گسترش جهانی شبکه‌های مبتنی بر LoRaWAN


بنابر آخرین گزارش LoRa Alliance که به عنوان اتحادیه جهانی شرکت‌های ارائه‌دهنده شبکه‌های اینترنت اشیا مبتنی بر LoRaWAN شناخته می‌شود، این پروتکل از منظر شاخص‌های مختلفی در جهان رشد مناسبی را تجربه کرده است. به گفته Donna Moore مدیر اجرایی LoRa Alliance، با توجه به حضور اعضای این اتحادیه در کل زنجیره ارزش اینترنت اشیا، رشد LoRaWAN صرفا به دلیل رشد تعداد سنسورها و دستگاه‌ها نبوده بلکه ناشی از افزایش چشمگیر گیت‌وی‌های شبکه، تعداد شبکه‌ها در کشورهای مختلف و میزان پیام‌هایی است که روی این شبکه‌ها مدیریت شده است. از طرف دیگر در دوره اخیر تعداد ارائه‌دهندگان راهکارها و تجمیع‌کنندگان سیستم‌ها مبتنی بر LoRaWAN نیز رشد قابل قبولی را به خود دیده است.

امکان توسعه شبکه IoT مبتنی بر  LoRaWAN با استانداردهای چندگانه و شبکه‌های دسترسی (RAN) متفاوت و اخیرا اضافه شدن IPv6 به این مجموعه توانسته بازارهای در دسترس LoRaWAN را گسترش دهد. از سوی دیگر شبکه‌های LoRaWAN در حال حاضر به شکل گسترده‌ای کشورهای مختلف و کلانشهرها را پوشش داده‌اند. قابلیت‌های رومینگ نیز موجب شده است تا ارائه راهکارهای End2End و یکپارچه در سراسر جهان افزایش یابد. چند بازیگر موفق بین المللی از ارائه‌دهندگان خدمات شبکه و خدمات End2End مبتنی بر LoraWAN در ادامه معرفی شده است:

  • Everynet: ارائه خدمات گسترده شبکه در سراسر آمریکا با پوشش بیش از ۵۵۰ شهر که شامل ۱۳۰ نقطه مهم لجیستیکی است.
  • The Helium Network and Senet: 850 هزار نقطه در ۱۷۰ کشور تحت پوشش شبکه Helium Network است که به عنوان بزرگترین شبکه تجمیع شده LoRaWAN جهان در اختیار مشتریان شرکت Senet قرار می‌گیرد.
  • NNNCo: اپراتور سراسری اینترنت اشیا در استرالیا، پروژه هوشمند سازی ۷۰ هزار چراغ روشنایی شهری را در پایتخت کشور اروگوئه با همکاری یک شریک فناوری شروع کرده است.
  • The Things Industries and Connexin: اتصال ۱۵۰ هزار کنتور آب هوشمند در دو منطقه انگلیس توسط این دو شرکت صورت گرفته است.

محمد باباگل‌زاده