تحولات اپراتورها حوزه تلکام در سال ۲۰۲۰


فعالیت اپراتورهای حوزه تلکام در سال ۲۰۲۰ از جهات مختلی قابل تأمل است از جمله اینکه آنها به یکی از بازیگران اصلی در زنجیره اینترنت اشیا اپراتورهای تلکام بدل شده­اند که فعالیت ‌آنها شامل و نه محدود به ارائه خدمات ارتباطی مناسب IoT است. برخی از این اپراتورها در گزارش‌های سالانه خود به صورت مجزا آمار و ارقام بخش IoT را ارائه می‌دهند.

تأثیر همه ­گیری ویروس کرونا بر تعداد اتصالات اپراتورها

بررسی‌های اخیر Analysis Mason از درآمد و تعداد اتصالات IoT/M2M نشان می‌دهد تعداد اتصالات IoT در جهان رشد مناسب خود را در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه داده اما رشد درآمدی اپراتورها از این بخش از سال ۲۰۱۹ کمتر شده است. در واقع چندین اپراتور رشد بیش از ۲۰% خود را در تعداد اتصالات حفظ کرده‌اند اما در همه اپراتورهایی که اطلاعات درآمدی IoT خود را ارائه دادند، کاهش رشد این درآمد به نسبت سال ۲۰۱۹ مشاهده می‌شود.

 

 

اپراتور China Telecom پیشتاز در افزایش تعداد اتصالات

در بخش تعداد اتصالات از ۱۴ اپراتور مورد بررسی، در ۱۰ مورد رشد تعداد اتصالات در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. علت اصلی این امر تأثیرات منفی همه‌گیری کرونا در شش ماه اول ۲۰۲۰ بوده است. اگر چه بیش از نیمی از اپراتورها در پایان سال رشد حداقل ۲۰ درصدی را در تعداد اتصالات داشته‌اند که نشان از بازیابی بازار بعد از برداشتن محدودیت‌های شدید اولیه دارد. بیشترین رشد به اپراتور China Telecom با بیش از ۵۰ درصد افزایش اختصاص دارد. تقاضای بازار در بخش‌های صنعت و بهره‌برداران دولتی و عمومی از یک سو و رهایی سریعتر چین از محدودیت‌های کرونایی در این رشد موثر هستند. برخی اپراتورها عملکرد بسیار بهتر به نسبت سال ۲۰۱۹ را مرهون سرمایه‌گذاری‌های خود در سال ۲۰۱۹ هستند همچون Turkcell، Telia و Vodacom.

 

تأثیر همه­ گیری ویروس کرونا بر درآمد اپراتورها

در بخش درآمد، رشد درآمد اینترنت اشیا اپراتورها در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است و IoT همچنان درصد بسیار کوچکی از کل درآمد اپراتورهای تلکام را شامل می‌شود. همین امر که برخی اپراتورها همچون Verizon و Vodafone ارائه گزارش‌های درآمدی IoT خود را متوقف کرده‌اند شاید نشان از عدم رضایت آنها از رشد آن بخش داشته باشد بر خلاف آنچه که در بخش اتصالات به وقوع پیوسته است.

برای دو اپراتور چینی میانگین رشد درآمد IoT 27.6% در سال ۲۰۲۰ بوده که این مقدار برای چهار مورد غیر چینی مورد بررسی فقط رقم ۸٫۲% را نشان می‌دهد؛ در هر مورد بیش از ۶ درصد کاهش نرخ رشد را شاهد هستیم. سطح بالای رقابت در بخش اتصال  موجب کاهش قیمت‌های پیشنهادی در این بخش شده و از طرفی تأثیرات شدید همه‌گیری این کاهش درآمد را رقم زده است. اپراتورهایی که درآمد IoT آنها به بخش‌های حمل و نقل و صنعتی وابسته بوده است، به صورت خاص بیشتر از سایرین از کرونا ضربه خوده‌اند. تمامی این درآمدها در بهترین حالت در اپراتورهایی همچون KPN، Tele2 و Telstra حدود ۴% از کل درآمد آنها بوده است. درآمد حدود ۶۰۰ میلیون دلاری China Unicom از IoT نیز کمتر از ۳% کل درآمد این غول چینی ارتباطات است.

 

 

 

امید به بازیابی اقتصادی در سال ۲۰۲۱

بازیابی اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به رشد درآمدی اپراتورها در بخش IoT بیانجامد. بهبود تولید سخت‌افزارهای IoT از یک سو و ورود به حوزه‌های دیگر همچون شبکه‌های خصوصی می‌تواند نشانه‌های مثبت را برای آنها به همراه بیاورد، درک اهمیت فعالیت و بهره‌گیری از فرصت‌های بخش‌های سلامت و ساختمان‌های هوشمند در دوره فعلی برای اپراتورهای تلکام بسیار حیاتی است.

 

https://iotbusinessnews.com/2021/03/24/71874-analysys-mason-iot-revenue-growth-slowed-down-in-2020-despite-a-healthy-increase-in-the-number-of-connections/