بهترین موقعیت برای اپراتورهاي مخابراتي در بهره¬برداري از پتانسيل بکر د خانه هوشمند (S-HOME )

بهترین موقعیت برای اپراتورهاي مخابراتي در بهره¬برداري از پتانسيل بکر د خانه هوشمند (S-HOME )

چرا اپراتورهاي مخابراتي بهترين موقعيت را در بهره­برداري از پتانسيل دست­نخورده در حوزه خانه هوشمند (S-HOME[1]) دارند

بازار S-HOME بازار قابل­توجهي براي صنايع متعدد و فعالين اکوسيستم – از توليدکنندگان لوازم خانگي تا فعالين نرم­افزار و ارايه­دهندگان خدمات مخابراتي، شرکت­هاي ارايه­دهنده خدمات رفاهي و شرکت­هاي بيمه – مي­شود. بزرگترين بازيگران اينترنت در جهان، مانند مايکروسافت، گوگل، اپل و آمازون نيز به­طور عمده در S-HOME سرمايه­گذاري مي­کنند – اما آيا اين شرکت­ها واقعا نيازهاي مشتري را شناسايي کرده­اند؟ آرتور دي ليتل براي جذب موفق بازار S-HOME به همکاري بين صنايع، يکپارچگي پلتفرم و مدل­ها و خدمات تجاري مبتني بر مشتري مي­پردازد.

ارايه­دهندگان خدمات S-Home هنوز موفق به حل مشکلات تجاري حياتي نشده­اند – راه­کارهاي S-HOME محدوديت­هاي اساسي دارد

اکوسيستم فعلي S-Home مي­تواند روي برخي از موارد استفاده مانند اتوماسيون خانگي (مانند پرده­هاي اتوماتيک، درهاي پارکينگ و غيره)، مديريت امنيت و انرژي که استفاده از آن طي سال­هاي گذشته افزايش يافته، حساب کند. با اين وجود تامين­کنندگان خدمات S-Home موفق به برطرف کردن چالش­هاي تجاري حياتي نشده­اند. راه­کارهاي S-Home موجود داراي محدوديت­هاي کليدي است که تا کنون از مانع از اوج گرفتن بازار شده است:

§         ارزش مشتري محدود

-         توسعه محصول اغلب مبتني بر فناوري است، نه مبتني بر مشتري/ مورد استفاده

-         راه­کارهاي تک بعدي که به موارد استفاده خيلي ساده محدود شده است

-         اندازه محدود اکوسيستم به دليل کمبود تعامل و حمايت استانداردها

§         کمبود خدمات و تمرکز بر راه­کارهاي تامين­کنندگان S-Home، که اغلب از قديم از "محصول" تجاري مي­آيد – تغيير ذهنيت به ادغام گزاره­هاي محصول "سنتي" و "هوشمند" اتفاق نيافتاده است

§         سختي ارايه مدل­هاي تجاري پايدار که به عنوان مثال به دليل حضور چندين شريک مي­تواند پيچيده باشد، يا تقاضاي تجديدنظر درمورد منابع و جريان­هاي مالي (مانند درآمدزايي از ديتا) شود يا نياز به توانمندي­هاي جديد باشد

§         مشارکت­هاي کم يا نامناسب، به عنوان مثال با بازيگران پلتفرم، شرکاء فروش يا تامين­کنندگان خدمات مشتريان که نتوانستند راه­کارهاي S-Home را به طور موفق اجرا کنند

§         مدل عملياتي که به طور موثر از کسب­و­کار جديد حمايت نمي­کند –تحول (ديجيتال)  کل شرکت براي پشتيباني از کسب­و­کار "هوشمند" اغلب محقق نشده است

با وجود تمام مسائل بيان شده، فضاي عمومي بازار و پيشرفت­هاي مستمر، زمينه مناسبي براي رشد بازار S-Home بوجود آورده است. خانه­ها بيشتر و بيشتر متصل شده­اند – از طريق باندوسيع ثابت قديمي (DSL، کابل) يا از طريق زيرساخت موبايل. مشتريان از پخش موسيقي و ويدئوي درخواستي و امکان استفاده از "برنامه­هاي کاربردي" در دستگاه­هاي متعدد بيشتر استفاده مي­کنند. بعلاوه، تقاضاي افزايش امنيت، راحتي و رفاه، به اضافه بازده انرژي در طي سال­هاي گذشته افزايش يافته است.

