فوتبال اشیاء تا چه حدی باشگاه‌های اروپایی را به خود درگیر می‌کند؟

فوتبال اشیاء تا چه حدی باشگاه‌های اروپایی را به خود درگیر می‌کند؟

فوتبال اشیاء تا چه حدی باشگاه‌های اروپایی را به خود درگیر می‌کند؟

شاید اگر استیو جابز زنده بود، یکی از ایده هایی که تا بحال آن را به محصول تبدیل کرده بود، تولید توپ فوتبال متصل به شبکه بود.

فوتبال اشیاء ایده ای است که شرکت‌های متعددی به دنبال عملیاتی کردن ایده آن هستند اما تا مرحله تجاری شدن آن فاصله دارند. زبرا یکی از این شرکت ها است که در رشته های مختلف ورزشی مبتنی بر توپ اعم از ورزشهای انفرادی و گروهی مانند تنیس یا فوتبال، راگبی و بسکتبال به دنبال این است که اشیاء مختلف درگیر در جریان مسابقات ورزشی را نه تنها به بستر ابر شبکه متصل کند، بلکه به دنبال این است که ارزش افزوده حاصل از آن را به هواداران تیمهای ورزشی و حتی بینندگان پای تلویزیون نیز برساند.

ارزش افزوده حاصل از این خدمات، ارائه تحلیل‌های لحظه‌ای مبتنی بر الگوی رفتاری توپ، بازیکنان و تیم‌های ورزشی در جریان مسابقات است. در اینصورت هر گروه از دنبال کنندگان مسابقات (مربی تیم، هواداران داخل استادیوم، تیم رقیب، بینندگان پای تلویزیون)  به سطح خاصی از داده و تحلیل‌های لحظه‌ای آن دسترسی خواهند داشت.

این شرکت به دنبال تولید نوع خاصی از تگ‌های ارزان قیمت قابل نصب (حمل) توسط هواداران تیم‌ها در طول مدت بازی است به نحوی که الگوی رفتار هیجانی تماشاچیان را نیز پایش کرده به سایر گروه‌های دنبال کننده مسابقه (مربیان، بینندگان پای تلویزیون) ارائه کند تا بتوان فضای مسابقه را هر چه بیشتر انعکاس داد.

برنامه فوتبال اشیاء با هدف ارائه تحلیل برای بهبود عملکرد تیم‌های ورزشی، انعکاس بهتر بازی به هواداران، کنترل امنیت استادیوم و کشف دانش از دیتای تولید شده برای سایر حوزه‌های غیر ورزشی دنبال می‌شود.

منافع اقتصادی حاصل از این برنامه، از طریق فروش خدمات دسترسی به تحلیل داده و فروش تگ‌های ارزان قیمت به تماشاچیان به دست می‌آید.

با فرض عملیاتی شدن فوتبال اشیاء از منظر فناوری، موانع بسیاری برای بهره‌برداری نهایی از آن در پیش رو است. بعنوان مثال:

آیا فیفا مجوز استفاده از این فناوری را به تیم‌های فوتبال خواهد داد؟

آیا باشگاه‌های برتر (اروپا) در آینده از این فناوری استفاده می کنند و دسترسی به داده تولید شده را به دیگران می‌دهند؟

کنفرانس ملی اینترنت اشیاء (7 بهمن 94) فرصت مناسبی برای آشنایی کاربردهای مختلف اینترنت اشیاء و ارتباط با بازیگران اصلی این حوزه در ایران است.

منبع: زِبرا


منبع :زبرا

تاریخ درج:1394/10/02

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.