نشریه طیف برق، شماره ۵۰

نشریه طیف برق، شماره ۵۰

فهرست:

  • اخبار
  • هر چه ساده تر کارآمدتر ( تجربه Ofcom در پشتیبانی از حقوق مشتریان و افزایش اختیارات آنها)
  • اپراتورهای مجازی: پیش به سوی تسخیر بازارهای موبایل
  • برترین اپراتورهای مجازی
  • بیشترین رشد مشترکین در بازارهای جدید MVNO
  • تفنگدار در سرزمین فرصت‌ها
  • از مدیریت قدرت مسلط بازار تا بازار ثانویه طیف فرکانسی
  • گذار دیجیتالی: فرصتی برای بازنگری بازار خدمات تلویزیونی
  • Sub-brandها سپر دفاعی اپراتورهای موبایل درمقابل اپراتورهای مجازی
  • از نقطه شروع به خط پایان فکر کنید
  • بزرگ داده؛ گنجی نهفته در گاوصندوق شرکت‌های مخابراتی
  • مهمترین چالش‌های اپراتورهای مجازی در بازارهای نوظهور
  • توسعه موفق اقتصاد دیجیتالی از طریق نوآوری در نسل پنجم فناوری موبایل(۵G)
  • Axiata اپراتور پیشرو در آسیا
  • Lebara اپراتور مجازی صادق، ساده و قابل اطمینان
  • Masmovil اپراتوری چند زبانه
  • Lyca موفق ترین اپراتور موبایل مجازی
  • Virgin اولین اپراتور موبایل مجازی در جهان
  • فرصت‌های استفاده M2M در بازارهای مصرفی
  • Son راهکار برای بهینه سازی و سازماندهی دینامیک شبکه‌های موبایل

سرمقاله:

آماده نیستیم!

بعد از چندسال خمودگی در حوزه ارتباطات، از دست رفتن فرصت سوار شدن بر موج توسعه باندوسیع و خروج بسیاری از استعدادها از کشور، از سال گذشته و با مصوب شدن مجوزهای جدید در این حوزه، شادابی و تحرک به این صنعت برگشته است.

بنده به عنوان تحلیلگری که از ۱۶ سال گذشته و با چاپ نشریه طیف، تحولات این حوزه را رصد می­کنم آنچه را که در جلسات عمومی و خصوصی با فعالین بخش ارتباطات مشاهده می­کنم، می­توان با فضای سال­های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ مشابه دانست که بسیاری به­دنبال اخذ مجوزهای جدید (اپراتور سوم و وایمکس) بودند و یا به­دنبال سرمایه­گذاری در شرکت مخابرات ایران.

به­عنوان یک نمونه مشخص از این احساسم می­توان به جلسه اول سال وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیران بخش­های مختلف حوزه ICT اشاره کرد که در کنار اعلام انتظارات از این وزارتخانه و دولت، لیست بلندبالایی را از برنامه­های جدی خود برای توسعه فعالیت­ها در این حوزه به وزیر اعلام کردند. به­عنوان مثال، در پنل شرکت­های سرمایه­گذاری، از برنامه­ریزی برای سرمایه­گذاری­های چند­ده­هزار میلیارد تومانی در این بخش صحبت می­شد.

البته باید به تفاوت­هایی هم نسبت به دوره قبلی تحرک اشاره کرد. در سال­های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷، جلودار فعالیت­ها یا شرکت­های سرمایه­گذار از بخش عمومی بودند و یا شرکت­های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی. ولی امروزه در کنار شرکت­های سرمایه­گذار جدیدی که مثلاً از بخش بانکی پا در این رقابت گذاشته­اند، حضور شرکت­های توانمند خصوصی اینترنتی نیز قابل توجه شده است که برنامه­ریزی جدی برای تحول در حوزه ارایه خدمات مثلاً در بخش موبایل در قالب مجوزهای MVNO انجام داده­اند.

