تغيير نقش مدير فناوري اطلاعات (CIO) با توسعه فناوري‌هاي ديجيتال؟

تغيير نقش مدير فناوري اطلاعات (CIO) با توسعه فناوري‌هاي ديجيتال؟

در دنياي بيگ‌ديتا و بهينه‌سازي موبايل، ‌فناوري ديجيتال سبب تغيير نقش مدير فناوري اطلاعات‌ (CIO) مي‌شود. در ادامه، به دو سوال مطرح در اين زمينه پاسخ داده شده است. نقش CIOها دستخوش چه تغييراتي شده است؟ اكنون با وجود امكان دسترسي به فناوري‌هاي ديجيتال، مشتريان به سطوح بسيار بالاتري از قابليت‌هاي اتصالي دسترسي دارند و به همين علت، انتظارات آنها براي دسترسي آسان به محصولات، مقايسه قيمت‌ها، سرعت سفارش‌دهي براي خريد كالاها، امنيت اطلاعات، كنترل بر نحوه و زمان ارسال كالاها و در نهايت، متدهاي پرداخت و يا حتي باز پس دادن كالاها، افزايش پيدا كرده است. از سوي ديگر، امروزه بازارياب‌ها، اطلاعاتي دقيق‌تر را مورد استفاده قرار مي‌دهند و با استفاده از اين اطلاعات مي‌توانند بيشتر انتظارات مشتريان را برآورده كرده و خدمات مشتركين درجه يك را به مشتريان خود ارائه دهند. با وجود چنين شرايطي، CIO‌ها ديگر فقط مسئول انجام وظايف فني خود اعم از اطمينان يافتن از توانايي شركت‌ها در انجام فعاليت‌هاي روزمره خود نيستند. اكنون آنها بايد به همكاري با بخش بازاريابي و يا بخش ديجيتال شركت‌ها مبادرت كرده و بدين وسيله، راهكارهاي نواورانه، قدرتمند و مناسب را براي تحقق برنامه‌هاي بازاريابي شركت و تدوين استراتژي فروش مناسب آن پيدا كنند. اكنون انتظار مي رود كه CIOها به دنبال تقويت نوآوري در شركت‌هاي خود بوده و به استراتژيست‌هاي تبديل شوند كه مديريت چرخه حيات پايدار برنامه هاي كاربردي را در دست گرفته،‌ به مديريت زنجيره توليد شركت‌ها پرداخته و حتي مسئوليت‌هاي سنگين‌تري را بر دوش گيرند. سوالي كه در اينجا پيش مي‌آيد اين است كه آيا سازمان‌ها و شركت‌ها، به هر دو پُست CIO و CDO نياز دارند؟ نتايج برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه به تدريج CDOها جايگزين CIOها مي‌شوند. گارتنر پيش‌بين مي‌كند كه 25درصد از شركت‌ها بزرگ تا سال 2017، فقط CDO خواهند داشت. البته اكثر كارشناسان معتقدند كه اين نقش‌ها با يكديگر متفاوت هستند و تهديدي براي يكديگر محسوب نمي‌شوند و CIOها هميشه مسئول مديريت استراتژي فناوري و كارشناسان فني باقي خواهند ماند و اطلاعات كليدي مورد استفاده مديران بخش‌هاي خدمات ديجيتالي و بازايابي را در اختيار خواهند داشت. CIOها براي موفقيت بيشتر در عصر ديجيتالي چه كارهايي بايد انجام دهند؟ بر سرويس‌دهي به مشتري تمركز داشته باشند! CIOهايي كه براي نيل به اهداف تجاري خود از فناوري‌هاي ديجيتالي استفاده مي‌كنند، هميشه موفق‌تر از سايرين عمل مي‌كنند. اين روش كار، مخصوصا در عصر ديجيتالي اهميت خود را بيشتر نشان مي‌دهد.  اخلاق‌هاي فردي و خودخواهانه خود را كنار بگذارند! از آنجاييكه اين گروه از مديران بايد در تعامل نزديك با مديران ساير بخش‌ها از جمله مديران بخش ديجيتالي شركت‌ها و ساير تصميم‌گيران كليدي شركت‌ها باشند، لذا بايد اهداف مشترك خود با اين گروه از افراد را بررسي كرده و با آنها هماهنگ شوند و به خاطر داشته باشند كه مهارت، تخصص و حتي همدردي و داشتن حس مشترك، مهترين مولفه‌ها براي كارگروهي موفق هستند. چابك و به روز باشند! در صورتي كه CIOها بخواهند همگام با تغييرات ديجيتالي پيش بروند، بايد از اينكه سيستم‌هايشان از انعطاف لازم براي تطابق با مسائل پيش آمده در بازار برخوردار هستند، اطمينان حاصل كنند. البته در عين حال بايد همواره پاسخگوي درخواست‌هاي مديران بخش‌هاي ديجيتالي و ارتباط با مشتريان نيز باشند.


تاریخ درج:1395/06/04

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.