بازار S-Home در نهايت در حال تکامل يافتن است – پيش­بيني مي­کنيم که درآمدهاي بازار اروپا تا سال 2020 از 2.0 ميليارد دلار آمريکا به 10.2 ميليارد دلار افزايش يابد

پيش­بيني مي­کنيم که تا سال 2020 تغييري در راه­کارهاي تک بعدي به سمت "راه­کارهاي چندبعدي" و "سيستم­هاي مجموعه خانه" يکپارچه بوجود آيد – که موارد استفاده تکي مانند برنامه­اي که باز يا بسته بودن يک پنجره را مشخص مي­کند. راه­کارهاي S-Home که بالواقع يکپارچه هستند ارزش مستري را افزايش خواهند داد و در نهايت پتانسيل کلي بازار را تقويت مي­کنند. پيش­بيني مي­شود که ارزش بازار S-Home اروپا از 2.0 ميليارد دلار آمريکا در سال 2015 به 10.2 دلار در سال 2020 افزايش يابد. تعداد سيستم­هاي نصب شده در همين دوره از 14 ميليون به 137 ميليون خواهد رسيد.

در حال حاضر راه­کارهاي S-Home مربوط به "مديريت انرژي و کنترل آب و هوا"، با توجه به مقررات EU و سطح ملي و ارزش پيش­بيني شده مشتري (مانند ذخيره انرژي) بيش از يک سوم کل درآمد را شامل مي­شود. بخش­هاي "امنيت و کنترل دسترسي" و "روشنايي و کنترل نور پنجره" متعاقب اين راه­کارها بوجود مي­آيند.

امروزه اکثر پيشنهادات S-Home بسيار مبتني بر صنايع هستند – به عنوان مثال شرکت­هاي ارايه دهنده خدمات همگاني که سوايچ­هايي را ارايه مي­دهند که از راه دور قابل مديريت کردن هستند. ساير صنايع مانند توليدکنندگان لوازم برقي خانگي در جستجوي موارد کاربردي قابل توجيح هستند که مشتري تمايل به صرف هزينه براي داشتن آن دستگاه خاص داشته باشد (مثلا يخچال متصل به دوربين). با اين حال مشتريان تمايل دارند راه­­کارهاي باندل شده را از يک توليدکننده تک دريافت نمايند، که بتوانند تحت يک ابزار مديريتي چندين مورد کاربردي ادغام شده را ترکيب کنند.

ارزش واقعي در اين است که يک تامين­کننده تک راه­کارهاي ادغام شده را براي کل خانه ارايه نمايد

بنابراين ارزش واقعي S-Home در قابليت يکپارچه کردن موارد استفاده براي کل خانه است، به نحوي که موارد استفاده انفرادي بر اساس آناليز ديتا (به عبارت ديگر نگرش و الگوي مصرف) و ارايه راه­کار توسط يک تامين­کننده، صورت مي­گيرد.

براي پاسخ به تقاضاي مشتريان به دريافت راه­کارهاي باندل­شده، شاهد توسعه راه­کار S-Home – و رويکردهاي پلتفرم جهت افزايش آزادي اکوسيستم (فناوري، شرکاء و پلتفرم­ها) و تجميع خدمات و اجزاء S-Home در گذشت زمان هستيم.

