۲ کشور آفریقایی در طبقه‌بندی رگولاتوری G5 !


فرآیند ارتقا دسترسی رگولاتورها به نسل های جدید ارتباطی بویژه شبکه نسل پنجم ارتباطی موضوع مهمی است که این روزها فضای رقابتی میان کشورهای پیشرو ایجاد کرده است چراکه به زعم متخصصان تحولی در روند و سرعت دسترسی و شکل گیری فناوری های نوین ایجاد خواهد کرد.

چهارچوب ITU  برای رگولاتوری نسل پنجم

در همین راستا ITU  در سال جاری میلادی چهارچوب مشخصی برای رگولاتوری نسل پنجم کشورها تدوین و طراحی رده است. براساس معیارها و شاخص ­های ارائه­ شده توسط گزارش ­های ITU، کشورها از نظر میزان پیشرفت و دسترسی به اهداف رگولاتوری در نسل­ های مختلفی طبقه­ بندی شده ­اند.

۲ کشور آفریقایی در میان کشورهای دارای رگولاتوری پیشرفته

مطابق آمارهای ارائه­ شده ۱۶ کشور در سطح جهانی به پیشرفته­ ترین سطح رگولاتوری یعنی نسل پنجم دست پیدا کرده­ اند. از مجموع این ۱۶ کشور، فقط دو کشور آفریقایی رگولاتوری نسل ۵ را در کشورهای خود پیاده ­سازی کرده ­اند.

رگولاتوری مشارکتی در مراکش و کنیا

کشورهای مراکش و کنیا به ترتیب با دست یافتن به شاخص ۳۵ و ۳۷ از مجموع ۵۰ شاخص موجود در Benchmark G5 ارائه­ شده توسط ITU در رتبه­ های ۸ و ۱۲ کشورهای نسل ۵ رگولاتوری قرار گرفته ­اند. ITU اعلام کرده است که با به کار گرفتن شاخص ­ها و معیارهای ارائه ­شده توسط این نهاد، کشورها می­ توانند هرچه سریع­ تر به بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای خود پرداخته، تکنولوژی ­های جدیدتر و با سوددهی بیشتر را پیاده­ سازی کنند و در راس آن­ها به رگولاتوری مشارکتی که بالاترین سطح رگولاتوری تلکام است، دست پیدا کنند.

باتوجه به این موضوع و دستیابی دو کشور مراکش و کنیا به رگولاتوری مشارکتی، سایر کشورهای آفریقایی در پی آن هستند تا با بهبود شاخص ­ها هرچه سریع­تر بتوانند به رگولاتوری نسل ۵ و به تبع آن به تحول دیجیتال در کشورهای خود دست پیدا کنند.

کشورهای آفریقایی با رگولاتوری نسل چهارم

اگرچه کنیا در راس کشورهای با رگولاتوری نسل ۵ قرار دارد اما کشورهای آفریقایی دیگر نیز توانسته ­اند به نسل۴ رگولاتوری دست یابند ازجمله تانزانیا، اوگاندا و… . براساس آمارهای ITU سرعت رشد و تکامل کشورهای آفریقایی در رسیدن به نسل­ های بالاتر رگولاتوری در ۱۰ سال اخیر بسیار بالا بوده و کشورهای با تکنولوژی نسل سه از تعداد ۵ کشور به ۵۲ کشور رسیده است و در سال ۲۰۱۸ تنها دو کشور آفریقایی در نسل ۱ قرار گرفته­ اند که این آمار نشان از سرعت پیشرفت و تحول و برنامه­ ریزی برای دستیابی به تحول دیجیتال در این کشورها دارد.

 

منبع:

Only two African countries feature in ITU’s 5G regulatory framework, and neither are SA