نشریه طیف برق، شماره ۴۵

نشریه طیف برق، شماره ۴۵

فهرست:

  •  سرمقاله
  • اخبار
  • تشکیل کنسرسیوم و حضور سرمایه گذار با تجربه خارجی احتمال موفقیت اپراتورهای مجازی را افزایش می دهد(مصاحبه با مهندس فلاح جوشقانی در آستانه تدوین مقررات ورود اپراتورهای مجازی)
  • شهرفرنگ اپراتورهای مجازی
  • بازتعریف فضای رقابتی
  • کلید موفقیت اپراتورهای مجازی همراه
  • اپراتورهای مجازی در راه خاورمیانه
  • ترین‌های اپراتو مجازی
  • اینفوگرافیک
  • رقابت یا رفاقت
  • بررسی دلایل شکست اپراتورهای مجازی در سال‌های اخیر
  • تنظیم مقررات مربوط به نسل پنجم باید در دستور کار قرار گیرد
  • باند طلایی اسیر کاربردهای قدیمی
  • مورچگان دنیای ارتباطات
  • اپ‌ها و فرصت‌های تازه کسب و کار
  • نوآوری و سرمایه‌گذاری، کلید استقبال از محتواهای جدید

سرمقاله:

بازار در انتظار MVNO

بدون شک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این یک‌سال و اندی که از عمر دولت می‌گذرد فعال‌ترین زیرمجموعه وزارت ارتباطات بوده است و در گام اول چند اقدام کلیدی را برای توسعه بازار ارتباطات کشور در دستور کار قرار داده است. پس از چند واقعه مهم در سال‌های گذشته، یعنی ورود اپراتور دوم، خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران و بالاخره ورود اپراتور سوم پس از چند سال وقفه، انتظار وقوع «رخدادهای بزرگ» در سال‌های پیش‌رو برای ایجاد تحول و رشد در حوزه ارتباطات کشور انتظار بجا و معقولی به‌نظر می‌رسد. در نگاه اول شاید این رخدادهای بزرگ در ورود اپراتور چهارم تلفن‌همراه یا تولد شرکت‌هایی در قد و قواره شرکت مخابرات ایران دانسته شود، اما رشد و توسعه اعجاب‌آور خدمات ارتباطی به‌ویژه در بستر اینترنت نشان می‌دهد که دوران تولد اپراتورهای شبکه یا همان فیل‌های بزرگ بازارهای مخابراتی به‌سرآمده و علی‌رغم اهمیت جایگاه و نقش شرکت‌های معظم، اکنون نوبت هنرنمایی شرکت‌ها و اپراتورهای کوچکتر و نوآور است. سیاست‌ها و اقدامات اخیر سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که رگولاتوری نیز متوجه این تحول جهانی هست، چرا که بجای به جریان انداختن صدور پروانه برای اپراتور چهارم و پنجم، راهبرد دیگری را برای رشد بازار ارتباطات کشور در پیش گرفته است؛ راهبردی که اجرای موفق آن می‌تواند بازار مخابراتی کشور را متحول سازد و موجب افزایش قابل توجه رقابت و حجم بازار شود. اما این اتفاق چیست و چگونه می‌تواند تبعات مطلوبی در حوزه ارتباطات کشور بر جای بگذارد؟ 

از اواخر سال قبل که بحث ارتقاء شبکه‌های نسل دوم به نسل‌های بالاتر شبکه تلفن‌همراه مطرح شد، رگولاتوری اصلاح پروانه‌های مخابرات ایران و ایرانسل را در دستور کار قرار داد. این یکی از تغییرات مهم در فرآیند اصلاح و ارتقاء برای باز‌کردن باب ورود اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه است که در مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات هم مورد تأکید قرار گرفته و اکنون نیز تدوین اصول حاکم بر پروانه‌های آن در دست تدوین است. از سوی دیگر اصلاح پروانه‌های ISDP ، PSTN ، PAP و تعریف انواع جدیدی از پروانه‌ها در حوزه ارتباطات ثابت در دو دسته پروانه شبکه (NetCo) و پروانه سرویس (ServCo) توسط سازمان تنظیم مقررات که اصول آن نیز چندی قبل به نظر‌سنجی عمومی از کارشناسان گذاشته شد، اتفاق مهم دیگری بود که در واقع در حوزه ارتباطات ثابت به‌عنوان مکمل سیاست ورود اپراتورهای مجازی در حوزه ارتباطات سیار، اتخاذ شد. به این ترتیب با این سیاست هوشمندانه این امکان فراهم خواهد شد تا ارائه خدمات مخابراتی که تاکنون مترادف با سرمایه‌گذاری هنگفت و ورود اپراتورهای معظم و راه‌اندازی شبکه‌های وسیع و گسترده در کشور بوده است، توسط شرکت‌های کوچک، چالاک و البته توانمند در بازاریابی، برندسازی و مشتری‌مداری ممکن گردد.