در حال حاضر تعداد قابل­توجهي از بازيگران بازار رويکرد مبتني بر خدمات و موارد استفاده چندمنظوره را اتخاذ مي­کنند. به عنوان مثال، شرکت Somfy از ارايه اتوماسيون خانگي به ارايه کنترل پنجره و مديريت لوازم برقي خانگي پيشرفت کرده است. شرکت پاناسونيک و آليانس به ارايه خدمات بيمه براي S-Home پيوست، و شرکت­هاي مخابراتي پيشروي آمريکايي مانند AT&T و Comcast پلتفرم­هاي افقي بيشتري راه­اندازي کرده است.

راه­کارهاي S-Home و رويکردهاي پلتفرم هنوز محدود هستند – هنوز پلتفرم­هاي يکپارچه عمودي ايجاد نشده­اند

با اين حال، هنوز اکثر راه­کارهاي S-Home و رويکردهاي پلتفرم محدود هستند – به عنوان مثال توليدکنندگان سخت­افزار طرف سوم در راه­کار ارايه شده توسط شرکت AT&T اجازه دسترسي ندارند و اين شرکت چند ماه پيش اجازه دسترسي به پلتفرمش را تنها به شرکت سامسونگ، LG و Qualcomm داده است. بعلاوه، موارد استفاده توسط مشتري عمدتا متمرکز بر جوانب امنيتي است و به عنوان راه­کارهاي مقاوم­سازي فروخته مي­شود (مانند حسگرها و دوشاخه­هاي هوشمندي که توسط صاحب­خانه عمل مي­کنند). در حال حاضر اين استدلال با استفاده از پلتفرم زندگي ديجيتال AT&T از طريق شرکت Telefonica وارد اروپا خواهد شد.

پلتفرم­هاي ادغام شده افقي هنوز ايجاد نشده­اند – به­ويژه اپراتورهاي مخابراتي تا کنون نتوانستند موقعيت خود را به طور چشمگيري به عنوان تامين­کننده خدمات تعيين نمايند.

بازيگران اينترنت بزرگ مانند Apple (با راه­کار HomeKit خود) و Google (با پروژه Brillo) در تلاش هستند که موقعيت خود را به نحوي تعيين کنند که پلتفرم منتخب در ارايه خدمات و برنامه­هاي کاربردي مختلف باشند.‌ بعلاوه، تجميع­کنند­ه­هاي S-Home بوجود مي­آيند که تمرکزشان بر به حداکثر رساندن دسترسي اکوسيستم است و هدف آن­ها ادغام اجزاء چندگانه S-Home از طريق پلتفرم­هايشان (مانند mediola و yetu) است. با اين حال، باتوجه به اينکه به طور کلي به بخش نصب و نگهداري راه­کارهاي S-Home ارزش داده نشده، نحوه موفقيت اين نوع رويکردهايي که مبتني بر "پلتفرم محض" است، مشخص نيست. بعلاوه درمورد جوانب مربوط به خدمات و برنامه­هاي کاربردي (مانند دربازکن­ها، قفل­ها، پنجره­ها، تهويه) بسيار اهمال شده است، زيرا اکثر توليدکنندگان محصول به دليل کبود دانش الکترونيک يا "محصولات هوشمند" نمي­توانند از کانال­هاي فروش موجود استفاده کنند. در عوض، از مشتريان خواسته مي­شود که لوازم "مقاوم­سازي" را خريداري کنند که بايد به خانه اضافه شود يا در ساخت راه­کارهاي گران­قيمت جديد سرمايه­گذاري شود.

 

بر اين اساس، باتوجه به اينکه شرکت­هاي مخابراتي مي­توانند راه­کار بفروشند، خدمات ارايه دهند (و مديريت کنند) و توانايي نصب و نگهداري منصوبات را دارند، S-Home فرصتي بسيار جذاب براي تامين­کنندگان خدماتي مانند شرکت­هاي مخابراتي هستند.

