آسیا – اقیانوسیه؛ در مسیر یک میلیارد کنتور هوشمند برق


بنابر آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Berg Insight، بررسی داده‌های توسعه کنتورهای هوشمند در کشورهای آسیا اقیانوسیه (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، بنگلادش، اندونزی، فیلیپ، تایلند، ویتنام، استرالیا و زلاندنو) نشان می‌دهد تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در این منطقه تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۷۵۷٫۷ میلیون رسیده و این تعداد با رشد متوسط سالیانه ۶٫۲% به ۱٫۱ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. با این نرخ رشد، سال ۲۰۲۶ گام مهم یک میلیارد کنتور هوشمند در این منطقه تحقق خواهد یافت. ضریب نفوذ کنتورهای برق نیز در این دوره از ۵۹% در سال ۲۰۲۱ به ۷۴% در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید.

در شرق آسیا، کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی با اجرای برنامه‌های ملی بلندپروازانه، سردمدار پذیرش کنتورهای هوشمند  در این منطقه به شمار می‌روند و به تنهایی ۹۵% از کنتورهای نصب شده در این منطقه را شامل  می‌شوند. چین برنامه نصب سراسری را به اتمام رسانده و ژاپن و کره نیز در سالهای آینده به این مهم خواهند رسید. در چین و ژاپن حتی برنامه جایگزینی نسل اول کنتورهای هوشمند نیز آغاز شده است.

در کنار بازار بالغ شرق آسیا، بازار جنوب و جنوب شرق آسیا بیشترین رشد را تجربه می‌کند. بیشترین رشد در چند سال آینده مربوط به کشور هند با برنامه نصب ۲۵۰ میلیون کنتور هوشمند پیش‌پرداخت برق تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود. در بازارهای نوظهور انرژی هوشمند همچون تایلند، اندونزی و فیلیپین نیز پتانسیل نصب ۱۳۰ میلیون کنتور هوشمند وجود دارد.

 

محمد باباگل‌زاده