مروری بر مهمترین رخدادهای مرتبط با اینترنت اشیاء در سال ۲۰۱۵


این موارد اطلاعیه‌ها، معاملات و اخبار مهمی است که در سال ۲۰۱۵ درمورد اینترنت اشیاء (IoT) شکل گرفته است که در ادامه با هم آنها را مرور می کنیم:

۱بزرگترین اطلاعیه همه‌جانبه: گوگل درباره اینترنت اشیاء

در کنفرانس توسعه گوگل در ماه می، شرکتی واقع در شهرMountain View طرح‌های شرکت weave و Brillo را درباره ایجاد زبان و سیستم عملیاتی مشترک برای اینترنت اشیاء(IoT) ارایه کرد.

۲بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در زمینه اینترنت اشیاءIBM

شرکت IBM با اعلام بودجه عظیم ۳ میلیارد دلاری برای واحد جدید تجاری IoT، جهان را حیرت‌زده کرد. شرکت IBM از آن زمان دفتر مرکزی جدید IoT واتسون را در مونیخ افتتاح کرد و شرکاء مهم زیادی را معرفی کرد و تعدای شرکت کوچک‌تر را نیز بدست آورد.

۳بیشترین تامین مالی برای استارتاپ اینترنت اشیاءJawbone

در ماه آوریل شرکت Jawbone در حوزه محصولات پوشیدنی که به دستبند شیک خود به نام UP شناخته شده است، ۳۰۰ میلیون دلار از بودجه Blackrock دریافت کرد. این تامین بودجه بزرگترین تامین مالی استارتاپ در سال ۲۰۱۵ بوده است.

۴حیرت‌انگیزترین تامین مالی برای  استارتاپ اینترنت اشیاءSigfox

در ماه فوریه استارتاپ فرانسوی Sigfox ۱۱۵ میلیون دلار کسب کرد و به عنوان پیشتاز در ساخت شبکه مخابرات نسل بعدی ویژه IoT (به نام LPWAN) ادغام شد. این شرکت شبکه خود را در چندین کشور اروپایی ازجمله فرنسه، اسپانیا و انگلیس راه‌اندازی کرده و در چندین شهر آمریکا نیز ازجمله در سان‌فرانسیسکو نیز شبکه ساخته است.

۵برگزیده وال‌استریتFitbit

در ماه ژوئن شرکت Fitbit در حوزه محصولات پوشیدنی برای اولین بار در بورس نیویورک شروع به کار کرد. در روز دوم، سهام شرکت ۲۰% افزایش یافت. از آن زمان به بعد قیمت سهام تقریبا به سطوح عرضه اولیه عمومی برگشت.

۶بزرگ‌ترین معامله M&A در زمینه IoT

در ماه مارچ NXP، سازنده تراشه آلمانی اعلام کرد که تمایل دارد شرکت رقیب آمریکایی خود به نام Freescale را در معامله‌ای به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار بخرد. خرید شرکت نهایتا در ماه دسامبر انجام شد و NPX تبدیل به اولین سازنده تراشه در حوزه خودروی متصل شد.

۷بزرگ‌ترین معامله دوم M&A: Qualcomm در زمینه خانه هوشمند

مشابه با اقدام NXP در خرید Freescale، شرکت سازنده تراشه Qualcomm برای رونق تراشه Bluetooth  خود در بخش‌هایی مانند محصولات پوشیدنی و خانه هوشمند، در ماه آگوست شرکت CSR را خرید.

۸بزرگ‌ترین گواه ارزش IoT

یک شرکت در سال ۲۰۱۵ چقدر از IoT درآمد داشته است؟ طبق اعلام شرکت GE در ماه اکتبر، این شرکت در حال حاضر ۶ میلیارد دلار از محصولات صنعتی IoTدرآمد داشته است. این رقم نشان‌دهنده رشد تاثیرگذار بیش از ۳۰۰% در مقایسه با سال گذشته است.

۹مهم‌ترین طرح بخش عمومی درباره اینترنت اشیاء: دولت آمریکا

دولت اوباما در ماه سپتامبر طرح شهر هوشمند را که برای ایجاد برنامه‌های IoT که به منظور ارایه خدمات بهتر به مشتریان به جمع‌آوری دیتا و اطلاعت کمک می‌کند، معرفی کرد؛ این طرح۱۶۰ میلیون دلار را در بودجه فدرال به خود اختصاص می‌دهد.

۱۰قانع‌کننده‌ترین حرکت استراتژیک در زمینه اینترنت اشیاء: Amazon

Amazon در ماه مارچ پلتفرم IoTاستارتاپ ۲lemetry و دامنه‌هایی مانندwww.amazoniotplatform  را خرید. خرید ۲lemetry به نحوی در استراتژی Amazonتغییر ایجاد می‌کند که رویکردی جدی درخصوص IoT ایجاد می‌کند. بنظر می‌آید شرکت آمازون به همراه پلتفرم IaaS آمازون و محصول پردازش زبان Amazon Echo جاه‌طلبانه در حوزهIoT  فعال باشد و موقعیت بزرگی در این زمینه داشته باشد.

سایر مفاهیم قابل‌توجه IoT در سال ۲۰۱۵

فناوری IoTاولویت اصلی شرکت‌های بزرگ است

دو مقاله فوق‌العاده HBR در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که نحوه تغییر جهان را توسط IoT روشن کرد. این موضوع در حال حاضر در راس برنامه کاری بسیاری از روسای ارشد اطلاعات و مدیران عامل قرار دارد. چه در بخش تولید، خرده‌فروشی یا در شهرهای ما: همه بخش‌ها در سال ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاری عظیمی درIoT کرده‌اند.

انفجار عناوین شغلی  IoT

در سال ۲۰۱۵ شاهد انفجار عناوین شغلی مرتبط با IoT بودیم: برخی از این عناوین عبارتند از قائم مقام IoT، معمار ارشد IoT، خالق ارزش IoT، مدیر فنی فروشIoT. این روند حاکی از آن است که برخی از شرکت‌ها در سال ۲۰۱۵

پیدایش فضاهای جدید در بازار

بخش‌های جدیدی از  IoTدر سال ۲۰۱۵ در بازار ظهور کرد (مانند پلتفرم‌های IoT یاLPWAN ) بنظر می‌رسد که این بخش‌های بازار هنوز پخته نیستند و تازه شروع به رشد کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶ می‌توانیم انتظار پیدایش سایر حوزه‌ها مانند امنیتIoT یا تحلیل IoT را داشته باشیم که در حال حاضر هنوز نامشخص هستند.