بانک¬ها چگونه مي¬توانند حرکت به سمت آماده¬سازي IoT را آغاز کنند

بانک¬ها چگونه مي¬توانند حرکت به سمت آماده¬سازي IoT را آغاز کنند

 

Joseph M. Bradley | April 15, 2015 

نظرسنجي اخير شرکت سيسکو از 7200 مشتري بانکي در 12 کشور، حقيقتي را براي من آشکار کرد: مصرف­کنندگان آماده پذيرش IoT هستند – و اکنون از آن استقبال مي­کنند.

اما بانک­ها بايد توانمندي­هاي خود را براي تامين اين تقاضا ارزيابي کنند، از اين رو شروع به متصل کردن دارايي­هاي غيرمتصل خود به شبکه کرده­اند و آماده ورود به حوزه IoT هستند.   

در اين راستا، ما در تحقيق خود پنج موضوع بانکداري مبتني بر IoT را که به مشاوره (مشاوره مالي مجازي، مشاوره وام مجازي و مشاوره مالي خودکار) و امکان جابجايي (شناسايي شعبه و پرداخت از طريق موبايل) مربوط بود، آزمايش کرديم. اين موضوعات در جهان بازتاب خوبي داشت: 75 درصد پاسخگويان اذعان داشتند که براي دريافت يک يا چند نوع از اين پنج تسهيلات، پول خود را به تامين­کننده ديگري منتقل خواهند کرد. بعلاوه علاقه پاسخگويان به نظرسنجي در بازارهاي نوظهور براي انتقال پول‌هايشان دوبرابر است.

اين روزها بسياري از مشتريان احساس "شکاف ارزشي" با بانک‌هايشان مي­کنند. تحقيقات ما حاکي از آن است که 28 درصد مشتريان بانک­ها در جهان اعتمادي به بانک‌هايشان در دريافت سود ندارند. بعلاوه اگر بانک­ها انواع خدمات تعاملي، موقعيتي و مناسب را به مشتريان ارايه ننمايند، رقبا – برخي خارج از حوزه سنتي مالي - آماده تامين نيازهاي آن­ها هستند. چهار مشتري از پنج مشتري در نظرسنجي شرکت سيسکو براي تامين نيازهاي بانکي خود به شرکت­هاي غير بانکي اعتماد مي­کنند. اين شرکت­هاي غيربانکي مي­توانند استارتاپ­ها، خرده­فروش­ها يا حتي شرکت­هاي رسانه اجتماعي باشند.         

اين رقباي مخرب با معاملات مناسب و خدمات فعال به مشتريان ملحق مي­شوند. اما بانک­ها اين فرصت را دارند که با استفاده از تخصص، دارايي­هاي فيزيکي شعبات و ديتاي غني مشتريان خود از اين چالش­ها به سرعت عبور کنند. بانک­ها مي­توانند با ترکيب اين مزيت­هاي هسته­اي با IoT به اخلالگران جديد تبديل شوند.

اما بانک­ها چگونه مي­توانند شروع به ايجاد آمادگي در IoT کنند؟

در درجه اول بانک­ها بايد متوجه شکاف ارزشي شوند – قطع اتصال بين نحوه استفاده بانک­ها در حال حاضر از سرمايه­ها و انتظارات مشتريانشان. بانک­ها بايد براي برطرف کردن اين شکاف دارايي­هاي غيرمتصل خود را به دقت ارزيابي نمايند – با درنظر گرفتن تمام عناصر IoT: مردم، فرآيند، ديتا و اشياء. هدف کلي اين است که براي تامين نگرش عميق­تر مشتري چه کاري مي­توان انجام داد.

ديتاي خام براي بسياري از بانک­ها يک دارايي غيرمتصل است زيرا قسمت اعظم آن به عنوان منبع مرتبط نگرش، دست نخورده باقي مي­ماند. بانک­هايي که براي درک بهتر مشتريانشان اين ديتا را آناليز مي­کنند و سپس بر اساس اين نگرش­ها تجربه مناسب­تري را بوجود مي­آورند، در نبرد ارتباطي پيروز خواهند شد. بعلاوه بانک­ها مي­توانند از طريق ترکيب نگرش­هاي عملي اين ديتا با تخصص و دارايي­هاي شعبات فيزيکي خود بهترين خدمات را به مشتريان ارايه نمايند.

به عنوان مثال يک بانک مي­تواند براي مشتريان وفادار خدمات ويژه ارايه نمايد: از طريق اطلاع­رساني قبل از زمان­هاي انتظار، آماده کردن اسناد اصلي هنگام ورود آن­ها به شعبه، يا معرفي تخفيفات و پيشنهادات خرده­فروشان محلي به آن­ها. تجزيه­و­تحليل­ها (به همراه ابزارهاي همکاري) مي­توانند ارتباطات شعب را با نگرش­هاي عملي قوي­تر کند و تعاملات عميق­تري با مشتريان ايجاد نمايند.

 

امروزه بسياري از بانک­ها به فرآيندهاي کاري تکيه مي­کنند که فناوري آن قديمي است و براي شبکه شعبات طراحي شده بود. وقتي بانک­ها فناوري را در فرآيندهاي کاغذي دستي دخيل مي­کنند، مشتريان پيچيده­تر، پرهزينه­تر و ناراضي خواهد بود. راه­کارهاي IoT مي­تواند فرآيندهاي کاري را ديجيتالي و متصل نمايد. بانک­ها بايد با درنظر گرفتن پيچيدگي پيش رو فعالانه عکس­العمل نشان دهند. از آنجاييکه فرآيندهاي دستي نمي­توانند با پيچيدگي و تغيير ادامه يابند، وجود زيرساخت­هاي سريع­العمل و مدل­هاي سازماني امري حياتي است. اين امکانات موجب مي­شوند بانک­ها بتوانند انواع تعاملات IoT موردنظر مشتريان را داشته باشند.
    
   

بانک­ها به معماري مناسب، استراتژي و تغييرات سازماني نيز نياز خواهند داشت. بايد يک طرز فکر خلاقانه در سازمان پياده شود که اين روند از مديرعامل شروع مي­شود. اکوسيستمي از شرکاء، وندورها و استارتاپ­ها نيز به بانک­ها کمک خواهد کرد تا تغييرات فرهنگي، فناوري و فرآيندهاي کاري را تسريع کند. اين اکوسيستم راه را به سمت تجربه بانکداري کاملا ديجيتال هموار مي­کند که مشاوره بهتري را به مشتريان بيشتري ارايه مي­دهد و خدمات ارزش افزوده موبايل ايمني را که مشتريان انتظار دارند، ارائه مي­نمايد.

بانک­ها مانند تمام صنايع در حوزه IoT با دوره سختي از تغييرات شديد مواجه هستند. با اين وجود، من معتقدم که بانک­هاي حرفه­اي در عين حال که هسته سنتي خود را تقويت مي­کنند، فناوري IoT را نيز فرصتي براي ديجيتالي شدن درنظر خواهند گرفت. از اين رو، آن­ها شکاف ارزشي را از بين خواهند برند و به اخلالگران جديد تبديل مي­شوند.

 


منبع :

تاریخ درج:1394/08/25

بازگشت

فرم ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
* پست الکترونیک:
* نظر:
 

نظرات کاربران

رکوردی جهت نمایش وجود ندارد.