IoT: تحولي در صنعت خرده‌­فروشي

IoT: تحولي در صنعت خرده‌­فروشي

 

IoT: تحولي در صنعت خرده‌­فروشي


دستگاه‌­هاي متصل تنها روش زندگي، کار و بازي مصرف‌­کنندگان را تغيير نمي‌­دهد – بلکه کل صنايع را مجددا به­‌طور چشمگيري شکل مي­‌دهند. اين فناوري موجب ايجاد هوش و اتصال بيشتر در اشياء اطراف ما مي‌­شود –همه اشياء از meterهاي امکانات رفاهي تا ترموستات‌­هاي خانگي – ديتاي عظيمي توليد خواهند کرد که شرکت­‌ها مي­‌توانند براي بهبود فعاليتشان، ارايه خدمات بهتر به مشتريان و ايجاد روش‌­هاي کاملا جديد در کسب‌و‌کار از اين ديتا بهره ببرند.

فناوري IoT با وارد کردن همه اشياء، مصرف‌­کننده و عملکرد در حوزه ديجيتال، موجب نوآوري و ايجاد فرصت­‌هاي جديد مي‌­شود. بعلاوه کسب‌­و­کارهاي پيشتاز از طريق ديجيتالي‌کردن کارکنان، فرآيندها، محصولات و خدماتشان تغييرات مشابهي را در سازمان­‌هاي خود اعمال کرده‌­اند. گسترش دستگاه­‌هاي متصل، توام با پلتفورم‌­هاي پيشرفته و کم­‌هزينه‌­تر، و اتخاذ استانداردهاي مرسوم تنها رشد سريع قابليت‌­هاي IoT را در صنايع افزايش مي‌­دهد.

IoT به طور ويژه صنعت خرده­‌فروشي را مختل مي­‌کند. در حال حاضر مشاهده مي­‌کنيم که خرده‌­فروشان راه­‌هاي استفاده از دستگاه­‌هاي هوشمند و متصل را امتحان مي‌­کنند تا با ايجاد اکوسيستم­‌هاي ديجيتال خدمات جديدي به مشتريان ارايه نمايند، تجارب مصرف کاربران را تغيير دهند و وارد بازارهاي جديد شوند.

جنش IoT فرصت­هايي را در سه بخش حياتي زير به خرد‌‌‌ه‌­فروشان ارايه مي‌­کند: تجربه مشتري، زنجيره عرضه و کانا‌ل‌­ها و جريان­هاي درآمدي جديد. گرچه ممکن است IoT بيشتر شبيه داستان­‌هاي علمي-تخيلي باشد، اما اين مسأله سريع‌تر از آنچه بتوانيم تصور کنيم در حال تبديل شدن به واقعيت است. خرده‌­فروشاني که در توسعه و اجراي استراتژي IoT تعلل مي‌­کنند، راه را براي رقبا باز خواهند کرد – تا سهم بازار و سهم اذهان را در حوزه  IoT بدست آورند.

1. بهبود تجربه مشتري

بسياري از شرکت­‌ها در حال حاضر مي­‌توانند حس نزديکي را در مشتريان ايجاد کنند – مانند تبليغاتي آنلايني که به سرعت ايده خريد را در ذهن ما القاء مي‌­کند -   اما IoT نويد اتفاقات واقعي­‌تر و با معناتري را به افراد مي­‌دهد. آنچه اتفاق مي­‌افتد اين است که هر تجربه­‌اي تبديل به تجربه­‌اي ديجيتال مي­‌شود مانند "اشياء" معمولي که تبديل به دستگاه‌­هاي هوشمند مي‌­شوند. اين تجارب با مفهومي به نام "اينترنت من" ترکيب م‌ي­شوند و محيطي تعاملي را ايجاد مي‌­کند که کسب‌­و­کارها محصولات و خدمات را در آن به­طور ويژه براي هر فرد طراحي و خلق مي‌­کنند.

