همکاری ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با استفاده از بلاک‌چِین


با از سر گرفتن دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دسترسی بانک‌های ایرانی به سیستم پرداخت سوییفت متوقف شده است. از این‌رو در راستای دور زدن این تحریم‌ها آزمایشگاه بلاک‌چِین با همکاری یک شرکت روسی اقدام به استفاده از فناوری بلاک‌چِین نموده است.

توسعه شبکه ایرانی مشابه سوئیفت

در این راستا‌ اتحادیه رمزنگاری و بلاکچین روسیه(RACIB)، بر سر توسعه یک شبکه ایرانی مشابه سوئیفت با آزمایشگاه بلاک‌چِین ایران، به توافق رسیده است. آزمایشگاه بلاک‌چِین یکی از مراکز مهم فعالیت این حوزه در ایران است.

آقای پریپاچکین، رییس اتحادیه رمزنگاری و بلاک‌چِین روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده است که ابزارهای رمزنگاری کارایی بالایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دارند و در نتیجه باید باید از پتانسیل این ارزها در شرایط اقتصادی کنونی بهره برد و این کمپانی می‌تواند در زمان قطع سوییفت راه حل‌های مناسبی در اختیار ایران قرار دهد.

توافق میان آزمایشگاه بلاکچین ایران و انجمن بلاکچین ارمنستان

در طول کنفرانس بین المللی Chain Point 18 در ارمنستان و با امضای آقای پریپاچکین، توافقنامه‌ای بین دکتر دواتگر مدیر عامل آزمایشگاه بلاک‌چِین ایران و آقای اروشانیان، رییس انجمن بلاک‌چِین ارمنستان منعقد شد.

استفاده از فناوری بلاکچین در فضای اقتصادی

به دنبال اهمیت استفاده از فناوری بلاک‌چِین در فضای اقتصادی کنونی ایران، آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز بر لزوم شناسایی فرصت‌های این فناوری تاکید کرده است.

به علاوه آقای همتی رییس بانک مرکزی نیز اعلام کرده، به دنبال تعلیق سیستم پرداخت سوئیفت، تهران به گزینه‌های بانکداری جایگزین روی خواهد آورد. در آن زمان سوئیفت هم از قطع دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این سیستم خبر داده بود.

این شبکه پرداخت بین المللی بدون اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران این اقدام را در جهت حفظ ثبات و یکپارچگی سیستم مالی جهانی اعلام کرده بود. با این حال نمی‌توان فشارهای ایالات متحده بر آن‌ها را نادیده گرفت چرا که به گفته «استفان منوچین»، رئیس خزانه‌داری آمریکا این کشور خواهان قطع همکاری سوئیفت با هویت‌های تحریم شده ایرانی بود و در غیر این صورت خود این شبکه هم در خطر تحریم قرار می‌گرفت.

تحریم‌های جدید انرژی، بانکداری و بخش‌های حمل‌و‌نقل دریایی ایران را هدف قرار داده است و تحریم‌های به اصطلاح ثانویه را علیه شرکت‌های خارجی و کشورهای تجاری که با تهران فعالیت می‌کنند، آغاز کرده است.

استخراج رسمی ارزهای دیجیتال در ایران

در ماه سپتامبر ایران استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک صنعت به صورت رسمی معرفی کرده است و دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز، بر گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال برای هموار کردن تجارت بین تهران و کشورهای دیگر به ویژه بعد از دور جدید تحریم‌های آمریکا، تاکید کرده است.