10 روش جهت توسعه فروش و ارايه خدمات بانکي توسط پلتفرم iBeacon

10 روش جهت توسعه فروش و ارايه خدمات بانکي توسط پلتفرم iBeacon

10 روش جهت توسعه فروش و ارايه خدمات بانکي توسط پلتفرم  iBeacon

 

هم­زمان با تلاش بانک­‌ها و اتحاديه‌­هاي موسسات اعتباري در توسعه اقتصاد شعبات بانکي، iBeacon مي­‌تواند به محض ورود مشتري به شعبات، تجربه فروش ديجيتالي ويژه‌­ا‌‌ي را به مشتريان ارايه نمايد.

iBeacon با BLE[1] کار مي­‌کند، مي­‌تواند کانال‌­هاي فيزيکي و موبايل را يکپارچه کند، وقتي مشتري در محوطه عمومي در مجاورت دفتر، در هر نقطه­ خاصي از دفتر يا در مقابل ATM قرار دارد، مي­‌تواند قابليت ارايه خدمات تشويقي ديجيتالي، کوپن­‌هاي بسيار سفارشي‌­شده را توسط برنامه موبايل مستقيما به گوشي هوشمند مشتري ارايه دهد. در حال حاضر 200 ميليون  iBeacons در قالب تلفن­‌ها در جيب­‌هاي ما وجود دارد. شرکت گوگل BLE را در اندرويد 4.3 و ساير گوشي­‌هاي تلفن جديد قرار داده است. شرکت اپل از iPhone 4 به بعد BLE را در گوشي­‌هاي تلفن خود اضافه کرده است، به عبارت ديگر هر گوشي iPhone از دو سال پيش خودش يک iBeacon است. مهمتر اينکه، iBeacons مستقل ارزان قيمت (هر کدام 100$-40$) را مي‌­توان در مکان­‌هاي فيزيکي شعبات قرار داد تا بانک را به گوشي هوشمند مشتري متصل کند.

فناوري iBeacon براي ارايه مستمر محتواي مبتني بر محل دقيق مشتري در شعبه طراحي شده است و امکان پيام‌­رساني بسيار مرتبط يا پيشنهادات ويژه محصولات را در زمان و مکان دقيقي که مفيدتر هستند، به گوشي هوشمند کاربران فراهم مي­‌کند. اين نوع رفتار بي واسطه مزيتي بزرگ نسبت به ساير فناوري­‌ها مانند NFC يا کدهاي QR است که يا صحت کمتري دارند يا نياز به انجام اقدامات مازادي از جانب مشتري دارد.  

به منظور استفاده از iBeacon در صنعت بانکداري، مشتريان بايد در ابتدا برنامه موبايل بانک موردنظر را نصب کنند و گزينه طرح­‌هاي تشويقي شخصي‌­سازي شده را انتخاب کنند. بانک‌­ها مي‌­توانند براي شخصي­‌سازي ارتباطات با مشتريان از طريق موبايل يا به صورت حضوري، فعاليت‌­هايي را که در گذشته به صورت آنلاين يا در شعبات انجام شده با ايجاد دسترسي دنبال کنند.

پذيرش هشدارهاي داخل فروشگاه توسط مشتري

درحالي‌که هشدارهاي داخل فروشگاه در موسسات مالي اجرا نمي‌­شود، تحقيقي درمورد پذيرش اين هشدارها توسط مشتري در موسسات مالي انجام نشده است، اما پاسخ مشتريان به هشدارهاي داخل فروشگاه توسط خرده‌­فروشان مثبت است. بر اساس تحقيقي که توسط Swirl از 1.000 کاربر گوشي هوشمند انجام شده بود، 67 درصد مشتريان گزارش کردند که پيام­‌هاي تبليغاتي مربوط به خريد را طي شش ماه گذشته دريافت کرده‌­اند. 81درصد از آن­ها اذعان کردند که اغلب اين اطلاعيه­‌ها را بازکرده­‌اند و خوانده‌­اند و 79درصد نيز درنتيجه خواندن پيام، خريد کرده­‌اند.

