آخرین وضعیت بازار جهانی اینترنت اشیای سلولی


در گزارش جدید موسسه Berg Insight اشاره شده که مجموع مشترکین اینترنت اشیای سلولی در سطح جهان با ۲۲% رشد در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۱ میلیارد دستگاه رسیده است. بزرگترین بازارهای منطقه‌ای شامل چین، اروپای غربی و آمریکای شمالی به شکل مشابهی بعد از بهبود اوضاع پس از همه‌گیری جهانی کرونا رشد را تجربه کرده‌اند.  همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ مجموع دستگاه‌های متصل IoT سلولی با رشد متوسط سالیانه ۱۵% به ۴٫۳ میلیارد برسد. یکی دیگر از روندهای حوزه سلولی نیز، توسعه تجهیزات IoT مبتنی بر e-sim است که به ویژه در بخش قطعات داخلی خودروهای متصل کاربرد دارد.

ده اپراتور موبایل برتر ارائه‌دهنده خدمات IoT در این بخش، مجموعا ۱٫۸ میلیارد دستگاه متصل را گزارش داده‌اند که ۸۶% از کل بازار این بخش را شامل می‌شود. غول چینی یعنی اپراتور China Mobile به تنهایی ۸۰۱ میلیون دستگاه متصل را به ثبت رسانده است. دو اپراتور دیگر چین نیز هر یک حدودا ۳۰۰ میلیون دستگاه IoT متصل دارند. در اپراتورهای غیر چینی Vodafone در کل اروپا فعالیت بسیار خوبی داشته و به رقم ۱۴۲ میلیون دستگاه رسیده است و پس از آن AT&T در ایالات متحده آمریکا با ۹۵ میلیون در رتبه بعدی قرار دارد. سهم سایر اپراتورهای بزرگ جهان نیز در نمودار زیر ارائه شده است.

از منظر درآمدی خدمات شبکه IoT همچنان سهم بسیار کمی در سبد درآمدی اپراتورها دارد و مجموعا حدود ۱% از کل درآمد را شامل می‌شود. درآمد این بخش در سال ۲۰۲۰ حدودا ۱۵% رشد داشته است اما ARPU به ازای هر دستگاه با ۲% کاهش به ۰٫۳۸ یورو در ماه رسیده است.

 

محمد باباگل‌زاده