LPWA: اپراتورهاي تثبيت‌شده بايد در استراتژي خود تجديدنظر کنند يا خطر شکست را بپذيرند

LPWA: اپراتورهاي تثبيت‌شده بايد در استراتژي خود تجديدنظر کنند يا خطر شکست را بپذيرند

LPWA: اپراتورهاي تثبيت­شده بايد در استراتژي خود تجديدنظر کنند يا خطر شکست را بپذيرند

شبکه‌هاي LPWA[1] موضوعي بحث‌برانگيز در بين اپراتورهاي مخابراتي است. تمام اپراتورهاي مخابراتي تثبيت‌شده انواع حالت‌هاي اين فناوري جديد را آزمايش مي‌کنند. با اين حال، احتمال دارد تمام اين تلاش‌هاي اين اپراتورها شکست بخورد، مگر اينکه رويکرد جديدي اتخاذ کنند. شرکت‌ها بايد براي بهره‌بردن از اين فناوري مرزشکن به تعهدات خود عمل کنند و سازمان خود را براي استفاده از فرصت‌ها سازماندهي کنند. اين مقاله بر اساس تفکرات Clayton Christensen درخصوص فناوري مرزشکن تهيه شده تا نشان دهد که اپراتورهاي مخابراتي چگونه مي‌توانند از فناوري LPWA به نفع خود استفاده کنند.

معضل افراد مبتکر (The Inovators’ Dilemma) – اپراتورها در تعهد به LPWA آهسته عمل کردند زيرا از پتانسيل خود مطمئن نيستند

در اين مقاله به اين موضوع پرداخته مي‌شود که فناوري جديد چگونه بسياري از صنايع را مختل مي‌کند و شرکت‌هاي تثبيت‌شده نتوانستند به خوبي شرکت‌هاي کوچک‌تر استارتاپ عکس‌العمل داشته باشند.

توسعه شبکه LPWA با بسياري از شرايط توضيح داده شده توسط Christensen تناسب دارد.

·         "هرچه شرکتي بزرگ‌تر و موفق‌تر باشد، بحث‌هايي در خصوص اينکه بازارهاي نوظهور مي‌توانند موتورهاي مفيدي براي رشد باشند، ضعيف‌تر مي‌شود[2]". LPWA تنها مي‌تواند سالانه در ازاي هر اتصال، 1 دلار آمريکا درآمدزايي داشته باشد. براي اپراتورهاي مخابراتي که سالانه ميلياردها دلار آمريکا از کسب‌و‌کار موجود بدست مي‌آورند، اين رقم کوچک به نظر ناچيز مي‌آيد. حتي اگر بازيگران تثبيت‌شده LPWA را راه‌اندازي نمايند، بدبيني درباره پتانسيل تجاري اين بازار مي‌تواند تلاش‌هاي آنها را تضعيف کند، به عنوان مثال ممکن است توسعه محصول يا پشتيباني بازاريابي موردنياز اين کسب‌و‌کار ناديده گرفته شود. بحث ديگري به طور بالعکس وجود دارد که شبکه‌هاي LPWA ممکن است بازارهاي کاملا متفاوت و جديدي را باز کنند که مي‌تواند شامل ميلياردها دستگاه باشد. سرمايه‌گذاري در LPWA، با پشتيباني صحيح، مي‌تواند گزينه‌هاي بيشتري را در آينده به اپراتورهاي تثبيت‌شده ارايه نمايد.

·          احتمال دارد شرکت‌هاي غالب از توسعه فناوري‌هايي که ممکن است تنها به نيازهاي مشتري در بازارهاي نوظهور بپردازند، عقب بمانند. مجددا، اين مسأله مي‌تواند در شبکه‌هاي LPWA صدق کند. اپراتورها بر انتقال به فناوري 4G که تحت تاثير نيازهاي گوشي‌هاي موبايل است، تمرکز کرده‌اند، درحاليکه تقاضاي بازارهاي جديد در اولويت پايين‌تري قرار گرفته‌اند (شکل شماره 1).

Description: Presentation1.jpg

·         "دليل اصلي برتري شرکت‌هاي استارتاپ، سهولت در شناسايي و ايجاد تعهدهاي استراتژيک نسبت به اپراتورهاي غالب است." بهره‌برداري از يک فناوري مرزشکن براي شرکت کوچکتري مانند SIGFOX در فرانسه ساده‌تر از بازيگران بزرگتر مانند اپراتورهاي اصلي مخابراتي است. شرکت‌هاي استارتاپ از کسب‌و‌کار سنتي درآمدي بدست نمي‌آورند و از اين رو، با اينکه نسبتا کوچک هستند (حداقل در ابتداي فعاليت کوچک هستند)، اما نسبت به فرصت‌هاي درآمدي جديد اشتياق دارند. شايد از اين نکته مهمتر اين باشد که شرکت‌هاي استارتاپ مي‌توانند بر آنچه اين شرکت‌هاي جديد نياز دارند، تمرکز کنند. آنها به حرکت به سمت فناوري 4G تمرکز نمي‌کنند.