اعلام فراخوان به اقدام کردن به شرکت­هاي مخابراتي

شرکت­هاي مخابراتي براي متمايز کردن خودشان در اکوسيستم و کسب موقعيت پيشرو در بازار چه بايد بکنند؟

خدمات و راه­کارها – نه سخت­افزار

شرکت­هاي مخابراتي استراتژي خود را از رويکرد مبتني بر محصول مجددا به سمت يک راه­کار تجاري تعيين مي­کنند – مدل­هاي تجاري بايد حول استراتژي­هاي S-Home شرکايي (مانند شرکت­هاي بيمه، شرکت­هاي امنيتي، موسسات درماني) را با هم متصل کنند که بخشي از راه­کارهاي مديريت شده هستند. سخت­افزار کاربر نهايي و درآمدهاي اشتراک تنها بخشي از کل ارزش S-Home به حساب مي­آيند. خدمات Add-on[2] که در ساخت نگرش و آناليز ديتاي مشتري تاثير دارد، محرک­هاي اصلي ارزش هستند. از اين رو، مدل­هاي تجاري نبايد بر مشتري به عنوان هدف اصلي درآمد تمرکز نمايد – مانند ارايه سوبسيد به راه­کار از طريق ساير فعالين اکوسيستم (مانند شرکت­هاي بيمه و شرکت­هاي ارايه دهنده خدمات همگاني).

آزاد بودن!

يکي از پيچيدگي­هاي محيط S-Home تعدد فناوري­هاي مختلف است (مانند پروتوکل­هاي سيستم­هاي عملياتي، ابر درمقابل پلتفرم­هاي تجهيزات محل مشتري). آرتور دي ليتل پيش­بيني مي­کند که اين فضاي ناهمگون در آينده قابل­پيش­بيني غالب خواهد شد يا توسعه خواهد يافت (مانند راه­اندازي پروتوکل "Weave" توسط گوگل"). بنابراين، شرکت­هاي مخابراتي بايد خدماتي ارايه نمايند که با استانداردها و پروتوکل­هاي بي­شمار کار کند و آزمون انطباق سريع و منعطفي را فراهم آورد. بعلاوه، شرکت­هاي مخابراتي بايد متوجه شوند و تضمين نمايند که خدمات S-Home هم به قابليت­هاي مديريت محلي (به عبارت ديگر وقتي اينترنت در دسترس نيست) و هم پلتفرم­هاي مديريت "مبتني بر ابر" نياز دارند تا ادغام سريع خدمات و دسترسي خدمات بي­وفقه را (مانند خارج از خانه) بوجود آورند.

 

ادغام!

شرکت­هاي مخابراتي بايد اکوسيستم عرضه­کننده را در حوزه S-Home درک کنند. اکثر توليدکنندگان اصلي تجهيزات، مانند در و پنجره­سازان، بيشتر شرکت­هاي محلي با دانش و توانايي­هاي محدود S-Home هستند که به دنبال دسترسي آسان به بازار هستند. اکثر پيشنهادات S-Home اپراتورهاي مخابراتي تنها بر مقاوم­سازي تمرکز دارند و بازار انبوه مشتري نهايي، توليدکنندگان اصلي تجهيزات را خارج از معادله قرار مي­دهد. قابليت اتصال متناسب با کارخانه سهم ارزش بالقوه شرکت­هاي مخابراتي را تا حد زيادي افزايش مي­دهد، به نحوي که نه تنها بازار قديمي را شامل مي­شود، بلکه شامل راه­کارهاي جديد و درون ساختاري نيز مي­شود.

همکاري!

در فضاي IoT شاهد هستيم که شرکت­هاي مخابراتي در ارايه خدمات مشترک به مشتريان چندمليتيشان (مانند انجمن جهاني M2M، Bridge Alliance، M2M Word Alliance) همکاري مي­کنند. اين الگوي اصلي بايد در فضاي S-Home درنظر گرفته شود. اين همکاري ادغام توليدکنندگان تجهيزات اصلي (پنجره­ها، درها، پرده­ها، قفل­ها و غيره) را در جايگاه مفروض تسهيل خواهد کرد و اجازه عرضه خدمات end-to-end را ارايه مي­کند. در نهايت اين امر مستلزم يک ساختار پلتفرم مشترک است که توسط شرکاء شرکت­هاي مخابراتي براي توسعه قلمرو خدمت مشترک، بدون به خطر انداختن ابزار درآمد محلي، استفاده مي­شود.

