کنترل اپیدمی کرونا با کمک تکنولوژی


با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، سازمان ها و شرکت های فناور به دنبال تسهیل شرایط موجود برای مردم با کمک تکنولوژی های روز دنیا هستند.

راهکار اپراتور دیجیتال فنلاند

یکی از راهکارهای ارائه شده برای تسهیل شرایط موجود برای مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا توسط اپراتور Digita در کشور فنلاند است. این اپراتور که ارائه دهنده شبکه سراسری LoRaWAN IoT در کشور فنلاند است، ارتباطات رایگان تا پایان ۲۰۲۰ برای سرویس های حیاتی شامل نظارت از راه دور وضعیت سلامتی افراد را فراهم کرده است. سرویس های نظارت برای منازل و مراکز نگهداری از افراد خاص- سالمندان و افراد دارای معلولیت و آسایشگاه های بیماران دارای اختلالات روانپزشکی، برای یکسال هزینه ای بابت سرویس های نظارت پرداخت نمی نمایند.

راهکار اپراتور پهن باند روسی

اپراتور پهن باند روسی ER-Telecom نیز برای تسهیل شرایط  در دوران شیوع ویروس کرونا راهکاری برای اندازه گیری اتوماتیک از راه دور دمای بدن انسان بر اساس تصاویر دریافت شده از دوربین های حرارتی در مناطق پر رفت و آمد و محیط های کاری ارائه داده است.  مشخصات این سرویس شامل اندازه گیری همزمان دمای بدن گروهی از افراد، نمایش سریع تصاویر با رنج بالا و پوشش دهی گسترده، اعلام وضعیت خطر به صورت اتوماتیک به اپراتور، نیروهای امنیتی و نیروهای پزشکی و  دقت تا ۰٫۳ درجه سانتی گراد برای اعلام درجه تب است.

راهکار ایران برای کنترل ویروس

در ایران نیز از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا سازمان ها و مراکز تحقیقاتی مختلفی اقدام به ایجاد راه حل با هدف کنترل این ویروس کرده اند. یکی از راهکارهای ارائه شده اپلیکیشن ماسک است که با همت تیمی متخصص از دانشگاه های برتر ایران طراحی شده است. هدف از این طرح کمک به شهروندان ایران و نظام سلامت برای کنترل شیوع کرونا و کاهش قربانیان آن در ایران از طریق آگاهی‌افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا در ایران است. در ماسک می‌توان نقشه ابتلا به کرونا در کشور، شهر و محل زندگی‌تان را ببینید و از مناطق آلوده دوری کنید. همچنین می‌توانید با پاسخ منظم به سوالات اپلیکیشن احتمال ابتلایتان به کرونا را بسنجید و اگر بدون این‌که بدانید با مبتلایان کرونا در تماس بوده‌اید مطلع شوید، تا بتوانید احتیاط بیشتری برای مبتلا نکردن دیگران کنید.

منبع:

کنترل اپیدمی کرونا با کمک تکنولوژی