وتجارت و در نهایت رشد و پیشرفت اقتصاد ملی آماده کرده است.

محور‌های کنفرانس ارتباطات ایران :

  • چالش‌ها و راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه بازار ارتباطات کشوردر ۴ سال آینده
  • آسیب‌شناسی اقتصاد محتوا: چرخه هزینه/درآمد از اپراتورها تا صاحبان محتوا
  • ارایه تجربیات بین‌المللی در توسعه زیرساخت، ارایه خدمات و تنظیم مقررات آنها
  • مدل‌های کسب‌و‌کار نوین برای شرکت‌های نوپا و چالش‌های رشد اکوسیستم استارت‌آپی در ایران

با توجه به اهمیت موضوع در برنامه این رویداد برگزاری ۳ نشست تخصصی به شرح ذیل قرار گرفت:

آسیب‌شناسی اقتصاد محتوا در شبکه های ارتباطی: چرخه هزینه/درآمد از اپراتورها تا صاحبان محتوا

رشد خدمات و سروس‌های محتوایی بویژه ویدئو در یک سال اخیر تاثیرکاملا محسوسی بر ترافیک داده اپراتورهاگذاشته است. اما مساله اینجاست که هنوز مدل کارامد و پایدار برای تعامل اقتصادی و متوزان میان بازیگران و اجزای زنجیره ارزش این اکوسیستم شکل نگرفته است. در این نشست ضمن ارایه آخرین روندهای حوزه محتوا و خدمات بر بستر شبکه‌های ارتباطی در کشور، چالش‌های این اکوسیستم بررسی شده و پیشنهاداتی برای اصلاح رویه‌های موجود ارایه می‌گردد.

مدل‌های کسب‌و‌کار نوین برای شرکت‌های نوپا و چالش‌های رشد اکوسیستم استارت‌آپی در ایران

فضای توسعه کسب‌و‌کارهای استارت‌آپی، در سال‌های اخیر در دنیا و البته ایران داغ شده است. این کسب‌و‌کارها تفاوت‌های محسوسی بویژه در مدل کسب‌و‌کارها با بخش سنتی حوزه تلکام دارند. با توجه به تاکید و هدف‌گذاری وزارت ارتباطات در دوره جدید بر توسعه اکوسیستم استارت‌آپی و ایجاد حداقل ۲۰ هزار استارت‌آپ و ۵ یونیکورن (استارت‌آپ با ارزش بازار میلیارددلاری) در پایان دوره ۴ ساله پیش رو، این سوال جدی مطرح است که تفاوت مدل‌های کسب‌و‌کار این شرکت‌ها و اکوسیستم پیرامون ان (مانند شتاب‌دهنده‌ها) چیست و با توجه به آنها، چالش‌های تعامل میان بخش سنتی ارتباطات کشور با استارآپ‌ها کدام است؟ شرکت‌های بزرگ چگونه می‌توانند خود را در راستا و همسو با رشد این اکوسیستم قرار دهند؟

۴ سال آینده چه باید کرد؟ چالش‌ها و راهکارهای افزایش سرمایه گذاری و توسعه بازار ارتباطات کشور

یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت‌های حوزه ارتباطات کشور بویژه اپراتورهای ثابت و سیار چالش رشد پایدار حجم بازار، درآمد و ادامه چرخه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و خدمات است. شکل‌گیری مطالبه کاهش تعرفه خدمات داده و نیز فروش نامحدود اینترنت ثابت از یک سو و وجود برخی محدودیت‌ها در زمینه بهره‌برداری از پروانه‌های خدمات ارتباطی نگرانی‌هایی را برای تقویت مسیر رشد مستمر و پایدار سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات بویژه در حوزه اینترنت و داده ایجاد کرده است. در این نشست ضمن بررسی مهمترین این چالش‌ها، راهکارهای پیشنهادی شرکت‌ها در حضور رگولاتوری بررسی می‌گردد.