کسب‌و‌کار اپراتور مجازی موبایل بسیار پرریسک است

کسب‌و‌کار اپراتور مجازی موبایل بسیار پرریسک است

گفت‌و‌گو با امین کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات سیار امین
 شرکت توسعه ارتباطات سیار امین با سابقه فعالیت مجموعه «انارستان» در حوزه ارایه سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان یکی از متقاضیان دریافت پروانه اپراتور مجازی موبایل است. این شرکت بازار هدف خود را روی ارایه سرویس به قشر کودک و نوجوان متمرکز کرده است. از همین رو، امین کلاهدوزان، مدیرعامل این شرکت که سابقه راه‌اندازی شرکت‌های استارتاپی را در کارنامه خود دارد، طی گفت‌و‌گویی، توضیحاتی درباره شکل فعالیت‌های شرکت تحت مدیریت خود ارایه داده است که ماحصل آن را می‌خوانید. شرکت توسعه ارتباطات سیار امین با چه سابقه‌ای و با چه چشم‌اندازی تاسیس شد؟
دو سال پیش کارشناسان مجموعه امین، طرحی را برای ایجاد فضای جذاب و کاربردی در گروه سنی کودک و نوجوان در فضای مجازی پیشنهاد کردند. «انارستان» عنوان این طرح شد و در این راستا در سال 94 با شرکت همراه اول و ایرانسل تعامل و عقد قرارداد شد تا این سرویس‌ها از طریق شبکه موبایل کشور به صورت ویژه در دسترس باشند. در نهایت این طرح در سال 95 با پیش‌قدمی همراه اول به مرحله اجرایی وارد شد.
سیم‌کارت کودک و نوجوان را سیم‌کارت دانش‌آموزی و با رویکرد آموزشی هم می‌‌دانید؟
تمرکز طراحی محتوای ما در مجموعه امین معطوف به ارتقای سبک زندگی کودک و نوجوان است. دوره سنی نیز بین پنج تا 18 سال است. علاوه‌بر آن از لحاظ فنی سیم‌کارت‌های انارستان به نحوی طراحی شد که دسترسی کودک و نوجوان منوط به نظر و اجازه والدین باشد و به صورت عادی فقط می‌تواند به محدوده سرویس‌های پاک کودک و نوجوان وارد شود.
 ریسک شکست هم برای بازیگران به عنوان سرمایه‌گذار و هم رگولاتوری به عنوان قانون‌گذار و فراهم‌کننده شرایط امن سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما شما به عنوان اپراتور، راهکارتان برای اینکه جزو شکست خورده‌ها نباشید، چیست؟
تفاوتی که مجموعه امین با مجموعه‌های دیگر دارد و ما روی آن مانور می‌دهیم، موضوع شناخت بازار است. به جرات می‌توانم بگویم به جز مجموعه امین تقریبا هیچ کدام از MVNOهایی که از رگولاتوری موافقت اصولی دریافت کرده‌اند، سابقه صدور سیم‌کارت و جذب مخاطب تلکام به معنای موبایل را نداشته‌اند. نزدیک‌ترین شرکت‌ها به حوزه کاری ما FCPهایی مانند شاتل و آسیاتک هستند. مجموعه‌ای که مشترک موبایل داشته باشد، نداریم. ما در مجموعه‌ خود تجربه ورود به بازاری که ادعای آن را کرده‌ایم، داریم و از بین 24 مجموعه متقاضی پروانه MVNO، تنها امین دستاوردهای متناسب با طرح تجاری خود را کسب کرده است. جواب این سوال که چرا MNOها به ما نزدیک می‌شوند هم اینجاست. چون می‌دانند این مجموعه با موفقیت، یک گام مهم برداشته،MNO  هم یک بنگاه اقتصادی است. آن هم می‌خواهد جایی سرمایه‌گذاری کند و قرارداد استراتژیک ببندد که مطمئن باشد نتیجه آن مثبت است. امین هم چنین ویژگی ای دارد.
پیش‌بینی شما از حجم بازارتان چیست؟
درمورد حجم بازار آینده سخت می‌شود اظهار نظر کرد اما در حال حاضر حدودا به یک میلیون مشترک در انارستان سرویس داده می‌شود.
یک میلیون مشترک فعال هستند؟
بیش از 500 هزار سیم‌کارت کودک و نوجوان فعال است.
از زمانی که پروانه را دریافت می کنید تا زمانی که وارد بازار شوید، چقدر زمان نیاز دارید؟ پیش‌بینی‌تان برای ورود به بازار چه زمانی است؟
به صورت متوسط از زمان عقد قرارداد حدودا یک بازه چهار پنج ماهه مدنظرمان است که بتوانیم سیم‌کارت را تحویل بدهیم. از زمان دریافت پروانه امکان فعالیت خواهیم داشت و طبیعتا فعالیت‌های بازاریابی و... شروع خواهد شد اما بحث تحویل سیم‌کارت حدود چهار تا پنج ماه بعد از امضای قرارداد محقق خواهد شد.
فکر می‌کنید راهکار مناسب برای متقاعد و ترغیب کردن اپراتورها برای همکاری با MVNOها چیست؟
متقاعدسازی یک بنگاه اقتصادی فقط یک راه دارد و آن هم انگیزه اقتصادی است. رگولاتوری وظیفه تنظیم بازار را دارد و این کار را هم کرده است. از اینجا به بعد باید دیدگاه خود اپراتور نسبت به این فضا مثبت باشد تا ادامه کار بدهد.
 علاقمندان برای مطالعه متن کامل این مصاحبه می توانند به شماره 54 نشریه طیف برق مراجعه کنند.


تاریخ درج:1395/09/01

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.