ما در گروه طیف به­عنوان کانون تفکر مخابرات ایران با ارزیابی اولیه که از فضای حاکم بر این بخش داریم، انتظار ارسال ده­ها درخواست از سوی شرکت­های علاقه­مند به دریافت مجوزهای MVNO از سازمان تنظیم مقررات را داریم! چرا­که علاقه­مندان بدون نیاز به سرمایه­گذاری بالا و تحمل ریسک متناسب با آن، می­توانند ایده­های تجاری خود را برای ارایه سرویس­دهی بهتر به کاربران تشنه و محروم از خدمات در­خور شان ایرانیان اجرایی کنند و در­نتیجه کسب­و­کار موفقی را راه­اندازی کنند.

اما

به­عنوان یک تحلیلگر نمی­توانم فقط به نیمه پر لیوان نگاه کنم! فعالین با سابقه در حوزه مخابرات با بررسی اتفاقات سال­های بعد از دوران رونق قبلی، با من هم­نظر خواهند شد. پس از گذشت حدود ۷ سال از آن سالها، دستاورد بخش ICT کشور از اعطای مجوزهای وایمکس، اپراتور سوم تلفن همراه و خصوصی­سازی مخابرات چه بوده است؟ نتایج با انتظارات ما در آن سال­ها چقدر تشابه دارد؟؟

بعد از شرکت در بزرگترین گردهمایی اپراتورهای مجازی تلفن همراه دنیا در بند Nice فرانسه و شنیدن مباحثات مطرح در این کنگره جهانی، نمی توانم نگرانی خود برای تکرار تجربه قبلی را ابراز نکنم!

آیا رگولاتور ما آماده مدیریت فضای رقابتی در دوران جدید است؟ آیا توان اظهارنظر در مورد اختلاف نظر فیمابین اپراتورهای شبکه تلفن همراه و MVNOها را در حوزه تعرفه عمده­فروشی دارد؟ آیا تجربیات تلخ توسعه ADSL و نسل سوم تلفن همراه دوباره تکرار خواهد شد؟

کدام­یک از اپراتورهای تلفن همراه در ایران ساختار بخش عمده­ فروشی را در سطح بالای مدیریتی ایجاد کرده اند؟ استراتژی Wholesale مصوب هیات مدیره دارند؟ آیا هنوز به فکر مقاومت در مقابل موج توسعه خدمات هستند و می­ خواهند بازی را به بازیگران برون­مرزی در قالب اپراتورهایOTT واگذار کنند؟ آیا اپراتورهای بزرگ به­ دنبال تصحیح درصد درآمدی خود و کاهش درصد درآمد ناشی از مکالمات و پیامک هستند؟

علیرغم توسعه روزافزون بازار اپراتورهای مجازی در دنیا به­ویژه در کشورهای در­حال­توسعه، ۹۰ درصد این بازیگران جویای نام در همان ۲۴ ماه اول مجبور به خروج از این حوزه شده اند! آیا علاقه­م ندان سینه­ چاک اخذ مجوزهای MVNO ایده تجاری مستحکمی را برای تضمین ورود خود به سومین سال فعالیت دارند؟! آیا پیشنهاد برد ـ بردی برای میزبانان خود دارند یا فقط به­دنبال جنگ قیمتی با اپراتورهای تلفن همراه و کوچک کردن هرچه بیشتر سایز این بازار هستند؟ و ...

علیرغم وجود اختلافاتی بین ما و دیگران در آن سوی مرزها، همچنان می­توان از تجربیات بین­ المللی برای عدم تکرار شکست دیگری در صنعت مخابرات استفاده کرد. گروه طیف در­حال برنامه ­ریزی برای نقش­ آفرینی در این زمینه است و همچون گذشته آماده دریافت نظرات فعالین بخش ارتباطات هستیم.

پیوست اندازه
نشریه طیف برق، شماره ۵۰۵.۸۳ MB ۵.۸۳ MB

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.