پيش­‌بيني مي‌­شود که پذيرش دستگاه­‌هاي IoT توسط مصرف­‌کنندگان به سرعت افزايش يابد: بر اساس مطالعات شرکت Accenture Interactive در خصوص IoT، حدود دو سوم مصرف­‌کنندگان تا سال 2019 تمايل به خريد دستگاه خانگي متصل دارند، درحالي‌که پيش‌­بيني مي­‌شود مالکيت فناوري پوشيدني از سال 2016 به بعد دو برابر سال قبل شود. فناوري IoT فرصتي را براي خرده­‌فروشان ايجاد مي‌­کند تا اکوسيستم بسيار پيشرفت‌ه­اي را بوجود آورند که جهان فيزيکي و ديجيتال را به هم وصل مي­‌کند و تعاملي دوطرفه و بهنگام را هم در داخل و هم در خارج از فروشگاه با مصرف‌­کنندگان ايجاد مي­‌نمايد. افزايش گوشي‌­هاي هوشمند فراگير مرکز اين تعامل‌­ها خواهد بود. خرده­‌فروشان به تدريج در حال پيشرفت براي خريداراني هستند که همواره در سالن نمايشگاه محصولات گوشي تلفن هوشمند در دست دارند (محصولات را در فروشگاه جستجو مي­‌کنند و سپس معمولا به شکل آنلاين از رقبا خريد مي­‌کنند) تا براي بهبود تجربه خريد در فروشگاه روش­‌هاي جديدي را براي ارتباط با آن­ها پيدا کنند. يکي از روش­‌ها، فناوري هشدار مبتني بر مکان است که خرده‌­فروشان مي­‌توانند به محض ورود مشتريان به فروشگاه به طور مستقيم با آنها تعامل کنند. در حال حاضر دپارتمان فروشگاهي برندهايي مانند Lord & Taylor و Hudsons Bay از فناوري  iBeaconاپل و پلتفورم بازاريابي موبايلي به نام Swirl استفاده مي­‌کنند تا طرح­‌هاي تشويقي سفارشي­‌سازي شده را به مشترياني که برنامه برند موردنظر را دانلود کرده‌­اند، ارايه نمايند.

خرده­‌فروشان مي­‌توانند از انبوه ديتاي بدست آمده از اين تعاملات براي بهبود تجربه خريد از فروشگاه استفاده کنند. به عنوان مثال، استفاده از حسگر براي دنبال کردن مسير حرکت مشتريان در فروشگاه در طراحي چيدمان فروشگاه و استراتژي­‌هاي تيزرهاي تبليغاتي به مديران کمک مي­کند. برند Hugo Boss حسگرهاي حرارتي را در فروشگاه پوشاک خود نصب کرده تا با دنبال کردن حرکت­‌هاي مشتري به مديران کمک کند محصولات اعلاء را در محل‌­هاي پر رفت­‌و­آمد قرار دهند. 

 

ü      اسکن کردن بارکد يک لباس يا محصول ديگر براي نشان دادن اطلاعات محصول يا پيدا کردن ساير رنگ­‌ها و اندازه‌­ها در سايت تجارت الکترونيک خرده‌­فروشي

ü      آينه­‌هاي هوشمند که مشتريان مي‌­توانند انواع لباس­‌ها را به­‌طور مجازي پرو کنند

ü      قفسه‌­هاي هوشمند در فروشگاه که کم بودن موجودي انبار را شناسايي مي­‌کند

ü      راهکارهاي RFID براي کنترل موجودي انبار در حين حرکت در زنجيره عرضه

ü      ترموستات­ها/ روشنايي هوشمند که مصرف انرژي را ارتقاء مي­‌دهند

ü      مشتريان مي‌­توانند براي اسکن سريع يک مورد و دريافت اطلاعات، ارزيابي‌­ها يا نظرات رسانه‌­هاي اجتماعي در خصوص محصول از گوشي هوشمند يا دستگاه پوشيدني خود استفاده کنند.

