نشریه طیف برق، شماره ۴۸

نشریه طیف برق، شماره ۴۸

سرمقاله:

ایجاد بازار؛ مهمترین راهکار تقویت توانمندی بومی افتا

علی‌رغم تفاوت نظام‌های حاکم در کشورهای مختلف که منجر به تفاوت دیدگاه‌ها و عملکردها در مورد نقش دولت در حاکمیت ملی و دخالت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود، ایفای نقش محوری دولت در سه حوزه امنیت؛ سلامت و آموزشوجه مشترک همه نظام‌های سیاسی است چرا که اساساً، این سه حوزه وظیفه ذاتی دولت‌هاست. در این میان، امنیت تفاوتی مهم با بقیه دارد که آن را در سطح اول اهمیت نسبت به بقیه قرار می‌دهد؛ اگر امنیت نباشد آن دو نیز نیستند. آیا می‌توان جامعه‌ای را تصور کرد که بدون برخورداری از سطح قابل قبولی از امنیت، از نظام سلامت و آموزشی مناسب برخوردار باشد؟

امروزه با توسعه شبکه‌های ارتباطاتی حفظ امنیت در فضای سایبر پا به پای اهمیت حفظ و ارتقاء امنیت در فضای واقعی و فیزیکی است چرا که خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به متن زندگی مردم آمده‌اند و روز به روز وابستگی‌ها به فضای سایبر بیشتر می‌شود و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آن نیز افزایش می‌یابد. در حالی‌که در ساختارهای سنتی برای حفظ امنیت فیزیکی مکان‌ها،شبکه‌ها و افراد تمهیدات سختگیرانه در نظر گرفته و اعمال می‌شود، در فضای سایبری این میزان سختگیری و توجه به اهمیت موضوع دیده نمی‌شود و همچنان آسیب‌پذیری کشورها، سازمان‌ها و افراد در برابر تهدیدات فضای سایبر بسیار بالاست و از این روست که در این فضا می‌توان تعریف جدیدی از توانمندی و قدرت بازدارندگی امنیتی ارایه داد. اما مهمترین مسأله این است که چگونه می‌توان توانمندی ملی را در حوزه امنیت سایبری تقویت کرد؟

خوشبختانه یا متأسفانه ویژگی‌های چون دانش محوری، گستردگی و پراکندگی آن، سرعت تغییرات بالا، درهم تنیده‌شدن با نیازها در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری و فردیتقویت توانمندی دفاع سایبری و امنیت در فضای مجازی از طریق روش‌های سنتی، مثلاً با ایجاد ارتش متمرکز حاکمیتی،امکان‌پذیر نیست. در واقع دانش و توانمندی در این حوزه در میان شبکه‌ای از متخصصان و شرکت‌های کوچک و بزرگی پراکنده است که لزوماً عنوان سرباز و ارتش و نیروی نظامی ندارند اما محصول آنها دقیقاً در جهت ارتقاء توان امنیتی و دفاعی کشور است.بنابراین سؤال مهم این است که مهمترین کاری که حاکمیت برای تقویت توانمندی دفاع سایبری و امنیت در فضای مجازی باید انجام دهد چیست؟

به اعتقاد نگارنده برای تقویت توانمندی بومی افتا نباید به دنبال راهکارهای پیچیده بود؛ تجربه نشان می‌دهد در مقوله حمایت،ساده‌ترین و سرراست‌ترین راهی که ما را به نتیجه می‌رساند همان راهی است که اگر از آن را نرویم صنعت افتا را به زمین می‌زند؛ همانطور که صنعت تولید تجهیزات مخابراتی در کشور را به زمین زد.این راهکار چیزی نیست جز ایجاد بازار مطمئن، مستمر، رو به رشد و رقابتی برای محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی. در صورتی که شرکت‌های داخلی از وجود نیاز و تقاضای مستمر برای خرید محصولات خود مطمئن باشند، خود بهتر از نهادهای دولتی می‌دانند که چگونه باید محصول خود را توسعه دهند، نیروی انسانی خود را تقویت کنند و از پس مشکلات ریز و درشتی که با آن مواجه می‌شوند، برآیند. اما اگر تقاضایی برای خرید محصول در قالب بازار مطمئن و مستمر نداشته باشند، حل مشکلات دیگر به چه کار می‌آید؟

هر چند به نظر می‌رسد برخی مجموعه‌های حاکمیتی حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات، به موضوع ایجاد بازار توجه کرده‌اند، و از همین روست کهمی‌کوشند دومین نمايشگاهتوانمنديبوميدرفضايسايبري را تحت عنوان فن بازار برگزار کنند، اما این فرصت در صورتی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مستمر باشد و در کنار آن دیگر حلقه‌ها و اقدامات لازم برای ایجاد و تقویت بازار برای محصولات این صنعت مورد توجه قرار گیرد.

مصاحبه با آقای مهندس قدس:

به عنوان اولین سوال، مهم‌ترین هدفی که از برگزاری نمایشگاه توانمندی بومی در صنعت سایبر دنبال نموده اید،چیست؟

همان گونه که می­دانید یکی از مهمترین اولویت­های کشور که مطالبه اساسی و به روز ما هم هست پاسخ به نیاز توسعه ارتباطات و فناوری­های مرتبط با آن است. در این بخش هم در فضای مجازی یا سایبر مانند فضای فیزیکی، تأمین امنیت لازمه ارایه خدمات پایدار است و هم تأمین امنیت با اتکاء به محصولات خارجی و نامطمئن خودش مخل امنیت محسوب می‌شود. بنابراین کشور چاره­ای ندارد جز آنکه به توانمندی داخلی و بومی در تأمین فضای تبادل اطلاعات و فضای سایبری اتکا نموده و توسعه این توانمندی در اولویت امور باشد.

