شناسايي مشتري و پيشنهادات آگاهانه مبتني بر موقعيت

شناسايي مشتري و پيشنهادات آگاهانه مبتني بر موقعيت

شناسايي مشتري و پيشنهادات آگاهانه مبتني بر موقعيت

فناوري IoT در خلق تجارب جديد براي انواع مشتريان، در موقعيت‌هاي مختلف مفيد خواهد بود. يکي از پرکاربردترين موارد استفاده از IoT بکارگيري بيکن‌ها (beacon) و ساير حسگرها براي شناسايي مشتري است. بيکن‌ها حسگرهاي کوچکي هستند که مي‌توانند به شکل بي‌سيم به دستگاه‌هاي موبايل مانند گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها متصل شوند. بيکن‌ها نوعا از سيگنال‌هاي BLE براي شناسايي افرادي که در نزديکي حسگرها هستند، استفاده مي‌کنند و از طريق ادغام با تجزيه‌و‌تحليل ترافيک، برنامه‌هاي موبايل و ساير برنامه‌هاي سازماني آنها را شناسايي مي‌کنند. اين حسگرهاي کم هزينه را مي‌توان به ديوار، سقف، نمايشگرهاي مغازه، مانکن‌ها، POSها، خودپردازها و تقريبا در تمام سطوح چسباند.

برنامه iBeacon اپل مثالي مشهور از اين دست است، اما بسياري از فعالان پيشرو فناوري نيز در حال ورود به اين عرصه هستند. شرکت‌هايي مانند Estimo و StickNFind بيکن‌هاي بسيار کوچک و کم هزينه‌اي را مي‌سازند که قابل استفاده در بسياري از سطوح است. زماني خواهد رسيد که بيکن‌ها آنقدر کوچک و ارزان مي‌شوند که تقريبا يک‌بار مصرف مي‌شوند و مي‌توان آنها را در ميليون‌ها محصول مربوط به مشتري، حتي آيتم‌هاي غذايي قرار داد.

بيکن‌ها و فناوري BLE نسبت به بسياري از برنامه‌هاي سنجش مکان که مبتني بر RFID يا موبايل است، بسيار دقيق‌تر و منعطف‌تر است. اما بيکن‌ها صرفا مختصات محل را تعيين نمي‌کنند؛ آنها مي‌توانند با برنامه‌هاي موبايل که مي‌توانند با مشتريان ارتباط برقرار کنند، تعامل کنند و به روش‌هاي جديدي خلق ارزش کنند. توانايي شناسايي مشتري به اين معناست که شرکت‌ها مي‌توانند پيام‌هاي بازاريابي، طرح‌هاي تشويقي و خدمات ارزش افزوده را به صورت هدفمند به مشتريان ارايه نمايند و همچنين بر اساس اولويت‌بندي افرد در لحظه موردنظر به طور سفارشي ارايه شود.

اين رويکرد به طراحي و اجراي تجربه مشتري به "تناسب بيش از اندازه – HyR[1]" شناخته شده است. HyR گذشته از شخصي‌سازي محض امور، الگوي جديدي است که توسط IoT پايه‌ريزي شده و مشتريان را قادر ساخته که آنچه را مي‌خواهند، به روش و در زمان موردنظر خود دريافت نمايند. اين موضوع به رويکردي مبتني بر تجزيه‌وتحليل نياز دارد که هوش را در موقعيتي که مشتري در آن قرار داد اعمال نمايد، و بدين وسيله شرکت‌ها بتوانند مناسب‌ترين تجربه را به مشتري ارايه نمايند.

فناوري IoT توانايي شناسايي مشتري را در بخش خرده‌فروشي افزايش مي‌دهد و از طريق برنامه‌ها و محصولات مرتبط تجارب جديدي را به مشتري ارايه مي‌نمايد. The Dandy Lab يک فروشگاه خرده‌فروشي خلاق انگليسي است که فناوري IoT را در طراحي فروشگاه استفاده کرده و خود را "اولين فروشگاه سخنگوي دنيا" معرفي کرده است. اين فناوري مشتري را در طول مدتي که در فروشگاه است شناسايي مي‌کند، هوشمند است و تعاملي را مبتني بر آگاهي از موقعيت مشتري ايجاد مي‌نمايد که تجربه خريدي استثنايي براي مشتريان ارايه مي‌نمايد. Mondeles، توليدکننده محصولات غذايي ميان‌وعده مانند شکلات‌هاي Cadbury و کوکي‌هاي Oreo "قفسه هوشمندي" را معرفي مي‌نمايد که با ترکيب حسگرها و تجزيه‌و‌تحليل‌ها تبليغات هوشمند ارايه مي‌نمايد و بر اساس حالات چهره مشتري، ويژگي‌هاي فيزيکي و مدت زمان ايستادن مشتري دربرابر قفسه، محصولاتي را به مشتري پيشنهاد مي‌نمايد. همچنين اين روش مي‌تواند با بهنيه‌سازي موجودي، کنترل فرآيندها و بکارگيري نيروي انساني، بهره‌وري عملياتي را افزايش دهد.

