WIFI 6E

تصمیمات فرکانسی جدید در دوران کرونا: اختلاف بین رگولاتور و شرکت‌های انرژی


رگولاتور مخابرات ایالات متحده آمریکا (FCC) تصمیم به آزادسازی باندهای فرکانسی مورد استفاده شرکت‌های بهره‌بردار انرژی گرفته و آنها را در دسته باندهای بدون مجوز قرار داده است. این تصمیم بر خلاف هشدارهای شرکت‌های برق و گاز آمریکا بوده است که معتقدند تهدیدی برای عملکرد مطلوب شبکه‌های ارتباطی انرژی است و احتمال خاموشی‌ها را افزایش خواهد داد.

افزایش ۵ برابری طیف در دسترس Wi-Fi

بر اساس این تصمیم ۱۲۰۰ مگاهرتز در باند ۶ گیگاهرتز برای فعالیت‌های بدون مجوز نسل جدید (Wi-Fi 6E)  وای فای در دسترس خواهد بود که عملا طیف مؤثر در دسترس Wi-Fi را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

فعالیت های بدون مجوز نسل جدید

افزایش تقاضای اتصال تجهیزات بعد از پاندمی کرونا

علت این تصمیم پاسخگویی به افزایش تقاضای اتصال تجهیزات بعد از پاندمی کرونا بوده چرا که تعداد افراد شاغل در خانه و همچنین روش‌های آموزش از راه دور در این دوران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.

هدف FCC حمایت از کاربران نهایی

 FCC با تضمین عدم وقوع تداخل فرکانسی، هدف خود را حمایت از کاربران نهایی عنوان کرده است در حالی که بسیاری این عمل را موجب افزایش تداخل در شبکه‌های ارتباطی انرژی و کاهش سطح امینتی و پایداری این شبکه‌ها به ویژه امنیت و پایداری تجهیزات می‌دانند. نیروگاه‌ها و خطوط انتقال برق، خطوط لوله آب و گاز، میادین تولید نفت و گاز و مراکز کنترل انرژی تحت تأثیر تداخلات فرکانسی ممکن خواهند بود.

مهاجرت به فرکانس های دیگر زمان بر و هزینه بر

در بهره‌برداری از شبکه‌های هوشمند برق جهت شناسایی خطا و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده نیاز به شبکه ارتباطی با حداقل زمان پاسخگویی است و ریسک عملکرد در طیف فرکانسی مشترک ممکن است موجب مهاجرت شرکت‌های انرژی به فرکانس‌های دیگر شود که عملی زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

این تصمیمات در کنار دیگر اثرات همه‌گیری کرونا بر انرژی هوشمند شرکت‌های بهره‌بردار انرژی را تحت فشار قرار داده است. کاهش شدید تقاضای انرژی موجب کاهش و بعضا منفی شدن قیمت انرژی شده و پروژه‌های تولید انرژی را هم در بخش فسیلی و هم در انرژی‌های تجدیدپذیر به تأخیر انداخته است.

 

محمد باباگل زاده

منبع:

https://www.smart-energy.com/industry-sectors/new-technology/eds-note-open-airwaves-an-unexpected-consequence-of-covid-19/https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/electric-power/042320-against-power-sectors-advice-fcc-opens-utilities-wireless-airwaves-to-unlicensed-use