ü      پيشنهاد محصولات بر اساس سطح فعاليت مطلوب که توسط دستگاه تناسب اندام ارزيابي شده است

ü      ربات‌هايي با صفحه نمايش‌­هاي لمسي براي جستجو در موجودي انبار که مي‌­توانند مشتريان را به محصول موردنظر راهنمايي کند

ü      روبات­‌هاي هوشمندي که به­‌طور خودکار کار مي‌­کنند، در پرکردن موجودي و جمع­‌آوري محصولاتي که حمل­‌و­نقل آن خطرناک است، کمک مي­‌کنند

ü      کارت­‌هاي خريد هوشمند که بر اساس ليست خريد ديجيتال به مشتريان در حرکت در راهروهاي فروشگاه کمک مي­‌کنند

ü      برچسب‌­هاي قيمت که مي­‌تواند بر اساس تقاضا و ساير ويژگي‌­ها به طور بهنگام تغيير کند

ü      مشتريان مي‌­توانند از طريق موبايل يا دستگاه پوشيدني خود درخواست کمک کنند يا موجود بودن کالا را چک کنند

ü      حسگرها کيفيت يا مدت عمر کالاهاي فاسدشدني را کنترل مي­‌کنند و به تأمين کننده اطلاع مي­‌دهند که نياز به پر کردن مجدد موجودي يا ارايه تخفيف براي محصولاتي است که مدت زيادي از تاريخ توليد آنها مي‌­گذرد.

ü      بسته­‌بندي هوشمند که تازگي يا عمر کالاهاي فاسدشدني را کنترل مي­‌کند

ü      علائم ديجيتالي که مبتني بر IoT متصل هستند و محتوا را در زمان واقعي به فروشگاه مي­‌آ‌ورند و براي فروشگاه­‌ها، شهرها و مناطق خاص سفارشي­‌سازي شده‌­اند.

ü      کوپن‌هاي شخصي ديجيتال که به محض ورود مشتريان VIP به آنها داده مي‌­شود

ü      Beaconها اطلاعات بازديدکنندگان مکرر فروشگاه را مانند زمان­‌هاي خريد و اولويت­‌هاي شخصي آن­ها را ارايه مي­‌دهند تا به ارايه خدمات با کيفيت و فوق‌­العاده به باارزش‌­ترين مشتريانشان کمک کند

2. بهينه‌­سازي عمليات زنجيره عرضه

"اينترنت صنعتي" ([1]II) اصطلاحي است براي توصيف نحوه بهره‌­برداري شرکت­‌ها از ابر، موبايل، ديتاي بزرگ و ساير فناوري‌­ها براي افزايش بازده کاري و تقويت نوآوري از طريق يکي کردن جهاني ديجيتال و جهان فيزيکي. ترکيب II و دستگاه‌­هاي IoT مي‌­تواند تا سال 2030 بيش از 14 تريليون دلار به اقتصاد جهاني اضافه کند.

دستگاه­‌ها و محصولات متصل فرصت کمک کردن به خرده‌­فروشان را در بهبود بخشيدن به عمليات­‌ها در مواجهه با زنجيره عرضه پيچيده­‌تر، کانال‌­هاي ديجيتال مهم و تقاضاي بيشتر مشتريان ارايه مي­‌کند. به عنوان مثال فناوري‌­هاي RFID مي­‌تواند دقت رديابي موجودي انبار را افزايش دهد. فناوري­‌هاي تجسم­‌سازي ديتا رديابي محصولات را در زنجيره عرضه براي کارکنان آسان‌­تر مي­‌کند. اين خدمت مي­‌تواند براي مشتريان نيز تعميم داده شود و به عنوان مثال به آنها اجازه دهد تا پيگيري نمايند که سفارش آنها در فرآيند توليد قرار دارد يا در مرحله توزيع است.

مديران مي­‌توانند با استفاده از برچسب­‌هاي هوشمند قيمت که به اينترنت متصل هستند در زمان ارايه طرح‌­هاي تشويقي قيمت­‌ها را پايين بياورند يا قيمت محصولات پرمتقاضي را افزايش دهند. يک سيستم قيمت­‌گذاري کاملا يکپارچه به خرده­‌فروشان کمک خواهد کرد تا هماهنگ­‌سازي قيمت‌­ها را بين قفسه‌­هاي محصولات و ثبت­‌ها و همچنين هماهنگي بين کانال‌­ها را بهبود بخشد؛ بعلاوه اين يکپارچگي يکسان بودن قيمت‌­ها را در فروش آنلاين و فروش حضوري تأييد مي­‌کند.