توانمندسازي!

شرکت­هاي مخابراتي بايد توانايي­هاي خود را در ارايه بينشي قابل­توجيح به مشتريان و ساير شرکاء اکوسيستم تقويت کنند. فراتر از ايجاد قابليت­هاي افقي (شريک)، قويا به ارايه خدمات و پشتيباني از کاربر نهايي S-Home  که توليدکنندگان را تجهيز مي­کند، نياز است. شرکت­هاي مخابراتي بايد با ارايه خدمات نصب و خدمات مشتري اين موضع را حفظ نمايند تا همواره يک سير ارايه خدمت ثابت به مشتري ارايه نمايد.


توسعه!

نهايتا شرکت­هاي مخابراتي مي­توانند تجارت S-Home خود را از فروش خدمات به صاحبخانه­ها (به صورت تکي) به انجمن­هاي مسکن و حتي کل ساختمان و اتوماسيون اداري توسعه دهند. بعلاوه، اپراتورها مي­توانند بر اساس مشارکت چندگانه از موارد استفاده متداول به خدمات حساس مانند مديريت امنيت و مدل­هاي تجاري پيشرفته حرکت کنند. در اين موقعيت، شايد لازم باشد شرکت­هاي مخابراتي توانمندي­ها را بخرند يا خودشان آن­ها را ايجاد نمايند.   

نتيجه

اپراتورهاي مخابراتي به طور قابل­توجهي مي­توانند از افزايش "هوشمندسازي" خانه­هاي مسکوني و افزايش ساختمان­هاي اداري و صنعتي بهره ب­برند. با اين حال هنوز بازار در مرحله نوزادي قرار دارد و پيشنهادات S-Home عمدتا محدود به "راه­کارهاي تک بعدي" است که فاقد تعامل در شبکه و پشتيباني از استانداردهاست. اين موضوع موجب محدود شدن تنوع موارد استفاده و ارزش نهايي مشتري مي­شود.

شرکت­هاي مخابراتي بايد به منظور بهره­برداري از رشد ارزش بازار S-Home در سال­هاي آتي، موقعيت خود را به عنوان "توانمندسازان" هوشمندي تعيين نمايند که موارد استفاده مختلف را ادغام مي­کنند، شرکاء را جمع مي­کنند و براي موارد استفاده بين صنعتي و افزايش رفاه مصرف­کننده نهايي خدمات و ديتا را ارايه مي­کنند.

شرکت­هاي مخابراتي بايد هنگام ورود به اين حوزه در ارايه خدمات به طور موثري به اکوسيستم محلق شوند تا پلتفرمي قوي ارايه نمايند و تمام قابليت­هاي فروش و خدمات را شامل شوند؛ بعلاوه توانايي ادغام سريع راه­هاي موجود و آتي S-Home را داشته باشند.

شرکت­هاي مخابراتي بايد براي تعيين موقعيت خود در مقياس بين­الملل تشکيل تيم دهند و شرکت­هاي بزرگي ايجاد نمايند که توانايي ارايه خدمات و راه­کارها را در چندين منطقه داشته باشند.

آرتور دي ليتل در حين کار با شرکت­هاي مخابراتي و توليدکنندگان سخت­افزار و شرکت­هاي خدمات رفاهي در اين زمينه، تجربه قابل توجهي در حوزه S-Home کسب کرده است.    

 



[1] Smart Home

[2] خدمات غير پولي که توسط يک سرمايه­گذاري مخاطرهآميز ارايه مي­شود، مانند کمک به گردآوري يک تيم مديريتي


منبع :

تاریخ درج:1394/10/04

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.