 نکته‌ای که شاید در بازخورد انتشار پیش‌نویس مصوبه اصول پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت و اکنون نیز در فرآیند نظرخواهی عمومی از کارشناسان در مورد اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه در رسانه‌ها و مجامع تخصصی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، همین تحولی است که با به رسمیت شناخته‌شدن لایه سرویس و اپراتورهای ServCo  در حوزه ارتباطات ثابت و سیار ایجاد می‌شود. متناسب با اینکه ذی‌نفعان از جمله رگولاتوری، سرمایه‌گذاران و اپراتورهای بالقوه و بالفعل تا چه اندازه خود را برای بهره‌برداری از فرصت‌های این تحول آماده کرده باشند، خود و مشترکان نهایی شبکه‌های ارتباطاتی نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. اشتراک زیرساخت‌ها، کاهش انحصار اپراتور غالب (شرکت مخابرات ایران)، تسهیم بازار اپراتورهای بزرگ با بازیگران جدید، افزایش رقابت، افزایش سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش دسترسی شبکه، تنوع در خدمات و افزایش حق انتخاب مشترکان، همه و همه از مزایای رویکرد جدیدی است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند در طی مدت ۳ تا ۵ سال بازار ارتباطات کشور را دگرگون کند. حوزه راه‌اندازی و توسعه سرویس بر خلاف شبکه‌های مخابراتی نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت نیست، بنابراین حضور شرکای خارجی علی‌رغم تحریم‌ها، سهولت بیشتری دارد، به‌ویژه آنکه در ارائه خدمات، لوازمی چون برند، تجربه، شیوه‌های بازاریابی و مشتری‌مداری – که همگی از نقاط قوت خدمات ارتباطی در فضای بین‌المللی هستند - اهمیت بیشتری از توانمندی مالی دارند. واقعیت بازار هم بیانگر آن است که علی‌رغم اشباع نسبی حوزه ثابت و سیار، به‌دلیل کمی تعداد بازیگران و شبه انحصاری‌شدن بازار، همچنان نیازهای خاص و پاسخ‌‌داده‌نشده فراوانی وجود دارد که اپراتورهای سرویس می‌توانند با هوشمندی این نیازها را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. تجربه موفق رقابت ده‌ها شرکت فعال در حوزه سرویس‌های ارتباطی در حوزه ثابت و سیار در دنیا، در نهایت تنوع خدمات، حق انتخاب، قیمت مناسب و کیفیت بالا را برای مشترکین به دنبال داشته است. 

نکته آخر اینکه اگر ایده‌های خوب، بد اجرا شوند طبعاً به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. سازمان تنظیم مقررات که این تحول را کلید زده است می‌بایست خود را برای مدیریت چنان فضایی آماده کند. موفقیت اپراتورهای مجازی در حوزه ثابت و سیار از یک‌سو در گرو وجود مقررات مناسب و از سوی‌دیگر نیازمند نظارت مقتدرانه سازمان به‌ویژه در بخش همکاری اپراتورهای دارای شبکه است. تجربه ده سال اخیر در کشور نشان می‌دهد وقتی پای منافع مشترک در میان است باید قواعد را از همان ابتدا به درستی تدوین کرد و در اجرای آنها نیز جدیت و قاطعیت به‌خرج داد. بر اساس مطالعات کارشناسی و تخصصی، شاید حداقل در دوران چهارساله دولت یازدهم از جهت اقتصادی این امکان وجود نداشته باشد تا دولتمردان برای صدور پروانه برای اپراتورهای چهارم و پنجم اقدام نمایند؛ اما این فرصت برای آنها هست تا حلقه مفقوده خدمات ارتباطی در کشور را با حضور و رقابت ده‌ها اپراتور کوچکتر اما توانمند در ارائه خدمات ارتباطی به مردم تکمیل کرده و سال‌ها به آن افتخار کنند.

پیوست اندازه
نشریه طیف برق، شماره ۴۵۳.۹۹ MB ۳.۹۹ MB

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.