ساير دستگاه­‌هاي IoT مي­توانند براي بهبود بيشتر عمليات­‌هاي فروشگاه به کاهش قيمت در زنجيره عرضه کمک کنند. به عنوان مثال، حسگرهاي مبتني بر IoT براي نظارت بر روشنايي و کنترل دما و تطبيق تنظيمات جهت ارتقاء رفاه مشتري و حمايت از مصرف بهينه انرژي.

استفاده از حسگرها براي خودکار کردن بسياري از مواردي‌که که کارکنان بايد در حال حاضر به شکل دستي انجام دهند، مانند کنترل موجودي انبار يا تغيير قيمت­‌هاي هر يک از اقلام موجب مي‌­شود که فروشندگان زمان بيشتري براي تعامل با مشتريان داشته باشند و تجربه خريد مشتري را در فروشگاه ارتقاء دهند.

قدرت واقعي IoT در فرصت‌­هايي نهفته است که موجب ايجاد جريان­‌هاي درآمدي جديد براي خرده­‌فروشان مي­‌شود يا در برخي مواقع کانال‌­هاي کاملا جديدي بوجود مي‌­آورد. در حال حاضر شاهد مثال­‌هايي هستيم که گسترش کانال­‌هاي جديد يا خلق گروه محصولات جديد با حاشيه سود بالا براي "خانه متصل" نوظهور به درآمدهاي تصاعدي خرده‌­فروشان ‌کمک مي‌­کند.

لوازم خانگي، امنيت خانه و محصولات مربوط به ايجاد آرامش، حتي محصولات مربوط به سلامتي و تندرستي همه در حال تبديل شدن به بخشي از اکوسيستم IoT مي‌­شوند. خرده­‌فروشان در بخش­‌هاي ارتقاء منازل يا لوازم الکترونيک مصرفي نه تنها مي‌­توانند فروش اين دستگاه‌­هاي متصل را افزاش دهند – فروشگاه Home Depot بيش از 600 محصول "هوشمند" را در فروشگاهش انبار کرده است – بلکه مي‌­توانند از ديتايي که براي گسترش دسترسي آنها به منازل مشتريان ارايه مي‌­دهند، به طور مفيد استفاده کنند. برخي از خرده‌­فروشان از طريق ايجاد پلتفورم يکپارچه از طيف وسيعي از محصولات متصل بهره بيشتري مي­‌برند. ماهيت وجود اين پلتفورم­‌ها ساده­‌تر کردن ارتباط دستگاه­‌ها در خانه است. به عنوان مثال شرکت فروشگاه‌­هاي لوازم خانگي Lowe پلتفورم Iris، "مرکز خانه­‌هاي هوشمند" را راه‌­اندازي کرده است که مي­‌تواند با استفاده از فناوري‌­هاي شبکه مانند Wi-Fi، ZigBee يا Z-Wave به هر دستگاهي متصل شود. اين مرکز با رابط کاربري بازي طراحي شده بود که توليدکنندگان مي‌­توانستند محصولاتشان را با پلتفورم يکپارچه کنند. پلتفورم Iris با همکاري با توليدکنندگان در يکپارچه کردن محصولاتشان با پلتفورم Iris، شرکت Lowe را در رقابت با تأمين­‌کنندگان مخابراتي مانند AT&T و Verizon قرار مي‌­دهد. ساير نمونه­‌هاي پلتفورم شامل Depot’s Wink و Staples’ Connect مي­‌شوند.