در صورت عکس‌العمل صحيح، اپراتورهاي تثيب شده مي‌توانند LPWA را راه‌اندازي نمايند

 Christensen توصيه‌هايي درخصوص نحوه عکس‌العمل شرکت‌هاي تثبيت‌شده نسبت به فناوري‌هاي مرزشکن جديد، ارايه مي‌نمايد.

·         "در فناوري‌هاي مرزشکن مزيتي‌هايي وجود دارد که فعالين اوليه مي‌توانند از آن بهره ببرند". Christensen معتقد است که بازيگران تثبيت‌شده نبايد در مواجهه با فناوري‌هاي مرزشکن فرض کنند که بعد از ثابت شدن بازار مي‌توانند خود را به سايرين برسانند. اپراتورهاي تثبيت‌شده بايد براي بهره‌برداري از فناوري مرزشکن، جزء شرکت‌هاي اوليه در پذيرش LPWA باشد.

·         تطبيق اندازه سازمان با اندازه بازار. Christensen به شرکت‌ها توصيه مي‌کند که به جاي دنبال کردن فرصت استفاده از ساختارهاي سنتي، بخش‌هاي مجزايي ايجاد نمايند که نسبت به فرصت اشتياق داشته باشند. يک قرارداد به مبلغ 10000 دلار آمريکا براي يک اپراتور تثبيت‌شده کم است، اما اين قرارداد براي يک شرکت استارتاپ به معناي بردن يک قرارداد مهم است. اپراتورها بايد به جاي ارايه خدمات LPWA به عنوان بخشي از تيم اصلي شرکت، اقدام به ايجاد بخش يا شرکت جداگانه‌اي براي دنبال کردن فرصت‌ها نمايند.

·         "به نظر مي‌رسد که شعار معروف با مشتري خود در ارتباط بمانيد هميشه يک نصيحت قوي نيست". Christensen پيشنهاد مي‌کند که شرکت‌ها بايد بيشتر از تمرکز بر نيازهاي مشتريان موجودي که از محصولات موجود انتظار عملکرد بيشتري دارند، بدنبال فرصت‌هاي جديد از انواع مختلف مشتريان باشند.

تعدادکمي از اپراتورهاي مخابراتي در رويکرد خود درخصوص LPWA از اين نصيحت پيروي مي‌کنند. اخيرا تنها تعداد کمي از آنها LPWA را پذيرفته‌اند. از بين اپراتورهايي که شبکه LPWA را راه‌اندازي کرده‌اند، تنها اپراتور Telkom در آفريقاي جنوبي در بخش جداگانه‌اي به اين حوزه پرداخته و شبکه LoRa اين اپراتور توسط بخشي به نام FastNet (شرکتي با 200 نفر پرسنل در مقايسه با 20000 کارمند در شرکت مادر) اداره شده‌ است. بسياري از اپراتورها تيم‌هاي M2M جداگانه دارند، اما ممکن است اين تيم‌ها استقلال يا آزادي لازم براي ساخت و بهره‌برداري از نوع جديدي از شبکه را نداشته باشند. به طور مشابه، اکثر اپراتورها نيز در مواجه با انتخاب بين تامين نيازهاي مشتريان موجود يا سرمايه‌گذاري در LPWA، گزينه اول (به عبارت ديگر، اکثر اپراتورها 10 ميليون يورو بيشتر براي ارتقاء فناوري 4G سرمايه‌گذاري خواهند کرد تا سرمايه‌گذاري در LPWA) را انتخاب مي‌کنند.

فرصت بالقوه عظيمي براي LPWA وجود دارد و از لحاظ تعداد اتصالات از تلفن همراه بيشتر است. ظهور بازار جديد مملو از ترديد است. اپراتورهايي که شجاع هستند و تمايل به پشتيباني از LPWA با منابع لازم دارند، مي‌توانند جايگاه خوبي در بهره‌برداري از اين فرصت داشته باشند. احتمالا تاخير در عمل به تعهد يا جنگLPWA  براي منابع دربرابر کسب‌و‌کار اصلي براي ساير بازيگران تثبيت‌شده، به شکست آنها منجر مي‌شود.



[1] Low-power, wide-area

[2] از ديدگاه Christensen منظور از بازار نوظهور، فرصت‌هاي بوجود آمده است، نه کشورها


منبع :

تاریخ درج:1394/10/09

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.