کلید موفقیت CIO در چیست؟!

کلید موفقیت CIO در چیست؟!

مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) نه تنها باید به عنوان يك استراتجیست فناوری برتر عمل كند، بلكه بايد در زمينه مدیریت رفتار عاطفی نيز متبحر باشد. به بياني ديگر، بايد تبحر كافي در زمينه ارتباطات وجود داشته باشد؛ ارتباطات در تمام جنبه‌های مسئوليت CIOها نقشي كليدي دارد و نقطه عطف بین موفقیت و شکست آنها است.

البته اگرچه بر اساس گزارش کمیته اجرایی CIO، 59% CIOها خودشان را در ارتباطات نسبتا یا کاملا ناموفق می‌دانند، اما این مهارت‌های حیاتی را می‌توان تمرین کرد و توسعه داد. در ادامه، سعي شده است تا چرايي اهميت بسزاي مهارت‌هاي ارتباطات براي CIOها توضيح داده شود.

مشارکت تیمی

برقراری ارتباط خوب با پرسنلی که مدیریت می‌کنید و مدیریت کردن را به آنها آموزش می‌دهید، برای ایجاد یک تیم موثر IT حیاتی است. چراكه ايجاد احساس ارزشمند بودن در کارکنان باعث مي‌شود تا  معیارهای عملکرد بسیار بالاتری داشته باشند.

حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه چگونه مي‌توان سطح ارتباطات را در تیم IT  ارتقاء داد:

1.     به کارمندان اجازه اظهارنظر بدهید: چه وقتی که در فرآیند ایجاد استراتژی جدید هستید، اثربخشی یک کمپین را ارزیابی می‌کنید، فرآیندهای شرکت را بازبینی می‌کنید، یا وقتی که عملکرد شخصی پرسنل را می‌سنجید، CIOها باید برای جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از تیمشان، نظرسنجی کنند.

2.     رویکردي همه‌جانبه را برای ارتباطات داخلی بکار گیرید: پلتفرم‌های ارتباطی نيز دقیقا مانند بازاریابی خارجی، به طرق متفاوتی براي افراد مختلف کار می‌کنند. خبرنامه‌های داخلی، برنامه‌های کاربردی، ایمیل، پیام متنی، جلسات، سخنرانی‌ها، ویدئوها، و نامه‌های سنتی، می‌توانند ابزار مورد نیاز براي ارايه نظرات را براي كارمندان فراهم كند.

3.     معیارهای اندازه‌گیری مهم هستند: دیتا می‌تواند تصویر صحیحی از خروجی تیم شما ارایه نماید؛ این دیتا برای نظارت بر مشارکت فردی با کمپین‌ها، بهره‌وری، و تولید درآمد بسیار مفید است و امكان ارايه بازخورد بهتر از عملکرد به اعضای تیم و موفقیت پروژه به تیم را فراهم مي‌آورد.

ایجاد خلاقیت

یکی از بزرگترین چالش‌های CIOها فروش برند دپارتمان IT به عنوان "مبتکر کلیدی" در کسب و کار است. درست یا غلط، بسیاری از شرکت‌ها در معرفي و ارايه  نوآوري‌هاي بخش IT، بسيار محافظه‌كار هستند، و غالبا تيم‌هاي بخش روابط عمومي (PR) هميشه نگران فاش شدن موفقيت‌هاي IT شركت هستند.

در اصل، رفتار دپارتمان‌های بخش روابط عمومی شرکت، اداره سازمان‌ها را در بلند مدت مشکل می‌کند، زیرا CIOها نمی‌توانند موفقیت خود را منتشر کنند و نگرشی را که از سازمانشان دارند توضیح دهند و پیدا کردن افراد با استعداد مورد نیاز را برای پیشرفت‌های آتی مشکل می‌سازد.

حال اين سوال پيش مي‌آيد كه چه راهکاری در مقابل سانسور خلاقیت وجود دارد؟ جواب اين است كه یک مدیر ارتباطات منسوب کنید که مسئوليت پشتيباني از کار دپارتمان IT را داشته باشد. این فرد به عنوان رهبر فکری، مسئول به نمایش گذاشتن کسب و کار در بازار، تقویت فرهنگ خلاقیت و تشویق نیروی کار است.

مدیریت ذینفعان

بسیاری از CIOها احساس می‌کنند تقاضای آنها برای سرمایه‌گذاری در استراتژی و پروژه‌های جدید معمولا نادیده گرفته می‌شود. رئیس شرکت اینتل، انتی برینت، معتقد است که برخی از CIOها و مديران مالي (CFO) زبان یکدیگر را درک نمی‌کنند.

وی اظهار داشت که زماني شاهد بوده که یک CIO از یک CFO خواست که پروژه‌ای را تصویب کند که می‌توانست 10میلیون دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها به همراه داشته باشد. اما CIO واضح توضیح نداده بود که این صرفه‌جویی چگونه اتفاق می‌افتد، چه تاثیری بر پرسنل خواهد داشت و اینکه چه پيامدي در آینده خواهد داشت. وی نه توانست مدير مالي را به اجراي پروژه متقاعد كند و نه توجه وی را به آن جلب كند.

در اين ميان، ارتباطات اغلب می‌تواند کلید حل این معما باشد. برینت اظهار داشت که CIOها باید از آنالیز سطح اولیه فراتر روند و درک کنند که همه ذینفعان می‌خواهند کار صحیح را برای سازمانشان انجام دهند.

سه روشی که CIOها می‌توانند برای برقراری ارتباط جهت ارتقاء روابط با ذینفعان استفاده کنند عبارتند از:

1.     یک فروشنده باشید: محصولاتی که CIOها ارايه مي‌دهند، عبارتند از ایده‌ها و استراتژی‌های آنها. این خروجي‌ها نبايد فقط به جلسه مصاحبه شغلي محدود شود، بلكه بايد بخشی از هر جلسه هیئت مدیره، جلسات طوفان فكري، و ارايه ایده‌ها باشد. CIOها باید یاد بگیرند که ایده‌ها را به نحوی به ذینفعان منتقل کنند که مزایای فردی و کلی را در سازمان نشان دهد.

2.     دقت کنید که ترازوها به خوبی میزان باشند: هر وقت می‌خواهید پیامی را به فردی عضو تیم، ذینفعان، یا یک مشتری مهم - منتقل کنید، به تاثیری که سخنان شما می‌توانند داشته باشند فکر کنید. از قبل به پیامی که منتقل می‌کنید و اهداف نهایی خود فکر کنید. می‌خواهید تمام ذینفعان را به حمایت از خود و برنامه‌هایتان متقاعد کنید، درنتیجه برای اینکه بیشترین تاثیر را داشته باشید، باید حساب‌شده رفتار کنید.

3.     از قانون بازگشت سرمایه بهره ببرید: اگر فردی خارج از دنیای تجارت، فراتر از توقعاتتان به شما کمک کند، شما نيز شدیدا تمایل دارید كه کمک وی را جبران کنید. همین روال باید در روابط هیئت مدیره نيز اتفاق بیافتد. به عنوان مثال، فرض کنید به دو عضو جدید در تیمتان احتیاج دارید و برای این موضوع بايد به سراغ مدير مالي  برويد. اگر از قبل رابطه کاری نزدیکی با وی داشته‌اید، شانس شما براي دستيابي به هدف افزايش مي‌يابد. اما اگر در گذشته از مدير مالي حمایت نکرده باشید، اکنون کارتان کمی مشکل‌تر خواهد بود.


تاریخ درج:1395/06/10

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.