خرده­‌فروشان در بخش­‌هاي ديگر خرده­‌فروشي مانند خواربارفروشي‌­ها نيز مي­‌توانند همکاري بالقوه­اي با اين پلتفورم­‌ها داشته باشند. پلتفورم‌­هاي متصل کانال مستقيم ديگري به مشتريان ارايه خواهد کرد که و ديتاي ارزشمندي از مشتريان ايجاد خواهد کرد- اطلاعات مربوط به همه جوانب لوازم منزل از استفاده از آب و برق تا روش­‌هاي مصرفي. اين اطلاعات به خرده‌­فروشان در ارايه پيشنهادات هدفمند بيشتر کمک خواهد کرد و از طريق پلتفورم­‌هاي يکپارچه متصل به کانال‌­هاي تجارت الکترونيک موجود، خدمات جديدي مانند جايگزيني خودکار محصولات بر اساس مصرف مشتري با از طريق نظارت بر تاريخ‌­هاي انقضاء ارايه مي‌­کند.

خانه متصل

 

تبديل کردن IoT به واقعيت

پذيرش استراتژي IoT  ممکن است براي تيم‌­هاي رهبري مشکل باشد. به­‌ويژه احتمال دارد مدير ارشد فناوري اطلاعات براي جاي دادن کل دستگاه‌­هاي جديد در زيرساخت­‌هايي که در حال حاضر پيچيده هستند، تحت فشار قرار گيرد. اما خرده‌­فروشان بايد اقدامات کنوني را براي ايجاد شالوده پشتيباني آتي از IoT اتخاذ نمايند. به­‌ويژه بايد به ايجاد قابليت‌­هاي جديد در دو حوزه کليدي فکر بيانديشند:

1. سازمان

يکي از مهمترين قسمت­‌هاي راه‌­اندازي برنامه IoT حصول اطمينان از وجود فرهنگ صحيح، ساختار سازماني، قوانين حکومتي و استعداد در کشور است. مديريت تجاري و IT بايد براي شناسايي فرصت­‌ها با يکديگر همکاري کنند تا فرصت­‌هاي استفاده از فناوري را شناسايي کنند و با تقويت رهبري اجرايي و ارايه ايده‌­ها و راهکارهاي جديد به بازار مشارکتي قوي بين بخش IT و بخش تجاري ايجاد نمايند.

عناصر کليدي سازماني موردنياز براي موفقيت IoT

فرهنگ

·         درک روشن از استراتژي تجاري براي تصديق اينکه راهکارهاي مبتني بر IoT با استراتژي تجاري منطبق است

·         رويکردي که تاثير و مزاياي بالقوه سرمايه‌­گذاري‌­هاي IoT حول نيازهاي مشتري را اولويت‌­بندي مي­‌کند

·         هماهنگي بين IT و عمليات­‌ها، بازاريابي، زنجيره عرضه و ساير ذينفعان تجاري براي تصديق اينکه راهکارهاي مبتني بر IoT با درنظر گرفتن نيازهاي تجاري طراحي و اجرا شده­‌اند

·         تمايل به آزمايش – و شکست سريع – به منظور يافتن ترکيب صحيحي از راه­کارها و توانمندي‌­ها

حکومت

·         کاهش سيلوها بين طرح­‌هاي تجاري و IT مرتبط به IoT از طريق تيم­‌هاي پروژه­اي بين واحدها متشکل از IT، بازاريابي، عمليات­ها و زنجيره عرضه

·         کاهش رقابت داخلي براي منابع و تجربه

·         اولويت‌­بندي فرصت­‌هاي افزايش درآمد در مقابل کاهش هزينه براي IoT (مانند استفاده از مزاياي کاهش هزينه براي تامين بودجه طرح­‌هاي افزايش درآمد)

·         اتخاذ تکنيک‌­هاي پيشرفت سريع جهت بهبود زمان راه‌­اندازي براي عملکردهاي مربوط به IoT

·         ايجاد سياست­‌هاي جديد که ارتباط جديد تجاري با مشتريان و نحوه تعامل در جهان واقعي را شکل مي­‌دهد

قابليت­‌هاي فناوري بنيادي موردنياز براي موفقيت IoT

ديتاي بزرگ/ آناليزها

·         سازگاري و استفاده از راهکارهاي انبارداري و پايگاه داده براي برنامه‌­هاي کاربردي IoT