مدل‌هاي تجاري جديد

تبديل شدن به تأمين‌کننده "خدمات"

IoT سازمان‌ها را براي ورود به بازارهاي مجاور و درآمدزايي به روش‌هاي جديد تقويت مي‌کند. اين فرآيند شامل استفاده از حسگرها در بخش‌هاي اصلي کسب‌و‌کار براي ايجاد نگرشي جديد است که براي مشتريان ارزشمند است. توليد، مهندسي، high tech، خدمات رفاهي و ساير صنايعي که داراي سرمايه‌هاي زياد هستند از طريق قيمت‌گذاري پويا و طرح‌هاي پرداخت، درحال طراحي مدل‌هاي تجاري هستند که از اين نگرش‌ها "به عنوان يک خدمت" درآمدزايي نمايند. ايده "X به عنوان يک خدمت" عمدتا مرتبط با قابليت‌هاي رايانش ابر است و البته ابر همراه مهمي براي IoT در توليد منابع جديد ارزش است. اما تمايل شرکت‌ها به سمت استفاده از مدل مبتني بر خدمت صرفا يک چالش تکنولوژيکي نيست. اين امر حاکي از يک تحول بنيادين در سازمان است – نحوه ورود شرکت به بازار (به عبارت ديگر کانال‌ها)، خدمت يا کالايي که شرکت مي‌فروشد، انواع مهارت‌هاي موردنياز کارمندان و غيره.

سرمايه‌هاي فيزيکي مبتني بر حسگرها در صنعت مشاوره املاک پتانسيل خدمات ارزش افزوده را ايجاد مي‌نمايد. شرکت املاک و مستغلات Transwestern، شرکتي که در حوزه مديريت املاک و مستغلات در جهان پيشرو است، حدود95.000 حسگر را در يکي از دفاتر شاخص مستغلات خود در شهر هوستون در ايالت تگزاس تعبيه کرده است. اين شرکت با استفاده از ديتاي حاصل از اين حسگرها(ي) - متصل به دستگاه‌هاي هشدار دهنده آتش، نقاط دسترسي بي‌سيم، دوربين‌هاي مداربسته، حسگرهاي دما، HVAC و غيره –ميزان مصرف انرژي در ساختمان را کنترل مي‌کند و نگرش‌هاي ارزشمند جديدي را خلق مي‌نمايد که در کاهش هزينه آب و برق به صاحب‌خانه‌ها کمک مي‌کند.  

بيمه مبتني بر مصرف

شرکت‌هاي بيمه اموال و تلفات نيز از قدرت فناوري IoT بهره مي‌برند. شرکت‌هاي بيمه براي خلق مدل‌هاي تجاري جديد از اين فناوري استفاده مي‌کنند تا حدس‌و‌گمان‌ها، نگرش‌هاي فردي و اعتماد به ديتاي جمع‌آوري شده را که بر مبناي سوابق گذشته است و در فرآيندهاي آماري و براي تنظيم کردن حق بيمه استفاده مي‌شود، کاهش ‌دهند. حسگرها به پورت پردازنده شناساگر عيب خودرو متصل مي‌شوند و ديتا بر مبناي متغيرهايي مانند متوسط سرعت، مسافت طي شده، زمان و روز حرکت، فرکانس ترمز کردن شديد در سر پيچ‌ها و استفاده از ايربگ بدست مي‌آيد. برخي از شرکت‌هاي بيمه نيز حسگرهاي خودرو را به GPS مجهز مي‌کنند تا موقعيت خودرو را شناسايي نمايند، گرچه اين مسأله به دليل نگراني‌هاي مشتريان و رگولاتوري درخصوص حريم خصوصي کمتر مرسوم است. بيمه‌گران با اندازه‌گيري عيني‌تر رفتارهاي فردي مصرف‌کنندگان و خطرهايي که با آن مواجه مي‌شوند، با دقت بيشتري مي‌توانند قيمت خطر را تعيين کنند. شرکت‌هاي بيمه مي‌توانند هزينه ثابت بيمه خودروي بيمه‌شدگان را به هزينه متغيري تغيير دهند که با توجه به رفتار مصرف‌کننده تغيير کند (بسياري از شرکت‌هاي بيمه نيز براي افزايش پذيرش مصرف‌کنندگان تضمين مي‌کنند که نرخ بيمه تنها براي مشترياني کاهش مي‌يابد که از خدمات "پرداخت بر حسب ميزان رانندگي (PauD[2])" استفاده مي‌کنند). بسياري از تأمين‌کنندگان امکاناتي را براي مشتريان خود ارايه کرده‌اند که خودرو هنگام سرعت گرفتن هشدار دريافت مي‌کند (به‌عنوان مثال، اگر نوجواني با خودروي خانواده با سرعت بسيار بالا رانندگي کند، والدينش هشدار خطر دريافت مي‌کنند). شرکت‌هاي بيمه‌اي مانند شرکت بيمه Aioi Nissay Dowa در ژاپن، GMAC و بسياري ديگر خدمات PauD را ارايه مي‌دهند.



[1] Hepr-relevance

[2] Pat-as-you-Drive


منبع :

تاریخ درج:1394/10/06

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.