بعلاوه اين بررسي نشان داد که هشدارهاي دريافتي بايد از نظر مشتري هم مرتبط و هم ارزشمند باشد. موارد زير در پاسخ به دليل ناديده گرفتن پيام‌­هاي تبليغاتي ارسالي توسط مشتريان مطرح شده؛

§         41درصد اظهار داشتند که پيام دريافتي ربطي به علايق يا مکان آن­ها نداشت

§         37درصد اظهار داشتند که پيشنهاد دريافتي ارزش کافي نداشت

§         16درصد دريافت پيام را آزاردهنده دانستند

§         6درصد گزينه دريافت پيام تبليغاتي را انتخاب نکردند

واضح است که اطلاعات بدست آمده از دنياي خرده‌­فروشي درمورد جهان بانکداري نيز اعمال مي­‌شود. درحالي‌که فناوري iBeacon مي‌­تواند قدرت ارايه محتواي بسيار مرتبط با موقعيت مشتريان و ارتباطات بانکداري را ارايه نمايد و استفاده از اين هشدارها بايد به­طور عاقلانه استفاده شود.

حريم خصوصي هم در بخش خرده­‌فروشي و بانکداري مسئله‌­اي است که همواره، به ويژه زماني‌که موقعيت مکاني تلفن هوشمند خود را فاش مي­‌کنند، براي مشتريان با اهميت باقي مي­‌ماند. خبر خوش‌آيند اين است که 77 درصد مشتريان اظهار داشته‌­اند تا زماني‌که در ازاي فاش کردن محل گوشي هوشمند خود، ارزشي دريافت کنند، به آن تمايل دارند.


برنامه­‌هاي بانکداري  
iBeacon

در فوريه سال 2014 اعلام شد که بانک استراليا، Westpac، قصد دارد طي ماه‌­هاي آتي اين فناوري را به شکل آزمايشي در شعبات منتخب خود راه­‌اندازي کند. iBeacon با سيستم عامل آيفون و اندرويد سازگار است و وقتي مشتريان در داخل شعبه هستند يا از کنار آن عبور مي­‌کنند، پيشنهادات ويژه و ساير طرح­‌هاي انگيزشي را به گوشي هوشمند آنها ارسال مي­‌کند. وقتي مشتري وارد بانک مي‌­شود، کارکنان بانک از جزئيات کامل کسب‌­و­کار مشتري با بانک Westpec مطلع مي‌­شود.

برخي از روش­‌هاي بالقوه بانک­‌ها و اتحاديه­‌هاي موسسات اعتباري در تقويت پتانسيل فناوري iBeacon عبارتند از:

1.      پيام خوش‌­آمدگويي: با گذر مشتريان از کنار شعب بانک‌­ها يا به محض ورود آن­ها به شعبات، بانک مي­‌تواند يک پيام خوش­‌آمدگويي و خلاصه­‌اي از خدماتي که در شعبه ارايه مي­‌شود را به مشتري بفرستند. اين پيام مي‌­تواند شامل نقشه‌­اي سفارشي‌­سازي شده از دفتر يا کارشناساني باشد که در دفتر حضور دارند. هر پيشنهاد خاص ديگري نيز مي­‌تواند مطرح شود.

2.      شاخت مشتري: پرسنل بانک‌­ها مي­‌توانند به محض ورود مشتري به شعبه از سابقه معاملات وي آگاه شوند و بر اساس ارزش مشتري با وي تعامل کنند. با پياده­‌سازي اين نوع شناخت از مشتري مي­‌توان ارايه خدمات و وفاداري مشتري را بهبود بخشيد.

3.      در دسترس بودن و زمان­‌هاي انتظار: مشتري مي­‌تواند، بسيار شبيه يک فروشگاه اپل، از زمان انتظار براي دريافت خدمات خاص يا ملاقات با کارشناسان مطلع شوند و با استفاده از برنامه گوشي هوشمند خود تعيين وقت کند.

4.      پيشنهادات محصولات سفارشي­‌سازي شده: پيشنهادات بر اساس فعاليت‌­هاي مشتريان قبلي، مالکيت حساب و حتي اطلاعات جمعيتي و امتياز اعتبار را مي­‌توان به محض ورود مشتري به شعبه به گوشي هوشمند وي ارسال کرد. با اين روش مي­‌توان خدمات را به شکلي پويا قيمت­‌گذاري کرد يا پيشنهادات جوايز را بر اساس ارتباط فعلي يا پتانسل ارتباط وي با شعبه ارايه کرد.