·         مديريت ديتاي اختصاصي و نرم­‌افزار تجهيزات در محل مشتري در مقابل راهکارهاي ابر براي پشتيباني آناليز IoT

·         راهکارهاي ميان‌­افزار و تبادل ديتا که سرعت درخواست آناليز بهنگام را افزايش مي‌­دهد

·         نگه داشتن ديتا در RAM سرور (In-memory computing)

زيرساخت

·         بلوتوث LE Beacon که پيام­‌ها را شناسايي مي­‌کند و آنها را به کاربران ثبت­‌شده و دستگاه‌­هاي ثبت نشده ارسال مي­‌کند تا در زمان ورود مشتري به فروشگاه عمل کند

·         RFID براي مديريت موجودي انبار

·         سياست­‌ها و خدمات امنيت شبکه براي حصول اطمينان از اينکه ديتاي مشتري در کل زنجيره عرضه امنيت دارد

برنامه­‌هاي کاربردي

·         خدمات مبتني بر وب/ APIهايي که نحوه ارسال، دريافت و پرداش اطلاعات توسط دستگاه‌­ها را تعيين مي‌­کند

·         کارخانه­‌هاي App

·         ابزارهاي توسعه و debugging

·         سيستم­‌هاي عملياتي جاي‌گذاري شده

فناوري IoT  هنوز در مراحل بسيار اوليه اجرا است. اما راه­‌اندازي IoT پذيرش سريع ساير تحولات فناوري ديجيتال اخير را منعکس مي‌­کند که با تولد اينترنت شروع شد و با افزايش استفاده از موبايل، تجارت الکترونيک و رسانه اجتماعي شدت گرفت. تغيير سريع انتظارات مشتري و رقابت صنعتي موجب شده که خرده­‌فروشان با جديت بيشتري نسبت به ساير فناوري‌­ها به دنبال IoT باشند. انتظار گزينه مناسبي براي خرده­‌فروشاني نيست که مي­‌خواهند از سهم بازار و موقعيت‌شان براي رشد در آينده حمايت کنند.

چه کارهايي را بايد در 60 روز آينده انجام داد؟

·         شناسايي اسپانسر اجرايي و ذينعان کليدي تجاري و فناوري

·         شناسايي محصولات و کانال­‌هاي موجودي که به راحتي مي­‌تواند به پلتفورم­‌ها يا خدمات IoT متصل شوند

·         ارايه استراتژي کوتاه و بلند مدت IoT و مورد تجاري براي کسب حمايت سازماني

·         ارزيابي سازمان، فرهنگ و فناوري موجود در مقابل استراتژي

·         شناسايي و شناخت پيامدهاي مربوط به امنيت ديتاي مشتري و حريم خصوصي

·         ايجاد و آغاز اجراي طرحي براي ارايه طرح اوليه دو يا سه فرصت کليدي که مي­توان به طور آزمايشي در قسمتي از فروشگاه اجرا کرد

خرده‌­فروشاني که در اين فضا پيشتاز هستند، براي دستيابي به منفعتي مهم در فضاي رقابتي مانده­‌اند. کساني که فناوري IoT را زودتر از ديگران اتخاذ مي­‌کنند، در موقعيتي قرار مي­‌گيرند که قابليت­هاي IoT را سريع‌­تر ارايه مي­دهند به­‌نحوي که موجب افزايش درآمد، کاهش هزينه­‌ها مي‌­شود و تمايزي در نام تجاري ايجاد مي­‌کند. فناوري IoT نيرويي مخرب در عمليات‌­هاي خرده­‌فروشي خواهد بود. اولين سوالي که در آغاز شکل دادن به استراتژي IoT براي شرکت­‌ها بوجود مي­آيد: آيا مي­خواهد اخلالگر باشيد يا اينکه ديگران براي کسب­‌و­کار شما اختلال ايجاد کنند؟



[1] Industrial Internet

 


منبع :

تاریخ درج:1394/08/24

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.