نبرد آمریکا و هواوی وارد مرحله جدیدی شد


تمدید دستورالعمل اجرایی عدم مبادله تجاری با شرکت های چینی توسط ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، دستورالعمل اجرایی را تمدید کرده است که بر مبنای آن شرکت‌های امریکایی نمی‌توانند با شرکت‌های چینی هواوی و زد تی ای مبادله تجاری داشته باشند.

اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که ترامپ به اتهام جاسوسی و استراق سمع گوشی‌های هوشمند چینی از مقامات کاخ سفید و سایر آمریکایی‌ها دستور ممنوعیت فعالیت و توقف فروش محصولات دو شرکت هواوی و زد تی ای را در خاک این کشور صادر کرد.

بعد از آن دولت آمریکا سعی داشت تا سایر کشورهای هم پیمانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی را تحت تأثیر نگرانی‌های امنیتی علیه تجهیزات به کار رفته در محصولات، گوشی‌های هوشمند و زیرساخت‌های مخابراتی هواوی، با خود یک‌صدا و همراه کند.

ادامه نبرد تجاری میان آمریکا و چین

بار دیگر و در روزهای اخیر، دولت ایلات متحده این فرمان اجرایی را با بهانه برآورده کردن امنیت زنجیره تأمین اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات تمدید کرده است.

با این حال، در حالی که نبرد تجاری میان آمریکا و چین همچنان ادامه دارد و این وضعیت با شیوع بیماری کرونا تشدید شده است، دستور ترامپ برای تمدید این محدودیت‌ها دور از ذهن نبود. در سال‌های اخیر، شرکت چینی هواوی توانسته‌است با کنار زدن شرکت مخابراتی بزرگی همچون اریکسون، تبدیل به اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات مرتبط با شبکه‌های مخابراتی در دنیا شود.

 

تلاش هواوی برای ایجاد و توسعه زیرساخت های ۵G

با توجه  به نیاز شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای بین‌المللی به ارائه راهکارهای جدید برای افزایش درآمد و توسعه نفوذ در مناطق تحت پوشش خود، تلاش و فعالیت هواوی برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای فناوری نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی (موسوم به ۵G) به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.

در این راستا هواوی توانسته است قراردادهایی برای ایجاد و توسعه شبکه ۵G در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به امضا رساند. این موضوع و همچنین جنگ تجاری ایالات متحده با چین باعث شده است که دولت آمریکا تا حد ممکن جلوی گسترش نفوذ این شرکت چینی را در بگیرد.

با توجه به نوع فعالیت هواوی، کشورهای جهان در حال حاضر به دو دسته تقسیم شده‌اند که برخی از آنها به تبعیت از آمریکا قطع همکاری با این غول تکنولوژی را بر توسعه فناوری شبکه ۵G ترجیح داده‌اند و برخی دیگر از کشورها نیز توجه زیادی به اتهامات وارده علیه هواوی نشان نداده‌اند و ترجیح می‌دهند که زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی شبکه ۵G آنها هرچه سریع‌تر توسط هواوی برقرار و توسعه داده شود.

 

حسین صفی