در اینجاست که نقش نهادهای متولی اهمیت پیدا می­کند، مجموعه صاایران نیز به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی موثر در این بخش، به دنبال یک محیط تعاملی برای ایجاد و شکل­گیری بازار برای محصولات سایبری را در کشور فراهم بود تا اینکه با هدف اتصال میان عرضه و تقاضا در این حوزه، اقدام به برگزاری این نمایشگاه نموده است. هدف نهایی این نمایشگاه هم توسعه بکارگیری محصولات بومی در زیرساخت‌های حیاتی و حساس فضای سایبری کشور به منظور کاهش تهدیدات سایبری است.

ظاهراً نمایشگاه امسال دومین دوره برگزاری خود را تجربه می­کند. تجربه نمایشگاه اول چطور بود و نمایشگاه امسال چه تفاوتی با نمایشگاه سال قبل دارد؟

در نمایشگاه اول خوشبختانه ما توانستیم تعداد زیادی از مسئولان که هر کدام به نوعی در زیرساخت­ها و مجموعه­های حساس و حیاتی کشور فعالیت دارند را با توانمندی و محصولات بومی شرکت­های فناور داخلی آشنا کنیم. به عنوان گام اول، همین آشنایی با قابلیت­ها و ظرفیت­های داخلی ایجاد شده دستاورد مهمی به حساب می‌آید. البته در کنار این آشنایی، زمینه تعامل شرکت­ها با سازمان­ها و مجموعه­هایی که در واقع مشتری آنها هستند نیز فراهم شد و حتی فضای تعاملی برای خرید و فروش نهایی محصولات هم بوجود آمد.

به این ترتیب، نمایشگاه امسال با استقبال و حضور بسیار بیشتر شرکت­ها روبرو شده است و به نظر می‌رسد که شرایط مساعدتری برای توسعه بازار محصولات بومی در نمایشگاه دوم فراهم شود.

تا الان وضعیت نمایشگاه امسال چگونه است؟

امسال حدود ۸۰ مجموعه با بیش از ۲۰۰ محصول جدید حضور دارند که تقریباً دو برابر سال قبل برآورد می‌شود.

در بین شرکت‌کنندگان، فقط شرکت­های تولیدکننده محصولات امنیتی در فضای سایبریحضوردارند؟

خیر، بجز شرکت­های فناور و دانش­بنیان دو آزمایشگاه ارزیابی و شرکت­های دانشگاهیصنعت میکرو الکترونیک هم در نمایشگاه حضور دارند که جا دارد در اینجا از آقای دکتر موحدین، دبیر کارگاه میکروالکترونیک معاونت علمی ریاست جمهوری که در این بخش با ما همکاری کردند، صمیمانه تشکر کنم.

ملاک و نحوه انتخاب شرکت­ها چگونه بوده است؟

در ابتدا، بیش از ۱۸۰ شرکت موجود در بانک اطلاعاتی که در اختیار داشتیم را شناسایی و اطلاع­رسانی کردیم. پس از دریافت مستندات شرکت­ها و نهادها، یک کمیته محتوایی مسئول بررسی و انتخاب شرکت­های فناوری دارای محصول بومی شد تا در نهایت این شرکت‌ها به سه سطح شرکت‌های توانمند، شرکت‌های فعال و شرکت‌های خدماتیطبقه‌بندی شده و برای حضور در نمایشگاه گزینش شدند.

به غیر از رشد کمی نمایشگاه دوم، مهمترین تفاوت نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته در چیست؟

مهمترین تفاوت حرکت نمایشگاه به سمت ایجاد فن بازار و تجاری­سازی و در واقع تلاقی عرضه و تقاضاست. امسال ما جهت تسهیل فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات بومی، یک اتاق تجاری­سازی در نمایشگاه در نظر گرفته­ایم تافرآیندهای مذاکره، فروش و انعقاد قرارداد و تفاهم­نامه میان شرکت­ها و متقاضیان در داخل نمایشگاه شکل بگیرد. ضمناً برخی مجموعه­ها و نهادها نیز برای خرید برخی محصولات اولویت‌دار و راهبردی و همچنین محصولات کاربردی مورد نیاز در زیرساخت­های حساس کشور، اعلام آمادگی کرده­اند که این موضوع می‌تواند فرصت خوبی را برای افزایش فروش محصولات و حمایت از شرکت­های تولیدکننده بوجود آورد.

با این شرایط، چه حجم و ارزش بازاری را برای نمایشگاه امسال متصور هستید؟

ما هدف­گذاری گردش مالی ۲۰۰۰ میلیارد ريالی برای نمایشگاه امسال را در نظر گرفته‌ایم که البته هدف بلندی است و برای دستیابی بر آن باید همه تلاش کنند. با این وجود، حمایت نهادهای حاکمیتی متولی و سایر نهادها و حضور خوب شرکت­ها و استقبالی که صورت گرفته است و با توجه به تسهیلاتی که برای خرید محصولات بومی فناورانه در نظر گرفته شده است، امیدوارم بتوانیم این هدف را محقق نماییم.

پیوست اندازه
نشریه طیف برق، شماره ۴۸۳.۹۶ MB ۳.۹۶ MB

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.