5.      آموزش مشتري: وقتي مشتري منتظر رسيدن به باجه تحويلدار يا اطلاعات است، مي­‌توان ويدئوهاي آموزشي کوتاه مرتبط به گوشي هوشمند وي ارسال کرد. اين ويدئوهاي آموزشي مي‌­تواند شامل لينک­‌هاي مستقيم به فرم­‌هاي درخواست/ مجوزي باشد که در حال حاضر تا حدي کامل شده­اند.

6.      نظرسنجي: وقتي مشتري وارد شعبه مي‌­شود و يا آن را ترک مي­‌کند، iBeacon مي­تواند روشي براي دريافت نظرات مشتري و رتبه­بندي خدمات ارايه نمايد.

7.      تجزيه و تحليل شعبه:         بانک­ها با iBeacon  مي­توانند دريابند که کدام مشتري­ها از شعباتشان استفاده مي­کنند، چه روزها و زمان­هايي شلوغ است، مشتريان چه مدت زماني را در شعبات صرف مي­کنند و چه نوع معاملاتي را انجام مي­دهند.

8.      دستگاه‌­هاي خودپردازي که مجهز به قابليت          iBeacon شد  شده‌اند: پيشنهادات سفارشي­‌سازي شده به گوشي موبايل مشترياني ارسال مي‌­شود که از دستگاه­ خودپرداز استفاده کرده و اجازه دريافت ارتباطات را به بانک داده­‌اند. بعلاوه اين فناوري مي­تواند جايگزين نياز به استفاده از کارت در دسترسي به دستگاه خودپرداز باشد.  

9.      هدف‌گذاري مجدد بعد از مراجعه:  برقراري ارتباط با مشتري از طريق موبايل، تلفن، به صورت آنلاين، و غيره بعد از مراجعه به شعبه يا ATM بعد از دريافت اطلاعات درمدت مراجعه ممکن خواهد شد.

بازاريابان موسسات مالي بايد به محض ورود مشتريان به شعبه، هنگام راه رفتن در شعبه يا استفاده از ATM از فرصت استفاده کنند و مشتري را هدف قرار دهند. نحوه عکس‌­العمل مشتريان به تعداد خرده‌­فروشان و ساير سازمان­‌هايي که موقعيت مکاني آن­ها را دنبال مي‌­کنند و محصولاتي را به آن­ها پيشنهاد مي‌­کنند، مشخص نيست.

حاميان حريم خصوصي نگراني­‌هاي خود را درباره استفاده از iBeacon براي ارسال پيام و پيشنهاد محصولات ابراز کرده­اند. تا زمان به­روزرساني قوانين و دستورالعمل­هاي حريم خصوصي براي پيشرفت­هاي فناوري­هايي مانند iBeacon، اجراي فرآيندها و تمرکز روشن در ارايه ارزش به مشتريان در برابر ارايه مجموعه‌­اي از پيشنهادات، بر عهده بانک­ها يا موسسات اعتباري است.       

خبر خوب براي بانک­‌ها اين است که هشدارهاي مربوط به موقعيت مکاني مي‌­تواند پويايي و استفاده از برنامه­‌هاي موبايل بانکي و موسسات اعتباري را به‌­شکل قابل‌­توجهي بهبود بخشد. اين اقدام مي­‌تواند از هدف تحول برنامه‌­هاي فعلي بانکداري موبايل را به برنامه‌­هاي مالي ضروري که مي­‌تواند محتواي ديجيتالي مرتبط و بهنگام را ارايه نمايد، پشتيباني کند.

کاربرد اينترنت براي بازارهاي عمودي از جمله بانک ها و خدمات ملي از جمله مباحث مطرح در کنفرانس

ملي" اينترنت اشياء" است، که در روز چهارشنبه 7 بهمن برگزار خواهد شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره 88513810-021 با دبيرخانه کنفرانس تماس حاصل نمايند.



[1] Bluetooth Low Energy


منبع :

تاریخ درج:1394/10/29

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.